Mesyuarat Ketiga Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2008
20 Oktober hingga 24 Oktober 2008 dan 28 Oktober hingga 29 Oktober 2008
86) PROJEK-PROJEK PERUMAHAN
Tahun: 2008
Sesi: 3
Isu: Perumahan
Adun: Y.B. Tuan Yap Ee Wah
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Berapakah projek perumahan yang terbengkalai setakat ini di Negeri Selangor dan khasnya di daerah Sepang?
Mengikut data terkini, terdapat sebanyak 142 projek terbengkalai yang dikenal pasti di
seluruh Negeri Selangor sehingga Julai 2008 melibatkan 47,152 pembeli. Manakala di
daerah Sepang terdapat sejumlah 8 Projek yang melibatkan 3,941 pembeli yang
dikategorikan sebagai Projek Terbengkalai. Pecahan projek terbengkalai mengikut PBT
adalah seperti berikut :
STATISTIK PROJEK TERBENGKALAI DI NEGERI SELANGOR SEHINGGA JULAI
2008
BIL PIHAK BERKUASA TEMPATAN JUMLAH PROJEK JUMLAH UNIT
1 MAJLIS BANDARAYA SHAH
ALAM
18 5401
2 MAJLIS PERBANDARAN
KLANG
29 4061
3 MAJLIS BANDARAYA
PETALING JAYA
7 2996
4 MAJLIS PERBANDARAN
AMPANG JAYA
13 2865
5 MAJLIS PERBANDARAN
SUBANG JAYA
10 9208
6 MAJLIS PERBANDARAN
SELAYANG
15 2577
7 MAJLIS PERBANDARAN
KAJANG
11 4202
8 MAJLIS DAERAH KUALA
LANGAT
8 510
9 MAJLIS DAERAH HULU
SELANGOR
11 4153
10 MAJLIS DAERAH KUALA
SELANGOR
12 7238
11 MAJLIS PERBANDARAN
SEPANG
8 3941JUMLAH 142 47152
-
Apakah tindakan dan bantuan telah diberikan oleh Kerajaan Negeri terhadap pembelipembeli?
Untuk makluman semua Yang Berhormat, kuasa Kerajaan Negeri dalam menangani
masalah projek terbengkalai adalah secara pentadbiran manakala tindakan
penguatkuasaan terhadap pemaju yang terlibat dengan projek terbengkalai adalah di
bawah bidang kuasa Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan di bawah Akta
Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 Akta 118 dan ia di luar bidang
kuasa Kerajaan Negeri.
Ini merujuk kepada S. 11(1)(b) Akta 118 Menteri mempunyai kuasa untuk mengarahkan
supaya seseorang dilantik atau dia sendiri melantik seseorang untuk menasihati pemaju
dalam menjalankan perniagaannya.
Di bawah S. 11(1)(c) Akta 118 di mana Menteri juga mempunyai kuasa untuk
mengarahkan suatu syarikat untuk mengambil kawalan dan menjalankan perniagaan
pemaju yang bermasalah dengan terma dan syarat-syarat yang ditentukan oleh Menteri.
Di samping itu, di bawah S. 11(1)(a) Akta 118 Menteri juga mempunyai kuasa untuk
mengarahkan pemaju yang berkenaan mengambil langkah yang difikirkan perlu untuk
membetulkan sesuatu perkara.
Kegagalan mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh menteri di bawah perenggan
11(1)(a), (b), atau (c) Akta 118 maka mengikut S. 19 Akta Pemajuan Perumahan
(Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118), adalah melakukan suatu kesalahan yang
mana apabila disabitkan, boleh didenda tidak kurang dari lima puluh ribu ringgit tetapi
tidak melebihi dua ratus lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak
melebihi tiga tahun atau kedua-duanya dan boleh juga dikenakan denda tambahan tidak
melebihi lima ratus ringgit bagi tiap-tiap hari kesalahan itu berterusan selepas sabitan.
Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah
Selangor telah mengambil beberapa langkah ke arah membantu pembeli-pembeli projek
yang terbengkalai memahami situasi yang mereka hadapi dan bertindak sebagai
pemudah cara dalam menasihati mereka bagi mengatasi masalah yang dihadapi dalam
menyalurkan aduan tersebut kepada pihak yang berkaitan seperti KPKT, bank dan
Pihak Berkuasa Tempatan.
Di antara langkah-langkah untuk membantu pembeli yang telah diambil oleh Kerajaan
Negeri adalah seperti berikut :
1) Membantu pembeli menubuhkan jawatankuasa bertindak supaya tindakan yang
diambil dapat diselaraskan dengan pihak berkuasa dan badan yang terlibat di mana
persetujuan untuk memulihkan perlu diperoleh daripada sekurang-kurangnya 85%
daripada pembeli.
2) Bagi projek terbengkalai di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
(KPKT) ia akan dirujuk kepada KPKT untuk mendapatkan surat pengesahan projek
terbengkalai supaya pembeli dapat berurusan dengan pihak bank bagi penyusunan
semula pembiayaan pinjaman manakala bagi kes yang tidak berdaftar di bawah
KPKT, LPHS akan mengeluarkan surat pengesahan projek terbengkalai tersebut.
3) LPHS juga akan mengadakan perbincangan dengan pemaju terbabit bersama
semua jabatan teknikal termasuk pihak bank sekiranya projek tersebut berdaya
maju dan boleh dipulihkan dengan tujuan mempercepatkan pemulihan projek di
samping mengenakan syarat minima bagi membolehkan projek disambung semula
dengan kos tambahan yang kecil tanpa mengabaikan isu-isu keselamatan.
4) Bagi pemaju yang menghadapi masalah kewangan, LPHS akan mengatur
pertemuan dengan pembiaya-pembiaya bagi melihat pendekatan yang sesuai dalam
membantu pemaju-pemaju menstrukturkan semula pembiayaan titian (bridging loan)
supaya projek boleh diteruskan. Sekiranya masih gagal dan terdapat
pemaju/kontraktor berwibawa yang berminat memulihkan projek berkenaan LPHS
akan mengemukakan cadangan pemulihan tersebut kepada KPKT untuk membuat
keputusan.
5) Bagi pemaju-pemaju yang sedang dalam proses atau telah digulung, perbincangan
dengan pihak Jabatan Insolvensi Malaysia akan diaturkan dari masa ke semasa
untuk menyemak sama ada Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS)
boleh mencadangkan mana-mana ‘liquidator’/Pegawai Penerima yang berwibawa
bagi mempercepatkan pemulihan semula projek terbengkalai. Bagi projek-projek
yang telah diletakkan di bawah ‘liquidator’/Pegawai Penerima pula perbincangan
akan dijalankan bersama ‘liquidator’/Pegawai Penerima terbabit bagi mencari
kaedah terbaik dalam memulihkan projek yang terbengkalai.
6) Bagi projek yang boleh dipulihkan di mana melibatkan kenaikan kos, LPHS akan
melantik Juruukur Bahan untuk menilai semula kos pemulihan projek tersebut yang
bertujuan untuk memaklumkan kos tambahan yang perlu ditanggung oleh pembeli
sekiranya projek itu ingin diteruskan.
7) Kerajaan Negeri juga sebagai tindakan terakhir akan mengambil tindakan
perampasan tanah sekiranya wujud pelanggaran peruntukkan di bawah Kanun
Tanah Negara 1965 seperti kegagalan membayar cukai tanah di bawah S.100 KTN
dan pelanggaran syarat di bawah S.129 KTN bagi memastikan hak pembeli
terhadap hartanah mereka terjamin.Seperti Yang Berhormat sedia maklum pembelian sesebuah rumah atau hartanah
adalah melalui perjanjian jual beli di antara pemaju dan pembeli. Dalam erti kata lain
satu kontrak telah ditandatangani oleh kedua-dua belah pihak dan sekiranya berlaku
“breach of contract” maka pihak terlibat perlu membawa kes mereka ke mahkamah.
Begitu juga keadaannya apabila pembeli-pembeli rumah mereka terbengkalai. Kerajaan
Negeri tidak mempunyai “locus standi” untuk mengambil apa-apa tindakan terhadap
mana-mana pihak yang terlibat. Walau bagaimanapun pembeli boleh merujuk terus kes
mereka ke Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di bawah Akta
Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan Pemaju
Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989.