Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Dewan Negeri Selangor Tahun 2017

24 Julai 2017 hingga 28 Julai 2017 dan 31 Julai 2017 hingga 04 Ogos 2017

1) PENGURUSAN SISA PEPEJAL NEGERI SELANGOR

Tahun: 2017

Sesi: 1

Isu: Kerajaan Tempatan

Adun: Y.B. Tuan Ng Suee Lim

Kategori: Mulut

Sub Soalan

  1. Sila nyatakan apakah keberkesanan pengurusan sisa pepejal selepas dikendalikan oleh KDEBWM.

    Sepanjang pengambilahan operasi pengurusan sisa pepejal di MPK, KDEBWM
    telah memperkenalkan beberapa inisitif baru bagi mempertingkatkan
    keseluruhan operasi pengurusan sisa pepejal di PBT berkenaan iaitu:

    1. pemberian lori kompaktor baru yang dilengkapi sistem pemantauan Auto
    Vehicle Locating System (AVLS), kamera undur dan CCTV kepada subkontraktor
    menggunakan kaedah sewa-beli;
    2. penggunaan sebuah lori kompaktor baru di setiap zon (1 lori 1 zon);
    3. pewujudan Centralized Command Centre (CCC) yang berperanan
    sebagai pusat kawalan operasi kutipan sisa pepejal KDEBWM dalam
    menerima aduan serta pemantauan penyelia kawasan dan kontraktor
    kutipan;
    4. penggunaan telefon pintar yang dilengkapi dengan alat pengesan
    (tracker) bagi memantau pergerakan penyelia kawasan dan lori
    kompaktor;
    5. penggunaan Aplikasi i-Clean sebagai salah satu medium kepada
    pengguna untuk menyalurkan aduan; dan
    6. penggunaan aset-aset lain selain kompaktor seperti RORO dan tricycle
    sebagai aset sokongan.

    Keberkesanan turut boleh dilihat dari aspek statistik aduan yang menunjukkan
    trend penurunan yang signifikan seperti berikut:

    Usaha penambahbaikan dan pemodenan infratruktur kutipan yang dilaksanakan
    oleh KDEBWM di MPK adalah bertepatan dengan komitmen Kerajaan Negeri
    untuk membangunkan negeri Selangor sebagai sebuah negeri yang
    berkonsepkan Smart City dan Smart State. Penggunaan aplikasi dan teknologi
    dalam menangani masalah pengurusan sisa pepejal di negeri Selangor bukan
    sahaja merealisasikan objektif kerajaan negeri untuk membangunkan
    persekitaran dan infrastruktur yang lebih mampan, bahkan akan turut
    menyumbang kepada sistem penyampaian perkhidmatan yang lebih berkesan
    bagi menjamin kualiti kehidupan yang lebih baik untuk rakyat.

  2. Sila nyatakan apakah kekangan utama yang dihadapi oleh KDEBWM

    Pada peringkat permulaan dalam melaksanakan mandat Kerajaan Negeri
    berkaitan pengurusan sisa pepejal di MPK, KDEBWM terpaksa membersihkan
    timbunan sampah tinggalan kontraktor yang terdahulu. Saya difahamkan
    bahawa, sudah menjadi suatu kelaziman bagi kontraktor lama yang dilantik oleh
    PBT yang telah mengetahui bahawa mereka tidak berjaya di dalam tender
    kutipan sampah akan meninggalkan kawasan mereka dan tidak membuat kerjakerja kutipan seperti biasa. Seperti yang berlaku di kawasan MPK tempoh hari,
    saya dimaklumkan bahawa kontraktor-kontraktor lama telah meninggalkan
    kawasan mereka dan tidak membuat kerja-kerja kutipan hampir dua minggu. Ini menyebabkan berlakunya backlog sampah dalam kuantiti yang luar biasa dan pihak KDEBWM telah mengambil masa lebih dua bulan untuk menstabilkan
    kembali keadaan. Keadaan yang sama juga kini berlaku di kawasan Majlis
    Perbandaran Selayang (MPS) apabila pihak KDEBWM kini bertungkus lumus untuk menyelesaikan backlog tinggalan kontraktor lama.
    Selain daripada itu, data dan maklumat inventori yang kurang tepat
    menyebabkan kesukaran di pihak KDEBWM untuk menyediakan anggaran harga yang tepat berdasarkan jumlah rumah sebenar yang ada di lapangan.

  3. Sila huraikan apakah perancangan secara holistik dan jangka panjang demi memastikan pengurusan sisa pepejal mencapai hasrat Kerajaan Negeri

    Antara fokus utama Kerajaan Negeri dalam memberikan perkhidmatan terbaik
    untuk rakyat adalah melalui penstrukturan semula pengurusan sisa pepejal dan meningkatkan kecekapan operasi dengan memperkenalkan KDEBWM sebagai Project Management Company (PMC) yang bertanggungjawab sebagai pengurus bagi pelaksanaan perkhidmatan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam di negeri Selangor. Setelah kejayaan pelaksanaan
    perkhidmatan ini dapat dilihat di MPK, Kerajaan Negeri melalui MMKN Bil.
    42/2016 pada 21 Disember 2016 dan disahkan oleh MMKN 1/2017 pada 11
    Januari 2017 telah bersetuju untuk meluluskan perluasan perkhidmatan PMC di Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dan Majlis Perbandaran Selayang (MPS) menggunakan modus operandi yang sama selaras dengan hasrat Kerajaan Negeri untuk membangunkan negeri Selangor sebagai sebuah negeri yang berkonsepkan Smart City dan Smart State. Kerajaan Negeri turut merancang untuk memperluaskan perkhidmatan PMC ke lain-lain PBT pada masa akan datang. Selain daripada itu, dari segi pengurusan tapak pelupusan, Kerajaan Negeri melalui Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan (MMKN) Ke
    16/2016 yang diadakan pada 11 Mei 2016 dan disahkan oleh Majlis Mesyuarat
    Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan (MMKN) Ke 17/2016 pada 18 Mei 2016 turut telah menimbang dan bersetuju supaya anak syarikat Kerajaan Negeri iaitu Worldwide Holdings Berhad (WHB) menerajui usaha untuk membangunkan dan melaksanakan Integrated Solid Waste Management Centre (ISWMC)
    bersebelahan dengan Tapak Pelupusan Sanitari Jeram (TPSJ) Kuala Selangor. Untuk makluman, ISWMC adalah satu sistem pelupusan dan rawatan sisa pepejal yang menyeluruh merangkumi fasiliti atau kemudahan seperti berikut:
    1. Loji Waste To Energy (WTE);
    2. Loji Kitar Semula;
    3. Loji Pencernaan Anerobik (AD);
    4. Loji Kompos;
    5. Loji Kitar Semula Sisa Binaan; dan
    6. Pusat Penyelidikan & Pembangunan
    Dengan adanya ISWMC ini, sisa pepejal yang dihasilkan di Negeri Selangor
    bukan hanya dilupuskan, tetapi juga akan menjadi sumber kepada tenaga
    elektrik, penghasilan baja, kutipan barangan kitar semula dan lain-lain yang
    dapat menambah nilai kepada aktiviti ekonomi Negeri Selangor.

     

     

Lampiran

Tiada Lampiran.