Mesyuarat Pertama Penggal Keenam Dewan Negeri Selangor Tahun 2018
26 Mac 2018 hingga 28 Mac 2018
197) KES PAIP PECAH DAN KUALITI BEKALAN AIR
Tahun: 2018
Sesi: 1
Isu: Infrastruktur & Kemudahan Awam
Adun: Y.B. Puan Lee Kee Hiong
Kategori: Mulut
Sub Soalan
-
Nyatakan jumlah kes dan kos penyelenggaraan paip pecah mengikut wilayah sejak 2016.
Berikut adalah jumlah kes dan kos yang terlibat untuk laksanakan kerja-kerja penyenggaraan paip pecah dari tahun 2016 sehingga Januari
Bil.
Wilayah
2016 2017 2018 (Januari)
Kes RM Kes RM Kes RM 1 Petaling 1,105 2,884,995.12 922 4,048,475.54 83 142,851.16 2 Klang 540 6,189,896.22 665 6,121,097.80 51 473,127.96 3 Gombak 754 2,286,546.25 827 2,322,255.62 54 127,532.47 4 Kuala Lumpur
853 2,783,249.46 680 2,959,711.97 62 405,176.34 5 Hulu Langat 651 3,303,225.10 832 2,601,431.79 55 242,631.85 6 Hulu Selangor
709 1,211,620.78 526 1,438,000.09 44 102,869.29 7 Sepang 315 1,090,149.53 269 758,941.65 16 58,038.54 8 Kuala Langat
381 820,697.42 375 964,624.16 24 78,963.45 9 Kuala Selangor
292 1,076,000.97 218 881,846.14 18 68,829.91 10 Sabak Bernam
182 1,009,537.18 84 733,681.11 1 70,252.97 JUMLAH 5,782 22,655,918.03 5,398 22,830,065.87 408 1,770,273.94 -
Apakah langkah-langkah diambil oleh Air Selangor bagi memastikan kualiti bekalan air tidak terjejas selepas berlaku kes paip pecah?
Langkah-langkah yang diambil oleh Air Selangor bagi memastikan kualiti bekalan air tidak terjejas selepas berlaku paip pecah : i) melaksanakan kerja-kerja membersihkan air di dalam paip (flushing) yang akan dijalankan sebaik sahaja kerja pembaikan selesai. Selepas dari itu, (ii) ujian persampelan kualiti air akan dijalankan dengan parameter asas bagi menguji kekeruhan. Air akan disalurkan kepada pengguna selepas sahaja keputusan parameter yang diuji lulus dan melepasi piawaian yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan