Mesyuarat Ketiga Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2008

20 Oktober hingga 24 Oktober 2008 dan 28 Oktober hingga 29 Oktober 2008

86) PROJEK-PROJEK PERUMAHAN

Tahun: 2008

Sesi: 3

Isu: Perumahan

Adun: Y.B. Tuan Yap Ee Wah

Kategori: Bertulis

Sub Soalan

  1. Berapakah projek perumahan yang terbengkalai setakat ini di Negeri Selangor dan khasnya di daerah Sepang?

    Mengikut data terkini, terdapat sebanyak 142 projek terbengkalai yang dikenal pasti di
    seluruh Negeri Selangor sehingga Julai 2008 melibatkan 47,152 pembeli. Manakala di
    daerah Sepang terdapat sejumlah 8 Projek yang melibatkan 3,941 pembeli yang
    dikategorikan sebagai Projek Terbengkalai. Pecahan projek terbengkalai mengikut PBT
    adalah seperti berikut :
    STATISTIK PROJEK TERBENGKALAI DI NEGERI SELANGOR SEHINGGA JULAI
    2008
    BIL PIHAK BERKUASA TEMPATAN JUMLAH PROJEK JUMLAH UNIT
    1 MAJLIS BANDARAYA SHAH
    ALAM
    18 5401
    2 MAJLIS PERBANDARAN
    KLANG
    29 4061
    3 MAJLIS BANDARAYA
    PETALING JAYA
    7 2996
    4 MAJLIS PERBANDARAN
    AMPANG JAYA
    13 2865
    5 MAJLIS PERBANDARAN
    SUBANG JAYA
    10 9208
    6 MAJLIS PERBANDARAN
    SELAYANG
    15 2577
    7 MAJLIS PERBANDARAN
    KAJANG
    11 4202
    8 MAJLIS DAERAH KUALA
    LANGAT
    8 510
    9 MAJLIS DAERAH HULU
    SELANGOR
    11 4153
    10 MAJLIS DAERAH KUALA
    SELANGOR
    12 7238
    11 MAJLIS PERBANDARAN
    SEPANG
    8 3941

    JUMLAH 142 47152

  2. Apakah tindakan dan bantuan telah diberikan oleh Kerajaan Negeri terhadap pembelipembeli?

    Untuk makluman semua Yang Berhormat, kuasa Kerajaan Negeri dalam menangani
    masalah projek terbengkalai adalah secara pentadbiran manakala tindakan
    penguatkuasaan terhadap pemaju yang terlibat dengan projek terbengkalai adalah di
    bawah bidang kuasa Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan di bawah Akta
    Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 Akta 118 dan ia di luar bidang
    kuasa Kerajaan Negeri.
    Ini merujuk kepada S. 11(1)(b) Akta 118 Menteri mempunyai kuasa untuk mengarahkan
    supaya seseorang dilantik atau dia sendiri melantik seseorang untuk menasihati pemaju
    dalam menjalankan perniagaannya.
    Di bawah S. 11(1)(c) Akta 118 di mana Menteri juga mempunyai kuasa untuk
    mengarahkan suatu syarikat untuk mengambil kawalan dan menjalankan perniagaan
    pemaju yang bermasalah dengan terma dan syarat-syarat yang ditentukan oleh Menteri.
    Di samping itu, di bawah S. 11(1)(a) Akta 118 Menteri juga mempunyai kuasa untuk
    mengarahkan pemaju yang berkenaan mengambil langkah yang difikirkan perlu untuk
    membetulkan sesuatu perkara.
    Kegagalan mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh menteri di bawah perenggan
    11(1)(a), (b), atau (c) Akta 118 maka mengikut S. 19 Akta Pemajuan Perumahan
    (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118), adalah melakukan suatu kesalahan yang
    mana apabila disabitkan, boleh didenda tidak kurang dari lima puluh ribu ringgit tetapi
    tidak melebihi dua ratus lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak
    melebihi tiga tahun atau kedua-duanya dan boleh juga dikenakan denda tambahan tidak
    melebihi lima ratus ringgit bagi tiap-tiap hari kesalahan itu berterusan selepas sabitan.
    Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah
    Selangor telah mengambil beberapa langkah ke arah membantu pembeli-pembeli projek
    yang terbengkalai memahami situasi yang mereka hadapi dan bertindak sebagai
    pemudah cara dalam menasihati mereka bagi mengatasi masalah yang dihadapi dalam
    menyalurkan aduan tersebut kepada pihak yang berkaitan seperti KPKT, bank dan
    Pihak Berkuasa Tempatan.
    Di antara langkah-langkah untuk membantu pembeli yang telah diambil oleh Kerajaan
    Negeri adalah seperti berikut :
    1) Membantu pembeli menubuhkan jawatankuasa bertindak supaya tindakan yang
    diambil dapat diselaraskan dengan pihak berkuasa dan badan yang terlibat di mana
    persetujuan untuk memulihkan perlu diperoleh daripada sekurang-kurangnya 85%
    daripada pembeli.
    2) Bagi projek terbengkalai di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
    (KPKT) ia akan dirujuk kepada KPKT untuk mendapatkan surat pengesahan projek
    terbengkalai supaya pembeli dapat berurusan dengan pihak bank bagi penyusunan
    semula pembiayaan pinjaman manakala bagi kes yang tidak berdaftar di bawah
    KPKT, LPHS akan mengeluarkan surat pengesahan projek terbengkalai tersebut.
    3) LPHS juga akan mengadakan perbincangan dengan pemaju terbabit bersama
    semua jabatan teknikal termasuk pihak bank sekiranya projek tersebut berdaya
    maju dan boleh dipulihkan dengan tujuan mempercepatkan pemulihan projek di
    samping mengenakan syarat minima bagi membolehkan projek disambung semula
    dengan kos tambahan yang kecil tanpa mengabaikan isu-isu keselamatan.
    4) Bagi pemaju yang menghadapi masalah kewangan, LPHS akan mengatur
    pertemuan dengan pembiaya-pembiaya bagi melihat pendekatan yang sesuai dalam
    membantu pemaju-pemaju menstrukturkan semula pembiayaan titian (bridging loan)
    supaya projek boleh diteruskan. Sekiranya masih gagal dan terdapat
    pemaju/kontraktor berwibawa yang berminat memulihkan projek berkenaan LPHS
    akan mengemukakan cadangan pemulihan tersebut kepada KPKT untuk membuat
    keputusan.
    5) Bagi pemaju-pemaju yang sedang dalam proses atau telah digulung, perbincangan
    dengan pihak Jabatan Insolvensi Malaysia akan diaturkan dari masa ke semasa
    untuk menyemak sama ada Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS)
    boleh mencadangkan mana-mana ‘liquidator’/Pegawai Penerima yang berwibawa
    bagi mempercepatkan pemulihan semula projek terbengkalai. Bagi projek-projek
    yang telah diletakkan di bawah ‘liquidator’/Pegawai Penerima pula perbincangan
    akan dijalankan bersama ‘liquidator’/Pegawai Penerima terbabit bagi mencari
    kaedah terbaik dalam memulihkan projek yang terbengkalai.
    6) Bagi projek yang boleh dipulihkan di mana melibatkan kenaikan kos, LPHS akan
    melantik Juruukur Bahan untuk menilai semula kos pemulihan projek tersebut yang
    bertujuan untuk memaklumkan kos tambahan yang perlu ditanggung oleh pembeli
    sekiranya projek itu ingin diteruskan.
    7) Kerajaan Negeri juga sebagai tindakan terakhir akan mengambil tindakan
    perampasan tanah sekiranya wujud pelanggaran peruntukkan di bawah Kanun
    Tanah Negara 1965 seperti kegagalan membayar cukai tanah di bawah S.100 KTN
    dan pelanggaran syarat di bawah S.129 KTN bagi memastikan hak pembeli
    terhadap hartanah mereka terjamin.

    Seperti Yang Berhormat sedia maklum pembelian sesebuah rumah atau hartanah
    adalah melalui perjanjian jual beli di antara pemaju dan pembeli. Dalam erti kata lain
    satu kontrak telah ditandatangani oleh kedua-dua belah pihak dan sekiranya berlaku
    “breach of contract” maka pihak terlibat perlu membawa kes mereka ke mahkamah.
    Begitu juga keadaannya apabila pembeli-pembeli rumah mereka terbengkalai. Kerajaan
    Negeri tidak mempunyai “locus standi” untuk mengambil apa-apa tindakan terhadap
    mana-mana pihak yang terlibat. Walau bagaimanapun pembeli boleh merujuk terus kes
    mereka ke Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di bawah Akta
    Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan Pemaju
    Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989.

Lampiran

Tiada Lampiran.