Mesyuarat Ketiga Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2008
20 Oktober hingga 24 Oktober 2008 dan 28 Oktober hingga 29 Oktober 2008
60) PEMAJU PANGSAPURI KOS RENDAH
Tahun: 2008
Sesi: 3
Isu: Perumahan
Adun: Y.B. Puan Haniza Binti Mohamed Talha
Kategori: Mulut
Sub Soalan
-
Banyak aduan telah diterima daripada penghuni rumah-rumah pangsa mengenai unit rumah mereka yang rosak. Pemaju-pemaju yang bertanggungjawab sering memberi alasan bahawa segala kerosakan sudah tidak dalam tanggungjawab mereka. Masalah penduduk rumah panjang sementara di PJS 1 masih belum selesai. Pemaju Peters Brickwork melengah-lengahkan pembinaan pangsapuri Blok F atas alasan tiada kewangan sedangkan pembinaan pusat komersil sedang berjalan dengan pesat di tapak berdekatan. Bagaimana para penghuni boleh mendapat pembelaan setiap kali aduan mereka tidak dilayani?
Bagi setiap aduan penghuni yang tidak dilayani, mereka boleh mendapat pembelaan
dengan mengemukakan aduan kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan
Tempatan (KPKT) yang mana KPKT mempunyai bidangkuasa di bawah Akta Pemajuan
Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 [Akta 118] untuk menangani dan
menyelesaikan permasalahan berhubung kerosakan unit rumah penghuni yang
berkenaan. Subseksyen 11(1)(a) Akta 118 secara jelas memperuntukkan antara lain
bahawa bagi maksud melindungi kepentingan pembeli pemaju perumahan berlesen,
Menteri boleh mengarahkan pemaju perumahan berlesen yang berkenaan supaya
mengambil apa-apa langkah sebagaimana yang difikirkannya perlu untuk membetulkan
apa-apa perkara atau hal keadaan sekiranya Pengawal berpendapat bahawa pemaju
perumahan berlesen tersebut tidak dapat memenuhi obligasinya kepada pembelinya.
Dalam memberikan arahan tersebut, Menteri boleh menetapkan bahawa apa-apa kos
dan perbelanjaan yang ditanggung dalam menjalankan arahan Menteri tersebut
hendaklah dibayar daripada Akaun Pemajuan Perumahan atau daripada wang yang
kena dibayar kepada Akaun tersebut [Subseksyen (1A) Akta 118].
Selain dari itu, penghuni boleh mengemukakan aduan kepada Lembaga Perumahan
dan Hartanah Selangor (LPHS) yang mana, LPHS yang antara lainnya
dipertanggungjawabkan untuk menyelaras pembangunan sektor perumahan dan
hartanah di negeri Selangor di bawah Enakmen Lembaga Perumahan dan Hartanah
Selangor 2001 dan bertindak sebagai perantara (mediator), akan mengambil tindakan
proaktif dalam mencari jalan penyelesaian terhadap permasalahan penghuni tersebut.
Kerajaan Negeri telah pun sedia maklum berkenaan aduan penghuni rumah panjang
PJS 1 berhubung kelewatan pemaju menyiapkan rumah kos rendah bagi penempatan
kekal mereka. Isu kelewatan pemaju membangunkan rumah kos rendah Blok E di
Taman Petaling Utama adalah disebabkan adanya kes Mahkamah yang melibatkan
bantahan awam ke atas pembangunan rumah kos rendah di atas tapak tersebut.
Pemaju iaitu Peter’s Brickworks Sdn. Bhd. telah pun diarahkan supaya membangunkan
dahulu Bok F (390 unit) di mana tawaran kepada penghuni rumah panjang PJS 1
berserta pembeli yang lain hendaklah ditukarkan kepada blok tersebut. Memandangkan
keadaan rumah panjang yang semakin uzur dan sering mengalami kerosakan, maka
penduduk telah dicadangkan berpindah ke PPR Taman Putra Damai, Lembah Subang
di mana sewa akan ditanggung oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sehingga
projek RKR Blok F siap sepenuhnya. -
Apakah tindakan terhadap pemaju yang enggan menunaikan tanggungjawab terhadap pembeli unit pangsapuri?
Secara umum, tanggungjawab pemaju terhadap pembeli adalah terakru atau wujud
melalui peruntukan-peruntukan di bawah Perjanjian Jual dan Beli yang sempurna
ditandatangani oleh kedua-dua pihak pemaju dan pembeli yang mana, bagi perumahan
bertingkat seperti pangsapuri, format Perjanjian Jual dan Beli adalah berdasarkan format
statutori di Jadual H, Peraturan-Peraturan Pemajuan Perumahan (Kawalan dan
Pelesenan) 1989. Berhubung tanggungjawab pemaju berkenaan kerosakan atau
kecacatan unit petak sesebuah bangunan bertingkat, di bawah Subperaturan 29(1)
Peraturan tersebut, tempoh liabiliti kecacatan terhadap apa-apa kecacatan atau
kekurangan lain pada suatu petak atau pada bangunan rumah bertingkat atau pada
harta bersama adalah diperuntukkan selama tempoh dua puluh empat (24) bulan
kalendar selepas tarikh pembeli mengambil pemilikan kosong suatu petak. Sekiranya
suatu kecacatan berlaku dalam tempoh tersebut, pemaju adalah bertanggungjawab
untuk membaiki kecacatan tersebut dengan kos dan perbelanjaannya sendiri dalam
tempoh tiga puluh (30) hari dari tarikh pemaju menerima notis bertulis mengenainya
daripada pembeli dengan syarat, kecacatan yang berlaku pula hendaklah merupakan
kecacatan dari aspek kemahiran kerja atau bahan-bahan atau petak atau bangunan
yang berkenaan atau harta bersama tidak dibina mengikut pelan-pelan dan perkaraperkara sebagaimana yang dinyatakan dalam Jadual Pertama dan Keempat di bawah
Jadual H sebagaimana yang diluluskan atau dipinda oleh Pihak Berkuasa yang
berkenaan.
Perlu dinyatakan di sini bahawa kecacatan mestilah berlaku dalam tempoh liabiliti
kecacatan sepertimana di atas dan aduan berhubung perkara tersebut perlu
dikemukakan kepada pemaju dalam tempoh tersebut. Sekiranya kecacatan berlaku dan
aduan dikemukakan kepada pemaju di luar tempoh tersebut, MAKA HAK PEMBELI
UNTUK MENUNTUT TERHADAP PEMAJU UNTUK KERJA-KERJA PEMBAIKAN ATAU
GANTIRUGI ATAS KECACATAN YANG BERLAKU ADALAH TERHALANG
(ESTOPPED) DI SISI UNDANG-UNDANG.
Selanjutnya, di bawah Subperaturan 29(2) Peraturan tersebut, pembeli berhak untuk
menjalankan kerja-kerja untuk membaiki sendiri kecacatan yang berlaku dan
mendapatkan kembali kos memperbaiki kecacatan tersebut daripada pemaju dan
pembeli boleh memotong kos itu daripada apa-apa wang yang dipegang oleh peguam
cara pemaju sebagai pemegang kepentingan (stakeholder) bagi pihak pemaju di bawah
butiran 5 Jadual Ketiga, Jadual H dengan syarat pembeli hendaklah, pada bila-bila masa
selepas tamat tempoh tiga puluh (30) hari tersebut, memaklumkan kepada pemaju
berkenaan kos memperbaiki kecacatan sebelum bermulanya kerja-kerja pembaikan dan
dengan syarat yang berikut :-
a) pembeli hendaklah memberi peluang kepada pemaju untuk menjalankan kerjakerja tersebut sendiri dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh Pembeli
memberitahu pemaju mengenai niatnya untuk menjalankan kerja-kerja tersebut;
dan
b) Pembeli hendaklah menjalankan dan memulakan kerja-kerja tersebut seberapa
segera yang boleh dilaksanakan selepas pemaju gagal menjalankan kerja-kerja
pembaikan tersebut dalam tempoh empat belas (14) hari tersebut.
Dalam keadaan yang sedemikian, peguam cara pemaju hendaklah melepaskan kos
yang ditanggung oleh pembeli daripada wang pemegang kepentingan yang dipegang
oleh peguam cara pemaju di bawah butiran 5 Jadual Ketiga, Jadual H dalam tempoh
empat belas (14) hari dari penerimaan tuntutan bertulis pembeli.
Sekiranya pemaju gagal untuk melaksanakan tanggungjawabnya seperti di atas,
pembeli boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap pemaju untuk
mendapatkan suatu perintah agar pemaju melaksanakan tanggungjawab tersebut.
Tindakan undang-undang boleh dimulakan di mana-mana Mahkamah yang mempunyai
bidangkuasa. Namun begitu, ia melibatkan kos yang tinggi dan tempoh penyelesaian
kes yang lama. Secara alternatif, pembeli boleh memulakan tindakan di Tribunal
Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR) untuk menguatkuasakan hak-hak pembeli di bawah
Perjanjian Jual dan Beli termasuklah hak untuk pembaikan kecacatan unit petak yang
didiami yang mana, ia hanya melibatkan kos yang sangat minimum dan tempoh
penyelesaian kes yang singkat. Secara ringkasnya, tindakan undang-undang terhadap
pemaju boleh dimulakan di TTPR oleh pembeli atas kausa tindakan (cause of action)
seperti berikut :-
a) pampasan bagi penyerahan lewat milikan kosong;
b) gantirugi akibat ketidaksempurnaan mutu hasil kerja;
c) tidak melakukan kerja-kerja yang dijanjikan; dan
d) keengganan atau pengabaian untuk remedi kecacatan atau kerosakan pada
bangunan.
Jika award telah dikeluarkan oleh TTPR dan memihak kepada pembeli dan pemaju
gagal, enggan, abai atau ingkar dalam mematuhi award tersebut, pembeli boleh
menguatkuasakannya di Mahkamah Majistret (sekiranya tuntutan tidak melebihi
RM25,000.00) atau Mahkamah Sesyen (sekiranya tuntutan melebihi RM25,000.00).
Selain dari itu, kegagalan pemaju untuk mematuhi award yang dibuat oleh Tribunal
dalam tempoh yang ditetapkan adalah suatu kesalahan di bawah Seksyen 16AD Akta
Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 [Akta 118] dan boleh didenda
tidak kurang daripada lima ribu ringgit atau penjara tidak melebihi dua tahun atau keduaduanya [Subseksyen (1)] dan sekiranya kesalahan tersebut berterusan, denda tidak
melebihi satu ribu ringgit dikenakan bagi setiap hari atau sebahagian dari satu hari yang
kesalahan tersebut berterusan selepas sabitan.Pembeli adalah merupakan pihak yang utama dan selayaknya di sisi undang-undang
untuk mengambil tindakan terhadap pemaju atas keengganan menunaikan
tanggungjawab terhadap pembeli memandangkan mereka adalah pihak yang terlibat di
dalam Perjanjian Jual dan Beli dan kausa tindakan (cause of action) yang wujud bagi
tindakan tersebut adalah berdasarkan kegagalan pemaju untuk menunaikan
tanggungjawabnya sebagaimana yang termaktub di bawah Perjanjian Jual dan Beli.
Namun begitu, kerajaan negeri melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor
(LPHS) yang bertindak sebagai perantara (mediator), akan berusaha sebaik mungkin
untuk menyelesaikan permasalahan pembeli melalui perbincangan bersama pihak-pihak
dan wakil jabatan kerajaan yang terlibat.