Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010

12 April 2010 hingga 14 April 2010

135) PANGSAPURI KOS RENDAH

Tahun: 2010

Sesi: 1

Isu: Perumahan

Adun: Y.B. Tuan Lee Kim Sin

Kategori: Bertulis

Sub Soalan

  1. Berapakah bilangan pangsapuri kos rendah menghadapi masalah pengurusan di setiap PBT?

    Berdasarkan rekod Pesuruhjaya Bangunan di semua peringkat Pihak Berkuasa
    Tempatan negeri Selangor, didapati 331 pangsapuri kos rendah bermasalah daripada
    753 kawasan pemajuan kos rendah. Bilangan pangsapuri kos rendah menghadapi
    masalah pengurusan mengikut kawasan Pihak Berkuasa Tempatan seperti berikut:
    BIL. PIHAK BERKUASA TEMPATAN JUMLAH
    1. Majlis Bandaraya Petaling Jaya 52
    2. Majlis Bandaraya Shah Alam 49
    3. Majlis Perbandaran Subang Jaya 74
    4. Majlis Perbandaran Ampang Jaya 8
    5. Majlis Perbandaran Klang 16
    6. Majlis Perbandaran Kajang 52
    7. Majlis Perbandaran Selayang 46
    8. Majlis Perbandaran Sepang 8
    9. Majlis Daerah Hulu Selangor 17
    10. Majlis Daerah Kuala Langat 7
    11. Majlis Daerah Kuala Selangor 2
    12. Majlis Daerah Sabak Bernam –
    JUMLAH 331

  2. Adakah kerajaan negeri bersedia untuk menubuhkan sebuah badan/ syarikat untuk mengambil alih pengurusan pangsapuri kos rendah di seluruh Negeri Selangor?

    Kerajaan Negeri telah mempunyai perancangan untuk mewujudkan sistem pengurusan
    berpusat melalui pendaftaran dan pelantikan ejen pengurusan yang terpilih di peringkat
    Kerajaan Negeri. Antara syarat kelayakan yang ditetapkan adalah seperti berikut:
    i) Berdaftar dengan Kementerian Kewangan Malaysia. Kod Bidang : 220188,
    220288, 220401, 220402, 220403
    ii) Mempunyai tempoh pengalaman sekurang-kurangnya 1 tahun atau
    mengendalikan 3 projek.
    iii) Mempunyai modal berbayar sekurang-kurangnya RM30,000.00.
    iv) Keutamaan kepada yang telah berdaftar dengan
    o Pusat Khidmat Kontraktor.
    o Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia.
    o Unit Perancang Ekonomi Negeri.
    Melalui sistem pengurusan berpusat, Kerajaan Negeri dapat membuat pemantauan
    secara langsung terutama dalam menentukan keutamaan atau klasifikasi kerja
    penyenggaraan yang kritikal berdasarkan sumber kewangan yang sedia ada. Oleh itu,
    kos operasi penyenggaraan bangunan dapat dibelanjakan dengan lebih efektif
    berdasarkan sumber kewangan yang terhad dengan mengambil kira keperluan utama
    pembeli. Penentuan keutamaan penyenggaraan adalah berasaskan 3 aspek berikut:-
    i) Penyenggaraan berjadual yang bersifat preventif
    ii) Penyenggaraan pembaikan (corrective maintenance)
    iii) Penyenggaraan menaiktaraf/ubahsuai (predictive maintenance)
    Melalui sistem ini juga, isu kadar caj penyenggaraan yang terlalu mahal yang dikenakan
    oleh ejen pengurusan dapat dikurangkan. Ini kerana Kerajaan Negeri akan menetapkan
    harga siling bagi fi dan caj penyenggaraan yang boleh dikenakan oleh ejen pengurusan.
    Selain itu, untuk memastikan ejen pengurusan terbabit tidak mengalami kerugian, ejen
    pengurusan berkenaan akan diberi peluang untuk mengurus lebih daripada satu
    kawasan pemajuan strata supaya ianya dapat mengimbangi (offset) kadar fi dan caj
    penyenggaraan yang rendah seperti ditetapkan Kerajaan Negeri. Namun ejen
    pengurusan yang dipilih oleh Kerajaan Negeri akan dinilai prestasinya pada setiap
    tahun. Oleh demikian, hanya ejen pengurusan yang mempunyai prestasi yang
    memuaskan sahaja akan diteruskan perkhidmatannya bagi tahun berikutnya.

    JAWAPAN TAMBAHAN
    Sebab-sebab pangsapuri kos rendah bermasalah seperti berikut:
    i) Isu peruntukan kewangan untuk menyenggara dan mengurus bangunan tidak
    mencukupi akibat daripada peratusan kutipan caj yang rendah di kalangan pembeli.
    ii) Punca peratusan kutipan caj yang rendah di kalangan pembeli implikasi daripada rasa
    tidak puas hati mereka ke atas pemaju di samping sebahagian lagi pembeli yang
    sememangnya enggan untuk membayar caj.
    iii) Antara faktor pembeli tidak berpuas hati dengan pemaju kerana pemaju gagal
    menyelesaikan isu kerosakan bangunan semenjak dari tempoh liabiliti kecacatan, tidak
    mengamalkan ketelusan dalam pentadbiran kewangan, pengurusan penyenggaraan
    bangunan yang dilaksanakan pemaju tidak mematuhi Akta sedia ada serta wujud
    masalah komunikasi dan unsur “tidak percaya” antara kedua-dua belah pihak.
    iv) Pangsapuri RKR mempunyai masalah penyenggaraan bangunan yang teruk seperti
    bumbung bocor, cat bangunan lusuh, tong sampah rosak atau hilang dan sebagainya
    disebabkan hasil kutipan caj yang dikutip di kalangan pembeli tidak mencukupi untuk
    membiayai perbelanjaan penyenggaraan dan pengurusan bangunan.
    v) Badan Pengurusan Bersama/Perbadanan Pengurusan gagal ditubuhkan kerana pembeli
    tidak sanggup, tidak bersedia dan takut untuk menjadi ahli jawatankuasa kerana
    permasalahan-permasalahan sedia ada di pangsapuri kos rendah.
    vi) Pesuruhjaya Bangunan sukar melantik ejen pengurusan untuk mengurus dan
    menyenggara pangsapuri kos rendah kerana ianya tidak mendatangkan keuntungan,
    bangunan yang teruk di mana memerlukan perbelanjaan tinggi untuk disenggarakan
    dengan sempurna semula serta komitmen pembeli dalam membayar caj yang tidak
    memuaskan.
    vii) Sikap pembeli RKR yang tidak mahu mengambil berat mengenai tanggungjawab untuk
    membayar caj penyenggaraan serta menjaga harta bersama.
    viii) Pembeli RKR mempunyai kurang pengetahuan mengenai budaya, hak dan
    tanggungjawab dalam mendiami perumahan bertingkat.
    ix) Sebahagian pembeli RKR tidak mempunyai pendapatan lebihan untuk membayar caj
    penyenggaraan kerana kos sara hidup berdasarkan gaji sedia ada sangat terhad.

Lampiran

Tiada Lampiran.