Mesyuarat Ketiga Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2013
19 November - 22 November 2013 dan 25 November - 29 November 2013
203) KAKITANGAN KERAJAAN NEGERI
Tahun: 2013
Sesi: 3
Isu: Pentadbiran
Adun: Y.B. Puan Yeo Bee Yin
Kategori: Mulut
Sub Soalan
-
Berapakah jumlah kakitangan Kerajaan Negeri?
Berdasarkan maklumat perjawatan yang dikemas kini sehingga 8 November 2013, jumlah keseluruhan anggota yang berkhidmat di Jabatan / Agensi di bawah Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor adalah seramai 21,811 orang. Perincian jumlah anggota dijelaskan di jadual berikut:
Bil. Jabatan Anggota Jumlah Tetap Kontrak A. Jabatan / Agensi Negeri 1. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri 402
134
567
2. Perbendaharaan Negeri 135 53 188 3. Pejabat Tanah dan Galian Negeri 300
7
307
4. Pejabat Dewan Negeri 24 7 31 5. Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri 14
0
14
6. Jabatan Agama Islam 2063 500 2563 7. Jabatan Mufti 33 13 46 8. Jabatan Perhutanan Negeri 404 0 404 9. Jabatan Pertanian Negeri 235 0 235 10. Jabatan Kehakiman Syariah Negeri 196
34
230
Bil. Jabatan Anggota Jumlah Tetap Kontrak 11. Kamar Penasihat Undang- undang Negeri 76
16
92
12. Jabatan Kerja Raya Negeri 1462 18 1480 13. Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri 796
28
824
14. Jabatan Perkhidmatan Veterinar 201
9
210
15. Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri 70
4
74
16. Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri 99
4
103
B. Pejabat Daerah dan Tanah 1. Petaling 184 20 204 2. Klang 188 11 199 3. Gombak 171 14 185 4. Hulu Langat 172 13 185 5. Kuala Langat 154 4 158 6. Kuala Selangor 174 12 186 7. Hulu Selangor 166 13 179 8. Sepang 126 14 140 9. Sabak Bernam 160 12 172 C. Pihak Berkuasa Tempatan 1. Majlis Bandaraya Shah Alam 812 507 1319 2. Majlis Bandaraya Petaling Jaya 1260
480
1740
3. Majlis Perbandaran Subang Jaya 1002
517
1519
4. Majlis Perbandaran Klang 1340 420 1760 5. Majlis Perbandaran Ampang Jaya 632
94
726
Bil. Jabatan Anggota Jumlah Tetap Kontrak 6. Majlis Perbandaran Selayang 706
314
1020
7. Majlis Perbandaran Kajang 667 181 848 8. Majlis Perbandaran Sepang 357 127 484 9. Majlis Daerah Kuala Langat 340 51 391 10. Majlis Daerah Kuala Selangor 294 146 440 11. Majlis Daerah Hulu Selangor 358 0 358 12. Majlis Daerah Sabak Bernam 243 45 288 D. Badan Berkanun Negeri 1. Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor 72
43
115
2. Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor 661
367
1028
3. Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor 47
29
76
4. Lembaga Urus Air Selangor 70 23 93 5. Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Selangor 98
31
129
6. Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor 202
33
235
7. Yayasan Selangor 129 101 230 8. Majlis Sukan Negeri Selangor 0
36
36
JUMLAH KESELURUHAN
17295
4485
21811
-
Apakah sistem penilaian kakitangan (appraisal system) yang digunakan oleh Kerajaan Negeri?
Sistem penilaian kakitangan (appraisal system) yang digunakan oleh Pentadbiran Kerajaan Negeri adalah sama sebagaimana yang diguna pakai oleh Jabatan / Agensi di peringkat Persekutuan iaitu Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT).
Sistem penilaian prestasi LNPT ini di formulasi oleh Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) melalui Pekeliling Pelaksanaan Sistem Saraan Malaysia Bilangan 4 Tahun 2002 (Lampiran A2 – Panduan Pelaksanaan Sistem Penilaian Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam Malaysia) dan Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2009: Pemantapan Pengurusan Sistem Penilaian Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam.
Sistem penilaian prestasi ini melibatkan aspek-aspek serta aliran kerja berikut:
- Penetapan Pegawai Penilai Pertama (PPP) dan Pegawai Penilai Kedua (PPK) bagi setiap Pegawai Yang Dinilai (PYD).
Setiap penjawat awam merupakan PYD yang akan dinilai oleh dua (2) orang Pegawai Penilai (iaitu PPP dan PPK). Dua (2) orang Pegawai Penilai ini merupakan pegawai yang mempunyai gred lebih tinggi dan paling hampir serta menyelia kerja-kerja PYD sebagaimana contoh berikut:
No. Pegawai Yang Dinilai Pegawai Penilai Pertama Pegawai Penilai Kedua 1. Pembantu Tadbir (Perkeranian / Operasi) Gred N17 Pembantu Pegawai Tadbir Gred N27 Pegawai Tadbir & Diplomatik Gred M41 2. Setiausaha Bahagian Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Setiausaha Kerajaan Negeri - Penetapan Sasaran Kerja Tahunan (SKT) yang direncanakan pada awal tahun dan kajian semula pada pertengahan tahun juga dilaksanakan bagi memantau kemajuan pelaksanaan program / aktiviti yang dirancang sepanjang
- Penilaian oleh setiap Pegawai Penilai dilaksanakan melalui sistem secara atas talian iaitu Sistem Maklumat Pengurusan Sumber Manusia (HRMIS).
- Penetapan wajaran markah mengikut aspek penilaian prestasi yang bersesuaian dengan peranan setiap kumpulan
- Pegawai JUSA dan Gred Khas dinilai berasaskan aspek penilaian yang berbeza di mana penilaian JUSA lebih menitikberatkan aspek kepimpinan (wajaran markah 60%), manakala penilaian ke atas Gred Khas menitikberatkan aspek ilmu pengetahuan dan kepakaran (wajaran markah 50%). Aspek penilaian bagi Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Kumpulan Pelaksana lebih menitikberatkan
aspek penghasilan kerja (wajaran markah 50%). Aspek penilaian dan wajaran markah bagi setiap kumpulan pegawai tersebut diringkaskan seperti jadual di bawah:
Wajaran Markah Prestasi Aspek Penilaian
Wajaran Markah % Kumpulan Pengurusan Tertinggi Kumpulan P&P
Kumpulan Pelaksana JUSA Gred Khas I II 1. Kepimpinan 60 15 – – – 2. Penghasilan Kerja – – 50 50 50 3. Ilmu Pengetahuan dan Kepakaran – 50 – – 4. Ilmu Pengetahuan dan Kemahiran – – 25 25 20 5. Kualiti Peribadi 35 30 20 20 25 6. Kegiatan & Sumbangan di Luar Tugas Rasmi 5
5
5
5
5
JUMLAH 100 100 100 100 100 - Peranan dan fungsi Panel Pembangunan Sumber Manusia (PPSM) di setiap Jabatan (yang dianggotai oleh Ketua Jabatan dan Timbalan Ketua Jabatan) sebagai pihak yang memastikan penilaian dibuat dengan objektif, adil dan telus. Fungsi dan bidang kuasa PPSM adalah seperti berikut:-
- Mengesahkan markah penilaian prestasi seseorang PYD. Sekiranya terdapat keraguan dan mempunyai asas yang kukuh, PPSM boleh mengubah suai dan menyelaras markah berkenaan;
- Memberi perhatian yang lebih teliti dan pertimbangan yang mendalam kepada PYD yang mendapat markah prestasi yang rendah untuk memastikan penilaian dibuat dengan betul dan teratur tanpa sebarang unsur penganiayaan;
- Mengesyor dan menentukan penempatan dan pembangunan kerjaya sesuai dengan potensi, kebolehan, keistimewaan serta kemajuan pegawai;
- Mengesyorkan bimbingan dan kaunseling dengan tujuan memperbaiki dan mempertingkatkan prestasi dan motivasi pegawai;
- Menentukan kelayakan atau kesesuaian untuk pergerakan gaji, penganugerahan darjah kebesaran, bintang, pingat dan surat penghargaan; dan
Mengenal pasti dan merancang keperluan latihan pegawai.
-
Adakah wujudnya sistem ganjaran berdasarkan prestasi? Sila jelaskan.
Sistem ganjaran berdasarkan prestasi sememangnya dilaksanakan oleh Pentadbiran Kerajaan Negeri melalui pelaksanaan insentif-insentif berikut:
Pemberian Pergerakan Gaji Tahunan (PGT) (sama ada Pergerakan Gaji Biasa atau Anjakan Gaji) kepada setiap pegawai adalah dibuat berdasarkan markah penilaian prestasi (LNPT) yang
PPSM mempunyai kuasa untuk tidak memperakukan pemberian Pergerakan Gaji Biasa kepada seseorang pegawai yang didapati gagal mencapai markah prestasi LNPT yang ditetapkan, manakala pemberian Anjakan Gaji hanya boleh diberikan kepada pegawai yang memperolehi markah penilaian LNPT sekurang-kurangnya 85% dan ke atas.
Pemberian anugerah-anugerah berdasarkan prestasi kepada para pegawai seperti berikut:-
a- Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC)
Bil Kriteria Penjelasan 1. Bilangan Penerima Maksimum 8% daripada jumlah pengisian jawatan di Jabatan berkenaan pada tahun penilaian 2. Syarat Kelayakan Semua pegawai perkhidmatan awam yang: i- Dilantik secara tetap, sementara atau kontrak; dan
ii- Telah berkhidmat genap setahun pada hari terakhir tahun penilaian.
3. Asas Pertimbangan i- Memperolehi markah LNPT 85% dan ke atas; dan ii- Bebas dari tindakan tatatertib dalam tahun penilaian.
4. Insentif i- Sijil Perkhidmatan Cemerlang; dan ii- Sijil Simpanan Premium / Cek bernilai RM1,000.00.
5. Insentif Lain Peluang dalam pencalonan bagi Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Persekutuan dan Negeri. - Anugerah Pekerja Bulanan Cemerlang
Anugerah ini dilaksanakan oleh Jabatan masing-masing bagi menghargai perkhidmatan cemerlang yang ditunjukkan oleh pegawai dalam bulan yang berkenaan. Insentif yang diberikan kepada pegawai, sama ada dalam bentuk kewangan atau material, adalah bergantung kepada Jabatan berkenaan. Secara tidak langsung, penganugerahan ini akan turut meningkatkan tahap motivasi dan persaingan sihat di kalangan anggota dalam memastikan perkhidmatan yang diberikan berada di tahap yang cemerlang.
- Penganugerahan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Negeri dan Persekutuan
Pegawai-pegawai yang menunjukkan prestasi cemerlang dan pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) juga diberikan keutamaan dalam penganugerahan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat (sekiranya telah memenuhi kriteria-kriteria penganugerahan yang lain), terutamanya di peringkat negeri. Nama pegawai-pegawai yang berkenaan akan turut dicalonkan bagi tujuan penganugerahan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat di peringkat Persekutuan dan negeri lain.