Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010
12 Julai 2010 hingga 15 Julai 2010
185) PENUKARAN METER AIR PUKAL
Tahun: 2010
Sesi: 2
Isu: Infrastruktur & Kemudahan Awam
Adun: Y.B. Puan Hannah Yeoh Tseow Suan
Kategori: Mulut
Sub Soalan
-
Berapakah pangsapuri kos sederhana dan rendah yang telah berjaya menukarkan meter air pukal kepada meter air individu bagi menikmati pemberian air percuma di Selangor?
Semenjak Program Migrasi ini dilancarkan pada 28 Mei 2007 sehingga 15 Jun 2010,
SYABAS telah menerima 373 permohonan bagi akaun kod 18 iaitu pangsapuri kos
sederhana dan rendah. Daripada jumlah tersebut hanya 124 permohonan telah
diluluskan manakala akaun yang aktif dan telah menerima pemasangan meter individu
adalah sebanyak 28 akaun melibatkan 4578 meter individu. -
Apakah halangan-halangan yang masih dihadapi oleh mereka yang tidak berjaya menukarkan meter air pukal?
Sehingga kini sebanyak 249 daripada 373 permohonan migrasi yang diterima oleh
SYABAS tidak dapat diluluskan disebabkan kegagalan pihak Syarikat Pengurusan (MC)
mengambil sebarang tindakan sepertimana yang diperlukan oleh SYABAS berasaskan
kepada garis panduan yang telah ditetapkan seperti yang diluluskan oleh Kerajaan
Negeri Selangor.
Berikut adalah antara faktor-faktor kegagalan pemohon untuk mengikuti garis panduan
migrasi sehingga menjadi halangan utama kepada pelaksanaan migrasi:
i) Kedudukan meter yang tidak sesuai dimana ianya dipasang terlalu tinggi
melebihi 2.1 meter dan sukar untuk dibaca dan disenggara dan perlu diubahsuai;
ii) Tapak meter yang tidak sesuai dimana ianya telah reput, berkarat dan bocor
atau dibuat dari bahan yang berkualiti rendah dimana ia boleh menyebabkan
kebocoran dan perlu digantikan;
iii) Terdapat pemasangan pam elektrik di kawasan ‘meter stand’ dimana air dipam
terus dari paip dan ini tidak mengikut peraturan sistem paip dalaman;
iv) Terdapat pemasangan penapis air berhampiran dengan ‘meter stand’ yang boleh
mengganggu pembacaan meter dan juga menyukarkan penyengaraan meter;
v) Terdapat tangki air bocor yang tidak dibaiki oleh pihak MC;
vi) Meter dipasang terbalik yang perlu diubahsuai;
vii) Meter berada dalam rumah/grill yang berkunci dan pembacaan meter tidak dapat
dijalankan;
viii) Terdapat tunggakan bil air terhadap akaun meter pukal Kondominium/Apartment
yang perlu diselesaikan sebelum permohonan migrasi boleh diluluskan;
ix) Tidak ada meter berasingan untuk kawasan gunasama (common area).
Selain itu, sebanyak 96 permohonan migrasi yang telah diluluskan masih belum
diaktifkan disebabkan oleh masalah-masalah berpunca daripada MC, antaranya
ialah:
i) Kelewatan Pihak Pengurusan/Persatuan Penduduk (MC) untuk
memulangkan semula borang permohonan individu yang telah lengkap
diisi kepada SYABAS atas alasan pihak MC mahu penduduk
menjelaskan terlebih dahulu bayaran tunggakan yuran penyenggaraan
kepada pihak MC.
ii) Pemilik premis gagal untuk menyediakan dokumen yang lengkap semasa
membuat permohonan bekalan air individu semasa perjanjian Jual Beli
(Sale & Purchase) dan juga salinan kad pengenalan.
iii) Terdapat segelintir pemilik yang sememangnya enggan bekerjasama
kerana selama ini pun mereka tidak pernah membayar bil air kepada
pihak pengurusan bangunan.
iv) Kelewatan penghuni membuat permohonan bekalan air individu setelah
permohonan migrasi diluluskan kepada pihak pengurusan bangunan
kerana tiada undang-undang yang mewajibkan dan menetapkan tempoh
masa tertentu kepada mereka untuk membuat permohonan bekalan air
individu. -
Bagaimanakah Kerajaan Negeri bercadang untuk membantu menyelesaikan halanganhalangan ini?
Kerajaan Negeri telah mengemukakan beberapa cadangan bagi memastikan migrasi
meter air pukal kepada meter air individu dapat dilaksanakan dengan segera oleh
SYABAS seperti berikut:
i) Persetujuan pemilik 100% hanya daripada unit rumah yang diduduki sahaja.
Kebenaran untuk membuka dan mendaftarkan akaun bekalan air sementara
dibenarkan kepada pihak ketiga sama ada penyewa, pemaju, Badan
Pengurusan Bersama (JMB) atau Perbadanan Pengurusan (MC) bagi premis
kosong atau pemilik premis yang tidak memberi maklum balas. Pemegang
akaun sementara boleh memohon kepada SYABAS untuk menutup akaun
meter air terbabit selepas bil air pertama dikeluarkan.
ii) Menyelesaikan masalah tunggakan bil air akaun meter pukal seperti berikut:-
Kaedah 1
Pemindahan tunggakan akaun meter pukal terus ke dalam akaun meter
individu unit rumah terbabit.
Kaedah 2
Pembayaran tunggakan secara bersama oleh pemilik individu dan
pemegang meter pukal mengikut peratusan 50% bagi setiap parti secara
ansuran bagi tempoh 6 sehingga 18 bulan.
iii) Pemegang meter pukal iaitu MC, JMB atau Pemaju dikehendaki
menandatangani ”Surat Akujanji” yang menyatakan bahawa SYABAS tidak akan
dipertanggungjawabkan ke atas apa-apa kerosakan yang mungkin timbul kerana
pembinaan sistem bekalan air dalaman bagi kondominium tersebut tidak
mengikut spesifikasi dan bahan yang diluluskan oleh SYABAS.
Walaubagaimanapun, memandangkan terdapat halangan kepada migrasi meter air
pukal kepada meter air individu yang menyebabkan penduduk tidak dapat menikmati
pemberian air percuma 20 meter padu, selaras dengan dasar Kerajaan negeri
“Merakyatkan Ekonomi Selangor”, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor ke
15/2010 pada 28 April 2010 telah meluluskan pemberian air percuma bagi setiap 20
meter padu pertama setiap bulan melalui sistem kupon kepada pembeli-pembeli
perumahan bertingkat (pangsapuri kediaman) yang menggunakan meter air pukal.