Mesyuarat Kedua Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2008
21 Mei hingga 22 Mei 2008, 24 Mei dan 26 Mei 2008
5) PEMOTONGAN PERKHIDMATAN AIR SYABAS
Tahun: 2008
Sesi: 2
Isu: Infrastruktur & Kemudahan Awam
Adun: Y.B. Tuan Lau Weng San
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Berapa banyak pengguna Syabas di Selangor yang telah dipotong bekalan airnya akibat kelewatan membayar bil ?
Tahun 2005
Tahun 2006
Tahun 2007
125,705 unit akaun
237,142 unit akaun
237,655 unit akaun
Jumlah keseluruhan 600,502 unit akaun -
Pengguna-pengguna Syabas yang dipotong bekalan perlu membayar RM50 sebagai yuran penyambungan bekalan air. Sehingga kini berapa pendapatan diperolehi Syabas daripada kutipan yuran ini ?
Pemotongan bekalan air ke atas pengguna-pengguna yang gagal menjelaskan
bil adalah tertakluk di bawah Kaedah-Kaedah Bekalan Air (Bayaran) (Selangor)
2006, Jadual Kedua [Kaedah 5] yang telah diwartakan oleh Kerajaan Negeri
Selangor, SYABAS berhak mengenakan caj bagi pemotongan dan
penyambungan semula atas permintaan atau mana bekalan telah dipotong
kerana gagal membuat bayaran caj air atau sekiranya berlaku kesalahan di
bawah peruntukan EnakmenPembekalanAir 1997.
Sehingga tahun 2007, jumlah kutipan dari yuran pemotongan yang telah
dikenakan oleh SYABAS adalah sebanyak RM14.6 juta dengan mengambil kira
40% pemotongan yang tidak disambung semula dan penamatan perkhidmatan
bekalan air ke premis-premis pengguna yang tidak mengaktifkan semula akaun
bekalan air mereka selepas 3 bulan pemotongandibuat.
Walau bagaimanapun, bayaran caj pemotongan dan penyambungan semula
sebanyak RM50 seperti yang tercatat di bawah peruntukan Enakmen
Pembekalan Air 1997 tersebut masih tidak dapat menampung kos-kos yang
terlibat sewaktu operasi dijalankan umpamanya kos kerja lebih masa, kos
peralatan, kos pemantauandan sebagainya.
Justeru, SYABAS tidak sewenang-wenangnya mengambil tindakan pemotongan
ke atas bekalan air pengguna kerana ia dilaksanakan mengikut peruntukan yang
termaktub di dalam peruntukan Enakmen Pembekalan Air 1997.