Mesyuarat Ketiga Penggal Kedua Dewan Negeri Selangor Tahun 2009
09 November hingga 13 November 2009 dan 16 November hingga 17 November 2009
136) PERUMAHAN (MASALAH PERUMAHAN TERBENGKALAI)
Tahun: 2009
Sesi: 3
Isu: Perumahan
Adun: Y.B. Dato' Subahan Bin Kamal
Kategori: Mulut
Sub Soalan
-
Kebelakangan ini terdapat terlalu banyak projek perumahan yang terbengkalai di dalam Negeri Selangor. Apakah tindakan Kerajaan Negeri terhadap pemaju-pemaju perumahan yang terlibat supaya hak dan kepentingan pembeli-pembeli rumah projek terbengkalai ini terpelihara
Untuk makluman Yang Berhormat, Kerajaan Negeri dari semasa ke semasa telah
mengambil tindakan ke atas pemaju perumahan yang projeknya terbengkalai di mana
nama-nama Lembaga Pengarah yang diperoleh daripada SSM yang disenaraihitamkan
dan diedarkan kepada semua PBT di samping dipaparkan dalam laman web bagi
membantu pembeli mengetahui kredibiliti pemaju projek perumahan yang mereka
berhasrat untuk membeli. Di samping itu nama-nama yang disenaraihitamkan tidak akan
dibenarkan untuk melaksanakan apa-apa pembangunan di Negeri Selangor walaupun
memiliki syer di bawah syarikat pemaju yang lain termasuk membuat permohonan untuk
pembangunan tanah. Kerajaan Negeri juga sebagai tindakan terakhir akan mengambil
tindakan perampasan tanah sekiranya wujud pelanggaran peruntukkan di bawah Kanun
Tanah Negara 1965 seperti kegagalan membayar cukai tanah di bawah S.100 KTN dan
pelanggaran syarat di bawah S.129 KTN bagi memastikan hak pembeli terhadap
hartanah mereka terjamin. -
Apakah langkah-langkah yang diambil Kerajaan Negeri untuk membantu pembelipembeli rumah di projek terbengkalai di Negeri Selangor ini.
Kerajaan Negeri sememangnya amat prihatin ke atas nasib pembeli-pembeli rumah
yang terlibat dengan projek terbengkalai. Walaupun begitu Kerajaan Negeri hanya boleh
mengambil tindakan secara pentadbiran sahaja bagi membantu pembeli-pembeli
tersebut. Beberapa langkah proaktif diambil ke arah membantu pembeli-pembeli projek
terbengkalai tersebut bagi memahami situasi yang mereka hadapi dan bertindak
sebagai pemudah cara dalam menasihati mereka bagi mengatasi masalah yang
dihadapi dalam menyalurkan aduan tersebut kepada pihak yang berkaitan seperti
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), bank dan Pihak Berkuasa
Tempatan.Langkah-langkah lain yang diambil oleh Kerajaan Negeri dalam membantu pembeli
adalah seperti berikut :
1) Membantu pembeli menubuhkan jawatankuasa bertindak supaya tindakan yang
diambil dapat diselaraskan dengan pihak berkuasa dan badan yang terlibat di mana
persetujuan untuk memulihkan perlu diperoleh daripada sekurang-kurangnya 85%
daripada pembeli.
2) Bagi projek terbengkalai di bawah KPKT, ia akan dirujuk kepada Kementerian untuk
mendapatkan surat pengesahan projek terbengkalai supaya pembeli dapat
berurusan dengan pihak bank terlibat dalam menyusun semula pembiayaan
pinjaman di samping tidak mengenakan faedah disebabkan projek terbengkalai.
Bagi kes-kes yang tidak berdaftar di bawah KPKT, LPHS akan mengeluarkan surat
pengesahan projek tersebut adalah terbengkalai.
3) LPHS juga akan mengadakan perbincangan dengan pemaju terbabit bersama
semua jabatan teknikal termasuk pihak bank sekiranya projek tersebut berdaya
maju dan boleh dipulihkan dengan tujuan mempercepatkan kaedah pemulihan
projek dengan mengenakan syarat minima bagi membolehkan projek disambung
semula dengan kos tambahan yang minima tanpa mengabaikan isu-isu
keselamatan.
4) Bagi pemaju yang menghadapi masalah kewangan, LPHS akan mengatur
pertemuan dengan pembiaya-pembiaya bagi melihat pendekatan yang sesuai dalam
membantu pemaju-pemaju menstruktur semula pembiayaan titian (bridging loan)
supaya projek boleh diteruskan. Sekiranya masih gagal dan terdapat
pemaju/kontraktor berwibawa yang berminat memulihkan projek berkenaan LPHS
akan mengemukakan cadangan pemulihan tersebut kepada KPKT untuk membuat
keputusan.
5) Bagi pemaju-pemaju yang sedang dalam proses atau telah digulung, perbincangan
dengan pihak Jabatan Insolvensi Malaysia akan diaturkan dari masa ke semasa
untuk menyemak sama ada LPHS boleh mencadangkan mana-mana
‘liquidator’/Pegawai Penerima yang berwibawa bagi mempercepatkan pemulihan
semula projek terbengkalai. Bagi projek-projek yang telah diletakkan di bawah
‘liquidator’/Pegawai Penerima pula perbincangan akan dijalankan bersama
‘liquidator’/Pegawai Penerima terbabit bagi mencari kaedah terbaik dalam
memulihkan projek yang terbengkalai.
6) Bagi projek yang boleh dipulihkan di mana melibatkan kenaikan kos, LPHS akan
melantik Juruukur Bahan untuk menilai semula kos pemulihan projek tersebut yang
bertujuan untuk memaklumkan kos tambahan yang perlu ditanggung oleh pembeli
sekiranya projek itu ingin diteruskan.
7) LPHS juga memberi khidmat nasihat dan panduan mengenai tindakan yang boleh
diambil oleh pembeli untuk membawa kes ke Kementerian Perumahan Dan
Kerajaan Tempatan (KPKT) di bawah Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan
Pelesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan Pemaju Perumahan (Kawalan dan
Pelesenan) 1989.
c) Sehingga 30 Jun 2009, terdapat sebanyak 134 projek terbengkalai yang dikenal pasti di seluruh Negeri Selangor melibatkan
48,360 pembeli. Pecahan projek terbengkalai mengikut PBT adalah seperti berikut :
BIL KAWASAN PBT PROJEK PERUMAHAN PROJEK KOMERSIAL PROJEK INDUSTRI PROJEK PEMBESARAN KAMPUNG JUMLAH PROJEK SEHINGGA 30 JUN 2009 JUMLAH UNIT SEHINGGA 30 JUN 2009
1
Majlis
Perbandaran
Klang
20 6 1 – 28 4,143
2 Majlis Bandaraya Petaling Jaya 3 4 – – 7 2,996
3 Majlis Bandaraya Shah Alam 15 1 1 – 17 5,165
4
Majlis
Perbandaran
Subang Jaya
3 4 – – 7 7,830
5
Majlis
Perbandaran
Ampang Jaya
10 1 – – 11 2,924
6
Majlis
Perbandaran
Kajang
11 – – – 11 4,672
7
Majlis
Perbandaran
Selayang
7 3 – 2 12 2,504
8
Majlis
Perbandaran
Sepang
9 – – – 9 4,004
9
Majlis Daerah
Kuala
Selangor
10 – – 2 12 7,205
10 Majlis Daerah Hulu Selangor 6 1 – 5 12 5,955
11
Majlis Daerah
Kuala
Langat
6 2 – – 8 962
Jumlah -
Berapakah jumlah bilangan projek-projek terbengkalai yang dikenal pasti di seluruh Negeri Selangor sehingga kini.