Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Dewan Negeri Selangor Tahun 2017
24 Julai 2017 hingga 28 Julai 2017 dan 31 Julai 2017 hingga 04 Ogos 2017
90) PROJEK NAIKTARAF JALAN MERU TAMBAHAN KE PUNCAK ALAM
Tahun: 2017
Sesi: 1
Isu: Infrastruktur & Kemudahan Awam
Adun: Y.B. Tuan Dr Abdul Rani Bin Osman
Kategori: Mulut
Sub Soalan
-
Apakah status kerja-kerja dan jangkaan siap mengikut jadual?
Status kerja di tapak sehingga 16.3.2017 ialah 89.7% (sebenar) berbanding86.2% (jadual).
-
Bagaimanakah penilaian keselamatan awam dibuat bahawa ia adalah dipatuhi?
- Bagi memastikan penilaian keselamatan awam dibuat dan dipatuhi, Audit TMP (Pelan Pengurusan Trafik) dilaksanakan oleh JKR Selangor setiap tiga (3) bulan sekali.
Perkara yang diaudit semasa Audit TMP terbahagi kepada dua (2) item utama iaitu dokumentasi dan keadaan di tapak.
- Bagi item dokumentasi, perkara yang diaudit termasuk pelantikan Traffic Management Officer (TMO), Pelan Pengurusan Trafik (TMP), laporan Road Safety Audit Stage 4 serta laporan Traffic Management Safety Report (TMSR).
- Bagi item keadaan di tapak, perkara yang diaudit termasuk zon kawalan trafik semasa pembinaan, keratan rentas jalan, papan tanda sementara di tapak bina, penggunaan penghadang atau barrier (concrete/plastic barrier) yang digunakan semasa pembinaan, delineation di tapak iaitu penggunaan blinker dan string delineator di tapak bina, tandaan jalan dan keadaan jalan di tapak (Borang pemarkahan audit TMP seperti di Lampiran M1)
-
Bagaimanakah penilaian dibuat, penyelenggaraan berjadual dilaksana mengikut status quo selama tempoh projek berjalan?
Pihak kontraktor akan membuat penyenggaraan rutin sepanjang tempoh pembinaan secara pusingan (rotation per cycles) iaitu setiap tiga (3) bulan dan mengikut keperluan. Kerja penyenggaraan secara pusingan termasuk penyenggaraan perabot jalan, penyenggaraan jambatan, pembetung dan parit.
Kerja penyenggaraan yang dijalankan mengikut keperluan termasuk menyenggara jalan sediada dengan membaiki permukaan jalan dan menyenggara bahu jalan, memotong rumput di bahu jalan, cerun, longkang dan median, mengecat semula tanda jalan sekiranya pudar, pembaikan kecil saliran dan kerja-kerja lanskap.
Jadual kerja penyenggaraan rutin seperti di Lampiran M2.
LAMPIRAN M1
BORANG SENARAI SEMAK AUDIT
PEMATUHAN PELAN PENGURUSAN TRAFIK DI TAPAK BINA BAGI PROJEK JALAN
Nama Projek : ………………………………………………………………………………………….. Nama Kontraktor : ………………………………………………………………… Jumlah Kos Kontrak : …………………………………………………………………
Jumlah Kos (RSA 4&5) : …………………………………………………………………
Jumlah Kos Pengurusan Trafik :……………………………………………………………………..
Jumlah Kos Tambahan Pengurusan Trafik :…………….……………………………………………….
Tempoh Kontrak : …………………………………………………………………
Tarikh Mula : …………………………………………………………………
Tarikh Siap : …………………………………………………………………
Peg. Penguasa/ Wakil Peg. Penguasa : …………………………………………………………………
Tarikh Lawatan Tapak : …………………………………………………………………
Kemajuan Fizikal : Rancang ( %) : Sebenar ( %)
Bil. Item
Ya*
Tidak*
Catatan*
A Sistem Pengurusan Trafik 1. Traffic Management Officer (TMO) dilantik dan masih berkhidmat. (Salinan surat perlantikan dikemukakan)
2. Perlantikan Traffic Management Officer (TMO) diluluskan oleh PP/PD.
3. TMO dimasukkan dalam Carta Organisasi Kontraktor yang disahkan.
4. Master Plan Pengurusan Trafik (TMP) telah diluluskan oleh PP/PD. 5. Pelan Pengurusan Trafik (TMP) disediakan oleh TMO setiap bulan. 6. TMP yang disediakan oleh TMO setiap bulan disemak /diluluskan oleh PP/PD/WPP/WPD.
Bil. Item
Ya*
Tidak*
Catatan*
7. Traffic Management Safety Report (TMSR) perlu disediakan setiap 3 bulan dan mengandungi:
i) TMP 3 bulan terdahulu ii) Perancangan TMP 3 bulan akan datang.
iii) Analisa kemalangan bagi 3 bulan terdahulu.
(Setiap TMP ada tarikh serta lokasi pelaksanaan)
8. TMP bulan terkini boleh didapati di pejabat tapak. (Salinan TMP terkini)
B Road Safety Auditor (RSA) 1. Perlantikan RSA untuk menjalankan RSA peringkat 4. 2. RSA melaksanakan audit bagi Stage 4 Part (1/2/3) 3. RSA melaksanakan audit tambahan terhadap pengurusan trafik di tapak bina. * Tertakluk kepada kontrak
C Laporan 1. Laporan TMSR terkini telah dikemukakan kepada PP/PD, BPP, UKJ & RSA. * Tertakluk kepada kontrak
2. Laporan ulasan TMSR oleh RSA. * Tertakluk kepada kontrak
3. Ulasan TMSR oleh RSA dikemukakan kepada PP/PD, BPP & UKJ. * Tertakluk kepada kontrak 4. Laporan RSA Stage 4 dikemukakan kepada PP/PD, BPP & UKJ Bil. Item
Y a*
Tidak*
Catatan*
5. Laporan Verifikasi disediakan oleh TMO sebulan sekali. (atau 2 minggu sekali seperti mana yang tertakluk di dalam kontrak)
6. Laporan Verifikasi disemak dan disahkan oleh WPP/WPD/Konsultan. 7. Laporan Verifikasi dikemukakan kepada PP/PD, WPP/WPD, BPP & UTK. Bil. Item Y a* Tidak* Catatan* I II D Zon Kawalan Trafik 1. Advance warning area yang disediakan adalah mencukupi. 2. Transition area yang disediakan adalah mencukupi. 3. Buffer area yang disediakan adalah mencukupi. 4. Termination area yang disediakan adalah mencukupi. E Keratan Rentas Jalan 1. Lorong laluan yang disediakan mempunyai lebar yang mencukupi (min. 3.00m). 2. Jumlah lorong laluan (lane) sedia ada dikekalkan. F Papan Tanda 1. Papan tanda sementara yang disediakan adalah berkesan. 2. Papan tanda sementara jelas dan tidak kelihatan lusuh/ pudar/ kabur (dalam keadaan baik dan diselenggara).
3. Penggunaan papan tanda arah sementara adalah betul dan tidak mengelirukan. 4. Bahan papan tanda yang digunakan adalah mengikut spesifikasi kontrak. Bil. Item Ya* Tidak* Catatan* I II G Barrier 1. Penggunaan concrete barrier di kawasan Urban & Rural di lokasi berikut: i). Kawasan kerja yang mempunyai ‘heavy machineries’/rigid structure/stock pile. ii). Terdapat perbezaan aras melebihi 1m antara kawasan kerja & laluan kenderaan. 2. Penggunaan plastic barrier di kawasan Urban secara interlock di lokasi berikut: i). Terdapat perbezaan aras kurang 1m antara kawasan kerja & laluan kenderaan. ii). Kawasan kerja dan laluan kenderaan yang searas. 3. Penggunaan plastic barrier di kawasan Rural seperti berikut: i). Secara interlock di lokasi yang terdapat perbezaan aras kurang 1m antara kawasan kerja dan laluan kenderaan. ii). Berjarak tidak melebihi 4m di kawasan kerja dan laluan kenderaan yang searas. 4. Susunan barrier yang teratur/ kemas. 5. Plastic barrier dalam keadaan sempurna dan diisi air/ pasir. H Delineation 1. Blinker yang disediakan adalah berkesan. 2. String delineator/ delineator yang disediakan adalah berkesan. I Jalan Sementara/Lencongan 1. Jalan sementara diturap premix dan dalam keadaan baik. 2. Tandaan jalan (road line marking) yang disediakan adalah berkesan. Bil. Item Ya* Tidak* Catatan* I II J Lain-Lain 1. Jalan sedia ada diselenggara dengan baik. 2. Flagmen disediakan bagi mengawal lalulintas. 3. Keadaan tapak adalah bersih/ kemas. 4. Tahap pencahayaan mencukupi di waktu malam. Nota 1: * Sila tanda ( √ ) di ruangan ’Ya’ atau ’Tidak’ seperti berikut
Tahap Pematuhan Klasifikasi Markah Pematuhan sepenuhnya ( 91%-100%) tanda ( √ ) di ruangan ’Ya ( I )’ 1.0 Pematuhan separa ( 71%-90%) tanda ( √ ) di ruangan ’Ya ( II )’ 0.5 Ketidakpatuhan sepenuhnya ( 0%-70%) tanda ( √ ) di ruangan ’Tidak’ 0.0 Nota 2: Pengaudit diminta melaksanakan audit pada waktu siang dan malam.
MARKAH
BIL ITEM MARKAH % PRESTASI A Sistem Pengurusan Trafik B Road Safety Auditor C Laporan D Zon Kawalan Trafik E Keratan Rentas Jalan F Papan Tanda G Barrier H Delineation I Jalan Sementara/Lencongan J Lain-Lain JUMLAH PERATUS PEMATUHAN ULASAN KESELURUHAN\
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ AHLI PASUKAN AUDIT
(1) (2) (3)
Tandatangan: …………………………… .………………………… …………………………
Nama :
Jawatan :
Cawangan :LAMPIRAN M2
PROJEK :MENAIKTARAF LALUAN B1 DAN B202 DARI PEKAN MERU KE PUNCAK ALAM
DAERAH KLANG, SELANGOR (JKR/SEL551/2013)
Table for Routine Maintenance Works in Year of 2017
ITEM DESRIPTION OF WORKS DONE BY THE MONTH OF 11.1 ROUTINE MAINTENANCE ACTIVITIES DURING CONSTRUCTION PERIOD
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 11.1.1 Maintenance Of The Existing Road a) To Repair Pavement Surface i. patching of potholes ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii. sealing of surface cracks ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii iii. reinstate edge deterioration of backfilled trenches ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii iv. repair to paving blocks ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii b) To Maintain Road Shoulder i. Regrading and clearing of vegetation ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii. Topping up with suitable filling material ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii iii. Filling irregularities in unsealed shoulders ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii iv. Filling pavement/shoulder level differences ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii 11.1.2 Grass Cutting a) Road shoulder ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii b) Slope area ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii c) Berm drain, interceptor drain and all other types of drain on slopes ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii d) Median ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii 11.1.3 Road Furnitures a) Cleaning works (4 cycles/year) i. Cleaning of guardrails and barriers i i i i ii. Cleaning of signages and posts i i i i iii. Cleaning of kilometer postand delineator post i i i i iv. Cleaning of traffic signal aspects i i i i b) Repainting works (2 cycles/year) i. Repainting of guardrails and barriers i i ii. Repainting of sign posts and traffic signal posts i i iii. Repainting of delineator posts and kilometer posts i i iv. Repaiting of road kerbs i i 11.1.4 Bridges and Culverts a) Cleaning work (4 cycles/year) i. Cleaning of expansion joints i i i i ii. Cleaning of weep holes i i i i iii. Cleaning of parapets i i i i iv. Cleaning of bearing shelves i i i i v. Cleaning of graffiti and markings i i i i vi. Cleaning of waterways or culvert opening and bridge carriageway i i i i vii. Cleaning and removal of vegetation i i i i viii. Cleaning, lubricating and greasing operation for steel bearings i i i i b) Repainting works (1 cycle/year) i. Repainting of concrete parapets/railings i ii. Repainting of steel railings i 11.1.5 Roadline Marking Repaint roadline marking when faded ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii 11.1.6 Drainage a) Cleaning and desiting works (4 cycles/year) i. Debris in lined drains i i i i ii. Debris in unlined drains i i i i iii. Debris in sumps i i i i iv. Debris in culverts i i i i b) Minor repair i. Repair to damaged drains ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii. Repair to damaged sumps ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii iii. Repair to misaligned unlined drains ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii iv. Reseat mis-seated covers ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii v. Repair to damaged covers ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii 11.1.7 Landscaping a) Litter collection and disposal shall be carried out as and when required ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii b) Removal and disposal of loose material and debris as and when required ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii c) Removal and disposal of carcass as and when required ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii ii LEGEND
i Rotation per cycles ii If necessary