Mesyuarat Kedua Penggal Keempat Dewan Negeri Selangor Tahun 2011

11 Julai 2011 hingga 13 Julai 2011

149) PROJEK KEDIAMAN TERBENGKALAI DI PULAU INDAH

Tahun: 2011

Sesi: 2

Isu: Perumahan

Adun: Y.B. Tuan Badrul Hisham Bin Abdullah

Kategori: Mulut

Sub Soalan

  1. Sedia maklum yang kita semua tahu dan akui untuk memiliki kediaman menjadi impian setiap rakyat yang telah menjadi ketua keluarga. Apakah nasib bagi pembeli-pembeli kediaman teres dan pangsapuri di Pulau Indah yang mana projek-projek tersebut telah terbengkalai dan mereka akan di isytiharkan muflis oleh pihak bank?

    Untuk makluman Yang Berhormat, Kerajaan Negeri sememangnya amat prihatin dengan nasib pembeli-pembeli kediaman teres dan pangsapuri di Pulau Indah yang akan diisytiharkan muflis oleh institusi kewangan akibat tindakan mereka berhenti membayar balik pinjaman ekoran projek perumahan yang dibeli terbengkalai. Ini akan menyebabkan pembeli-pembeli ini disenarai hitamkan oleh institusi kewangan dan menyukarkan pembeli terbabit mendapatkan segala bentuk pinjaman daripada manamana institusi kewangan pada masa akan datang. Bagaimanapun bagi kes pembeli muflis, perkara ini tidak dapat diselesaikan oleh Kerajaan Negeri kerana ia tertakluk di bawah bidangkuasa pihak bank terlibat dan Bank Negara.

  2. Apakah inisiatif dari Kerajaan Negeri bagi membantu meringankan beban pembeli- pembeli tersebut yang terpaksa menanggung segala kos dan kerugian?

    Memandangkan Kerajaan Negeri hanya boleh mengambil tindakan secara pentadbiran sahaja bagi membantu pembeli-pembeli yang terpaksa membayar balik pinjaman bank. Bagi projek terbengkalai yang didaftarkan di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), para pembeli terlibat perlu merujuk kepada KPKT untuk mendapatkan surat pengesahan projek terbengkalai untuk membolehkan mereka berurusan dengan pihak bank dan menyusun semula pembiayaan pinjaman tanpa dikenakan faedah disebabkan status projek yang terbengkalai. Manakala bagi kes-kes yang tidak berdaftar di bawah KPKT, LPHS akan mengeluarkan surat pengesahan projek terbengkalai tersebut.

    Selain dari langkah tersebut, alternatif lain yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri adalah dengan meminta pemaju asal atau pemaju penyelamat membeli semula unit yang dibeli oleh pembeli yang tidak dapat meneruskan pinjaman perumahan atau telah disenaraihitamkan oleh bank. Pembelian tersebut hendaklah dibuat  dengan kadar harga berdasarkan  jumlah pinjaman yang telah dibayar oleh pembeli kepada pihak bank. Langkah ini membolehkan pembeli terlibat memperolehi bayaran/pampasan yang dapat digunakan untuk membayar semula kepada pihak bank dan seterusnya membolehkan nama mereka ditarik balik dari disenaraihitamkan. Dengan itu, pembelipembeli tersebut dapat melepaskan bebanan hutang yang ditanggung serta mengelakkan dari dikenakan tindakan mahkamah oleh pihak bank dan seterusnya menyelesaikan masalah pembeli.

  3. Adakah usaha-usaha jangka pendek dan jangka panjang dari Kerajaan Negeri bagi membantu memulihkan projek kediaman yang telah terbengkalai?

    Dengan mengambil kira bidang kuasa Kerajaan Negeri yang terhad dalam membantu memulihkan projek terbengkalai yang mana kuasa ini pada dasarnya terletak di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) melalui Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966. Walaupun begitu, beberapa langkah proaktif telah diambil oleh Kerajaan Negeri bagi membantu memulihkan projek kediaman yang telah terbengkalai dalam jangka pendek adalah seperti berikut :

    • LPHS akan memaklumkan kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebaik sahaja projek tersebut dikesan tergendala untuk tindakan penguatkuasaan di bawah Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118).
    • Membantu pembeli menubuhkan jawatankuasa bertindak supaya tindakan yang diambil dapat diselaraskan dengan pihak berkuasa dan badan yang terlibat di mana persetujuan untuk memulihkan perlu diperoleh daripada sekurangkurangnya 85% daripada pembeli.
    • LPHS juga memberi khidmat nasihat dan panduan mengenai tindakan yang boleh diambil oleh pembeli untuk membawa kes ke Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di bawah Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989.
    • LPHS akan mengadakan perbincangan dengan pemaju terbabit bersama semua jabatan teknikal termasuk pihak bank bagi mengenalpasti masalah pemaju dan mencari penyelesaian terdekat sebelum perkara ini dibincangkan dengan terperinci seperti melibatkan kajian pemulihan, pengambilalihan oleh pemaju penyelamat dan lain-lain tindakan yang bersesuaian diambil.

    Langkah-langkah jangka panjang dari Kerajaan Negeri bagi membantu memulihkan projek kediaman yang telah terbengkalai seperti berikut :

    • Penubuhan Jawatankuasa Pemulihan Projek Terbengkalai (JPPT) yang terdiri daripada Y.B. Penasihat Undang-Undang, Pengarah Eksekutif LPHS, Pembantu EXCO Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Jabatan Kerja Raya, Pengarah Tanah dan Galian Selangor, Pejabat Tanah dan Daerah berkaitan, Pihak Berkuasa Tempatan berkaitan, Jabatan Perancang Bandar dan Desa, Jabatan Insolvensi / Liquidator, Jawatankuasa Pembeli/Pemilik Rumah dan Bank terlibat yang mana dipengerusikan oleh saya sendiri akan membincangkan dan mendapatkan kerjasama semua pihak dalam memulihkan projek terbengkalai. Jawatankuasa ini adalah menjalankan Kajian Kemungkinan (Feasibility Study) bagi menentukan sama ada rumah kediaman terbengkalai tersebut berdaya maju dan boleh dipulihkan. Setakat ini, sebanyak 9 projek terbengkalai telah dikenalpasti berpotensi untuk dipulihkan dan dimajukan semula di bawah Jawatankuasa ini.
    • LPHS juga akan mengadakan perbincangan dengan pemaju terbabit atau penyelamat bersama semua jabatan teknikal termasuk pihak bank sekiranya projek tersebut berdaya maju dan boleh dipulihkan dengan tujuan mempercepatkan kaedah pemulihan projek dengan mengenakan syarat minima bagi membolehkan projek disambung semula dengan kos tambahan yang minima tanpa mengabaikan isu-isu keselamatan.
    • Bagi pemaju yang menghadapi masalah kewangan, LPHS akan mengatur pertemuan dengan pembiaya-pembiaya bagi melihat pendekatan yang sesuai dalam membantu pemaju-pemaju menstruktur semula pembiayaan titian (bridging loan) supaya projek boleh diteruskan. Sekiranya masih gagal dan terdapat pemaju/kontraktor berwibawa yang berminat memulihkan projek berkenaan LPHS akan mengemukakan cadangan pemulihan tersebut kepada KPKT untuk membuat keputusan.
    • Bagi pemaju-pemaju yang sedang dalam proses atau telah digulung, perbincangan dengan pihak Jabatan Insolvensi Malaysia akan diaturkan dari masa ke semasa untuk menyemak sama ada LPHS boleh mencadangkan manamana ‘liquidator’/Pegawai Penerima yang berwibawa bagi mempercepatkan pemulihan semula projek Bagi projek-projek yang telah diletakkan di bawah ‘liquidator’/Pegawai Penerima pula perbincangan akan dijalankan bersama ‘liquidator’/Pegawai Penerima terbabit bagi mencari kaedah terbaik dalam memulihkan projek yang terbengkalai.
    • Bagi projek yang boleh dipulihkan di mana melibatkan kenaikan kos, LPHS akan melantik Juruukur Bahan untuk menilai semula kos pemulihan projek tersebut yang bertujuan untuk memaklumkan kos tambahan yang perlu ditanggung oleh pembeli sekiranya projek itu ingin diteruskan.
    • Kerajaan Negeri juga sebagai langkah terakhir akan mengambil tindakan pengambilan tanah di bawah Akta Pengambilan Tanah 1960 dan tindakan perampasan tanah sekiranya wujud pelanggaran peruntukan di bawah Kanun Tanah Negara 1965 seperti kegagalan membayar cukai tanah di bawah S.100 KTN dan pelanggaran syarat di bawah S.129 KTN bagi memastikan projek tersebut dapat dipulihkan semula. Sebagai contoh, Projek Bukit Botak dan Alam Perdana yang melibatkan pengambilan tanah secara menyeluruh bagi tujuan memulihkan semula projek terbengkalai dan menjamin hak pembeli terlibat.

     

Lampiran

Tiada Lampiran.