Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010
12 April 2010 hingga 14 April 2010
9) PELANTIKAN DATUK BANDAR DAN YANG DIPERTUA PBT
Tahun: 2010
Sesi: 1
Isu: Kerajaan Tempatan
Adun: Y.B. Puan Hannah Yeoh Tseow Suan
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Apakah proses pelantikan Datuk Bandar dan Yang Dipertua PBT di Selangor?
Urusan pelantikan Datuk Bandar dan Yang Dipertua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di
Negeri Selangor menggunakan konsep ‘Peminjaman’ daripada agensi pusat iaitu
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA). Peminjaman merupakan salah satu
daripada kaedah pelantikan pegawai yang sedang berkhidmat dan boleh digunakan oleh
sesebuah agensi untuk mendapatkan perkhidmatan pegawai yang berpengalaman,
berkemahiran, berwibawa dan bersesuaian dengan keperluan agensi berkenaan.
Konsep Peminjaman merupakan langkah jangka pendek yang dilaksanakan bagi
membantu sesebuah agensi untuk memantapkan operasi masing-masing.
Pelantikan secara peminjaman pada masa ini dilaksanakan berasaskan kepada
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2007 yang menjelaskan secara terperinci
berkaitan prosedur peminjaman melibatkan pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan
ke Perkhidmatan Persekutuan yang lain, Perkhidmatan Awam Negeri, Perkhidmatan
Badan Berkanun (Persekutuan dan Negeri), Perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan,
agensi swasta serta agensi antarabangsa. Walau bagaimanapun, PP 1/2007 ini telah
diperkemaskan dan dikaji semula selaras dengan hasrat Kerajaan meningkatkan sistem
penyampaian perkhidmatan serta memantapkan pelaksanaan urusan peminjaman
pegawai. Maka urusan peminjaman dilaksanakan sepenuhnya merujuk kepada
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2008 ‘Dasar dan Prosedur Pelantikan
Secara Peminjaman, Pertukaran Sementara dan Pertukaran Tetap’.
Dalam konteks PBT Negeri Selangor, kuasa menimbangkan pegawai-pegawai yang
layak dilaksanakan peminjaman bagi mengisi jawatan Datuk Bandar dan Yang Dipertua
adalah di bawah bidang kuasa Ybhg Tan Sri Ketua Setiausaha Negara (KSN) bagi
pegawai di dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi, manakala pegawai di dalam
Kumpulan Pengurusan dan Profesional di bawah bidang kuasa Ketua Pengarah
Perkhidmatan Awam (KPPA). -
Sila berikan butir-butir mereka seperti kontrak pelantikan, tempoh perkhidmatan, gaji sebulan dan KPI (jika ada) di semua PBT di Selangor
Berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2008, dalam konteks pegawai
yang dipinjamkan ke Perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan adalah layak ditawarkan
kadar insentif yang berbeza mengikut gred jawatan pinjaman seperti berikut:
i) Tiga (3) Pergerakan Gaji Biasa bagi urusan peminjaman ke gred jawatan yang
sama atau setaraf dengan gred jawatan hakikinya; atau
ii) Dua (2) Pergerakan Gaji Biasa bagi urusan peminjaman ke gred jawatan yang
lebih tinggi daripada jawatan hakikinya.
Pelantikan Datuk Bandar dan Yang Dipertua berpegang kepada prinsip-prinsip
peminjaman seperti berikut:
i) Peminjaman perlu dipersetujui oleh ketiga-tiga pihak yang terbabit iaitu agensi
pembekal, agensi peminjam dan pegawai;
ii) Peminjaman antara agensi awam bagi jawatan terbuka hendaklah menggunakan
skim perkhidmatan hakiki pegawai;
iii) Peminjaman ke gred jawatan yang lebih rendah daripada gred jawatan hakiki
pegawai tidak dibenarkan;
iv) Pegawai ditawarkan syarat peminjaman yang mana secara pakejnya tidak
kurang baik (no less favourable) berbanding dengan jawatan hakiki khususnya
dari segi gaji, elaun dan kemudahan (cuti, kediaman, perubatan dan kemudahan
lain yang bersesuaian dengan bidang tugas jawatan pinjaman);
v) Tempoh peminjaman pertama yang boleh diluluskan adalah sehingga tiga (3)
tahun. Tempoh keseluruhannya tidak digalakkan melebihi lima (5) tahun untuk
memastikan sesuatu peminjaman itu tidak berpanjangan.
vi) Pembayaran gaji, elaun dan kemudahan yang layak diterima oleh pegawai
dalam tempoh peminjaman adalah tanggungjawab agensi peminjam kecuali
dinyatakan sebaliknya;
vii) Menjadi tanggungjawab agensi peminjam untuk mencarum kepada Kumpulan
Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP) sebanyak 17.5% daripada gaji hakiki
pegawai, jika pegawai telah diberikan taraf berpencen. Sekiranya pegawai
berada dalam skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), agensi
peminjam dikehendaki mencarum kepada kumpulan wang berkenaan mengikut
undang-undang KWSP yang berkuatkuasa;
viii) Pembayaran pelarasan gaji dan elaun dalam tempoh peminjaman, jika ada,
adalah tanggungjawab agensi peminjam. Manakala pelarasan gaji dan elaun di
jawatan hakiki secara isyarat dibuat oleh agensi pembekal;
ix) Pelantikan secara peminjaman tidak akan menyebabkan perkhidmatan hakiki
pegawai terputus kecuali pegawai berkenaan ditukar tetap ke agensi peminjam,
meletak jawatan, ditamatkan perkhidmatan, dibuang kerja atau bersara;
x) Pegawai boleh memohon untuk menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK)
dalam skim perkhidmatan hakiki semasa dalam tempoh peminjaman. Agensi
peminjam hendaklah memberi pertimbangan sewajarnya bagi membenarkan
pegawai menduduki PTK tersebut;
xi) Pegawai boleh dipertimbangkan oleh agensi pembekal untuk dinaikkan pangkat
dalam perkhidmatan hakiki semasa dalam tempoh peminjaman;
xii) Jika pegawai bersara dalam tempoh peminjaman, faedah persaraan adalah
berdasarkan jawatan hakiki mengikut peraturan pencen yang berkuatkuasa;
xiii) Pihak Berkuasa Tatatertib bagi pegawai pinjaman ialah Pihak Berkuasa
Tatatertib perkhidmatan hakiki (agensi pembekal). Jika pegawai melakukan
sebarang salah laku yang membolehkan tindakan tatatertib diambil ke atasnya,
agensi peminjam boleh menamatkan peminjaman pegawai. Agensi pembekal
boleh meminta agensi peminjam membuat laporan dan memberikan bukti atau
saksi mengenai salah laku pegawai (jika perlu);
xiv) Agensi pembekal, agensi peminjam atau pegawai boleh memohon menamat
atau memendekkan tempoh peminjaman pegawai dengan memberi 30 hari notis
atau tempoh yang sesuai (bagi pegawai yang dipinjamkan ke agensi swasta dan
antarabangsa). Tempoh notis boleh dipendekkan dengan persetujuan agensi
pembekal, agensi peminjam atau pegawai; dan
xv) Apabila kembali ke perkhidmatan hakiki, pegawai akan menerima gaji, elaun dan
kemudahan di perkhidmatan hakiki, seolah-olah pegawai tidak pernah
dipinjamkan. Pegawai tidak berhak menuntut supaya insentif peminjaman
dikekalkan atau dibawa ke perkhidmatan hakiki.Emolumen bulanan yang layak dibayar kepada Datuk Bandar dan Yang Dipertua di PBT
Negeri Selangor adalah seperti berikut:
Bil. PBT Gred Gaji Pokok
(RM) P1T1
Elaun
(RM)
Keseluruhan
(RM)
1. MBSA
VU7 6,595.99 5,300.00 11,895.99
2. MBPJ
3. MPK
4. MPSJ
5. MPAJ
6. MPS
7. MPK
8. MPSp 54 5,253.91 2,000.00 7,253.91
9. MDKL
10. MDHS 52/48 4,981.18 1,600.00 6,581.18
11. MDKS
12. MDSB
Nota: semua jawatan Datuk Bandar dan Yang Dipertua PBT adalah Jawatan Terbuka.
Pengukuran prestasi PBT di Negeri Selangor dipantau melalui pelaksanaan Sistem Kad
Prestasi (Balanced Scorecard) yang diuruskan secara berpusat oleh Bahagian
Korporat, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor. Ringkasan elemen-elemen
prestasi yang diambil kira dalam pelaksanaan sistem ini diperincikan di Lampiran A.LAMPIRAN A
SISTEM KAD PRESTASI
PIHAK BERKUASA TEMPATAN NEGERI SELANGOR
BIL ASPEK PENGUKURAN UTAMA TEMPOH
CUSTOMER PERSPECTIVE
1. Pelaksanaan Dasar Dua Minggu
1.1) Peratusan aduan diberi maklumbalas dalam 10 Hari
Jum aduan yang diterima
Bil aduan yang diberi maklum balas dalam 2 minggu
1.2) Peratus aduan diselesaikan dalam 2 minggu
Jum aduan diterima
Bil aduan diselesaikan dalam 2 minggu
1.3) Peratus kepuasan pelanggan
Jumlah pelanggan yang menilai
Jumlah yang menilai memuaskan
1.4) Peratus permohonan perkhidmatan yang diberi
maklumbalas 10 hari
Jumlah permohonan perkhidmatan yang diterima
Bil permohonan perkhidmatan yang diberi
Maklumbalas dalam 10 hari
Bulanan
Bulanan
Bulanan
Bulanan
2. Kepuasan Pelanggan
2.1) Peratus aduan diberi maklumbalas dalam tempoh
10 hari
Jumlah aduan diterima
Bil. aduan yang diberi maklumbalas dalam tempoh
10 hari
2.2) Peratus aduan diselesaikan dalam tempoh 2 minggu
Jumlah aduan diterima
Bil. aduan diselesaikan dalam tempoh 2 minggu
Bulanan
Bulanan
FINANCIAL PERSPECTIVE
3. Pembayaran Bil
3.1) Peratus pembayaran kepada pembekal dlm tempoh
2 minggu
Jum invoice yang diterima
Bil pembayaran invoice kepada pembekal dlm tempoh
2 minggu
Bulanan
4. Kutipan Hasil
4.1) Peratus kutipan hasil cukai semasa vs sasaran
Sasaran
Jum kutipan hasil semasa
4.2) Peratus kutipan tunggakan cukai hasil
Sasaran
Jum kutipan tunggakan hasil
4.3) Peratus kutipan hasil bukan cukai – Lesen
Sasaran
Jum kutipan hasil bukan cukai – lesen
Tahunan
Tahunan
Tahunan
INTERNAL PROCESS PERSPECTIVE
5. Back To Basic
5.1) Peratus tindakan penyelenggaraan jalan selesai
dalam tempoh 14 hari
Jum aduan kerosakan jalan yang diterima
Bil tindakan penyelenggaraan jalan selesai dalam
tempoh 14 hari
5.2) Peratus tindakan pembaikan longkang/parit selesai
dalam tempoh 14 hari
Jum aduan longkang/parit yang diterima
Bil tindakan pembaikan selesai dalam tempoh 14 hari
5.3) Peratus kutipan sampah mengikut jadual
Jum aduan sampah yang diterima
Bil kutipan sampah selesai mengikut jadual
5.4) Peratus tindakan pembaikan lampu selesai dlm
tempoh 14 hari
Bulanan
Bulanan
Bulanan
Bulanan
Jum aduan kerosakan lampu yang diterima
Bil tindakan pembaikan lampu selesai dalam tempoh
14 hari
5.5) Peratus tindakan pemotongan rumput selesai dlm
tempoh 14 hari
Jum aduan rumput yang diterima
Bil tindakan pembaikan rumput selesai dalam tempoh
14 hari
Bulanan
6. Program Pemutihan
6.1) Jumlah setinggan selesai
Sasaran
Bil setinggan selesai
6.2) Jumlah gerai tanpa kebenaran selesai
Sasaran
Bil gerai tanpa kebenaran selesai
Tahunan
Tahunan
7. Permohonan Cadangan Pemajuan
7.1) Peratus permohonan pemajuan diselesaikan dalam
tempoh ditetapkan (mengikut bilangan permohonan
yang matang dalam bulan semasa)
Jum permohonan kelulusan pemajuan yang lengkap
Bil kelulusan diberi dalam tempoh ditetapkan (JKB-3
bulan, BKJ-4 bulan)
7.2) Peratus CFO dikeluarkan dalam tempoh ditetapkan
(2 minggu)
Jum permohonan CFO yang lengkap
Bil CFO dikeluarkan dalam tempoh 2 minggu
Tahunan
Bulanan
8. Kempen Tanam Pokok
8.1) Jumlah pokok ditanam Tahunan
9. Premis Bersih
9.1) Peratus premis makanan bersih
Jumlah premis makanan yang dinilai
Bil premis makanan yang diterima bersih
Bulanan
9.2) Peratus tandas awam bersih
Jumlah tandas awam
Bil tandas awam yang diterima bersih
Bulanan
10. Indeks Kecekapan Produktiviti
10.1) Tahap pematuhan terhadap Akujanji Produktiviti
10.2) Peratus program Local Agenda (LA) 21 yang
dilaksanakan
Bilangan program yang dirancang
Bilangan program yang dilaksana
10.3) Peratus pelaksanaan 23 langkah bandar selamat di
premis PBT
Bilangan program yang dirancang
Bilangan program yang dilaksanakan
Tahunan
Bulanan
Bulanan
LEARNING & GROWTH PERSPECTIVE
11. Budaya Kerja Cemerlang
11.1) Peratus wargakerja yang menghadiri kursus
sekurang-kurangnya 7 hari setahun
Jum warga kerja yang layak menghadiri kursus
Bil warga kerja yang menghadiri kursus sekurangkurangnya
7 hari setahun
Tahunan