Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2015
17 Ogos - 20 Ogos 2015
248) LAMPU JALAN PBT DI SELANGOR
Tahun: 2015
Sesi: 2
Isu: Infrastruktur & Kemudahan Awam
Adun: Y.B. Puan Lee Kee Hiong
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Nyatakan kos penyelenggaraan dan kes kecurian lampu jalan pada tahun 2013 dan 2014 dan anggaran 2015 mengikut PBT.
Berikut adalah maklumbalas berhubung kos penyelenggaraan dan kes kecurian lampu jalan pada tahun 2013 dan 2014 dan anggaran 2015 mengikut PBT:
PBT TAHUN KOS PENYELENGGARAAN (RM)
BILANGAN KES KECURIAN LAMPU JALAN MBSA 2013 6,540,000.00 3 2014 7,180,000.00 4 2015 7,580,000.00 1 MBPJ 2013 3,166,799.53 TIADA 2014 3,556,325.15 TIADA 2015 2,170,849.50 TIADA MPK 2013 359,700.00 30 2014 89,390.00 21 2015 14,000.00 8 MPAJ 2013 2,000,000.00 TIADA 2014 3,100,000.00 TIADA 2015 2,550,000.00 TIADA MPSJ 2013 4,140,000.00 TIADA 2014 4,140,000.00 TIADA 2015 5,780,000.00 TIADA MPS 2013 2,241,000.00 10 2014 1,150,000.00 10 2015 1,470,000.00 10 MPKj 2013 3,750,000.00 40 2014 4,280,000.00 32 2015 4,050,000.00 21 MPSp 2013 1,480,000.00 10 2014 1,480,000.00 5 2015 2,700,000.00 2 MDKL 2013 547,890.50 7 2014 300,692.80 5 2015 165,611.60 2 MDHS 2013 1,000,000.00 40 2014 1,100,000.00 50 2015 1,200,000.00 20 MDKS 2013 180,000.00 TIADA 2014 280,000.00 TIADA 2015 280,000.00 TIADA MDSB 2013 51,598.00 TIADA 2014 65,472.00 TIADA 2015 44,478.00 TIADA JUMLAH 78,851,807.00 331 -
Nyatakan jumlah lampu jalan LED dan solar yang telah dipasang di setiap PBT.
Berikut adalah jumlah lampu jalan LED dan solar yang telah dipasang di setiap PBT :
PBT JUMLAH LAMPU LED JUMLAH LAMPU SOLAR MBSA 340 4 MBPJ 1270 0 MPK 1616 20 MPAJ 50 2 MPSJ 300 30 MPS 0 38 MPKj 450 30 MPSp 56 0 MDKL 40 0 MDHS 39 5 MDKS 12 2 MDSB 8 9 JUMLAH 4181 140 -
Status terkini 50 tiang lampu LED untuk setiap DUN yang dicadangkan oleh Kerajaan Negeri
Untuk makluman, cadangan pemasangan lampu 50 tiang lampu LED untuk setiap DUN ditukar kepada pemasangan lampu jalan dan telah mendapat kelulusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) sama ada menggunakan peruntukan MARRIS atau peruntukan pembangunan sedia ada dengan menumpukan di jalan-jalan PBT yang mempunyai statistik kadar jenayah yang tinggi.