Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010
12 Julai 2010 hingga 15 Julai 2010
108) INDUSTRI AIR DI SELANGOR
Tahun: 2010
Sesi: 2
Isu: Infrastruktur & Kemudahan Awam
Adun: Y.B. Tuan Lau Weng San
Kategori: Mulut
Sub Soalan
-
Apakah perkembangan terkini tentang rundingan pengambil-alihan industri dan aset air di Selangor?
Bersekali dengan jawapan soalan NO. 98 bertulis.
Pindaan Perlembagaan pada tahun 2005 telah meletakkan air di bawah Senarai 111-
Senarai Bersama. Melalui Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655) telah
diperuntukkan bahawa Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa eksekutif
berkenaan dengan segala perkara berhubungan dengan sistem bekalan air dan
perkhidmatan air di seluruh Semenanjung Malaysia dan Wilayah-wilayah
Persekutuan Putrajaya dan Labuan.
Selain dari itu, Kerajaan Negeri Selangor telah menswastakan perkhidmatan bekalan
air semenjak tahun 1994 dan penswastaan sepenuhnya telah dilaksanakan pada
tahun 2004. Melalui penswastaan ini, Perjanjian Konsesi telah ditandatangani di
antara Kerajaan Negeri dan Syarikat Konsesi Air.
Dalam proses untuk mengambil alih semula perkhidmatan bekalan air dari
Pemegang Konsesi untuk diuruskan oleh Kerajaan Negeri sepenuhnya, ia perlu
melalui proses deprivatisation yang akan melibatkan banyak pihak. Deprivatisation
akan menjurus kepada penamatan perjanjian konsesi sedia ada. Perlembagaan
Malaysia memperuntukkan bahawa tiada seorang pun boleh dilucutkan hartanya
kecuali mengikut undang-undang dan tiada undang-undang yang boleh
memperuntukkan pengambilan atau penggunaan harta dengan paksa tanpa
pampasan yang memadai.
Oleh yang demikian, dalam melaksanakan pengambilalihan semula perkhidmatan
bekalan air dari Pemegang Konsesi, Kerajaan Negeri adalah tertakluk kepada terma
dan syarat perjanjian di mana sejumlah pampasan perlu untuk disediakan untuk
dibayar kepada Pemegang Konsesi. Sekiranya Pemegang Konsesi tidak dibayar
pampasan yang setimpal, perkara ini boleh mendedahkan Kerajaan Negeri kepada
tindakan undang-undang dan pada masa yang sama Kerajaan Negeri boleh
dianggap bertindak bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia.
Dalam usaha untuk mencapai hasrat untuk menstrukturkan semula Industri
Perkhidmatan Air di Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan
Putrajaya, beberapa siri rundingan telah dibuat semenjak tahun 2008 lagi. Pada 12
Februari 2009, Kerajaan Negeri Selangor telah mengemukakan tawaran awal
sejumlah RM5.7 bilion kepada Pemegang Konsesi. Namun demikian, kesemua
Pemegang Konsesi Air telah menolak tawaran tersebut atas alasan bahawa nilai
yang ditawarkan itu adalah rendah dan tidak cukup untuk menampung obligasi
hutang Pemegang Konsesi.
Lanjutan dari penolakan oleh Pemegang Konsesi terhadap tawaran asal tersebut,
penstrukturan semula industri perkhidmatan air Negeri Selangor telah mencapai
jalan buntu. Bagi mengatasi kebuntuan tersebut, Kerajaan Persekutuan telah
memulakan semula rundingan dengan Kerajaan Negeri Selangor. Rundingan
semula ini telah bermula pada 25 Mei 2009 di mana satu jawatan kuasa
penstrukturan semula industri air negeri Selangor telah diwujudkan di peringkat
Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KTTHA). Mesyuarat Jawatan Kuasa
penstrukturan tersebut dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha KTTHA dan
dianggotai oleh agensi Kerajaan Persekutuan iaitu Kementerian Kewangan, Unit
Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, Jabatan Peguam Negara,
Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara
(SPAN). Pasukan dari Kerajaan Negeri Selangor yang diketuai oleh Y.B. Setiausaha
Kerajaan Negeri dan anggotanya terdiri dari Y.B. Penasihat Undang-undang, Y.B.
Pegawai Kewangan Negeri, Unit Perancang Ekonomi Negeri, Penasihat Kewangan
kepada Y.A.B. Dato Menteri Besar, Pegawai Penyelidik kepada Y.A.B. Dato Menteri
Besar dan Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) adalah turut menjadi ahli di
dalam Jawatan Kuasa Penstrukturan peringkat Kerajaan Persekutuan.
Peranan dan Tanggungjawab jawatan kuasa penstrukturan semula industri air negeri
Selangor adalah seperti berikut:-
i) Mengkaji dan menilai cadangan konsep da model penstrukturan dan opsyen
yang sesuai dan praktikal untuk dilaksanakan selari dengan Akta Industri
Perkhidmatan Air (Akta 655).
ii) Melaksanakan opsyen yang telah dipersetujui termasuk mengadakan
rundingan dengan semua pihak yang terlibat dalam penstrukturan semula ini
mengikut opsyen yang telah dipersetujui.
iii) Memperakukan hasil rundingan kepada pihak yang membuat keputusan iaitu:
a) KTTHA memperakukan kepada Kabinet; dan
b) Kerajaan Negeri Selangor memperakukan kepada Majlis Mesyuarat
Kerajaan Negeri
iv) Menyediakan perjanjian yang berkaitan dengan penstrukturan semula industri
perkhidmatan air Negeri Selangor.
Antara 25 hingga 29 Mei 2009, Kerajaan Negeri Selangor telah membentangkan
model penstrukturan semula negeri Selangor ke dalam Jawatan kuasa tersebut.
Model yang dicadangkan oleh Kerajaan Negeri Selangor adalah pengambilalihan
kesemua Syarikat Konsesi Air di Selangor dan seterusnya satu operator yang terdiri
dari syarikat milik penuh Kerajaan Selangor akan dilantik Single Operator dalam
mengendalikan perkhidmatan air secara holistik bermula dari rawatan hingga
pengagihan air kepada pengguna di Negeri Selangor.
PAAB turut membentangkan opsyen penstrukturan di mana SYABAS dan Puncak
Niaga disatukan sebagai operator yang dilesenkan oleh SPAN untuk agihan dan
rawatan manakala ABASS dan SPLASH dikekalkan sebagai operator rawatan dan
diberikan authorisation oleh SPAN.
Namun Jawatan Kuasa akhirnya bersetuju supaya Model Selangor digunakan di
dalam rundingan bersama Pemegang Konsesi. Lanjutan dari persetujuan ke atas
Model Selangor, pasukan rundingan dengan Pemegang Konsesi telah mengujudkan
Jawatan Kuasa Induk Rundingan dan Jawatan Kuasa Kerja di peringkat Negeri
Selangor. Jawatan Kuasa Induk Rundingan diketuai oleh Y.B. Setiausaha Kerajaan
Negeri Selangor turut dianggotai oleh wakil dari KTTHA adalah berperanan untuk
mengemukakan dan merundingkan harga tawaran kepada Pemegang Konsesi.
Manakala Jawatan Kuasa Kerja diketuai oleh Penasihat Kewangan kepada YAB
Dato Menteri Besar Selangor dan dihadiri oleh wakil dari Syarikat Konsesi Air.
Jawatan Kuasa Kerja adalah berperanan untuk membincangkan dengan wakil
Syarikat Konsesi secara terperinci dari segi kewangan yang berkaitan dengan harga
yang telah ditawarkan tersebut dan seterusnya melaporkan kepada Jawatan Kuasa
Induk Rundingan. Rundingan dengan Pemegang Konsesi telah dimulakan oleh
Jawatan Kuasa Induk Rundingan dan Jawatan Kuasa Kerja bermula semenjak 10
Jun 2009.
Berdasarkan kepada perbincangan di dalam Mesyuarat Jawatan Kuasa Induk
Penstrukturan Semula Industri Perkhidmatan Air, Kerajaan Negeri telah menyemak
semula nilai tawaran asal tersebut dan telah bersetuju supaya nilai tawaran kepada
Pemegang Konsesi dianggarkan pada jumlah RM9.218 bilion. Nilai RM9.218 bilion
yang ditawarkan kepada Pemegang Konsesi adalah tidak lebih dari nilai yang akan
dibayar oleh Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) kepada Kerajaan Negeri Selangor
sebagai balasan ke atas aset-aset bekalan air yang akan diambil alih oleh PAAB.
Nilai RM9.218 yang ditawarkan kepada Pemegang Konsesi adalah mengandungi
nilaian ke atas aset, nilaian ekuiti dan liabiliti termasuk bon yang ditanggung oleh
Pemegang Konsesi yang berkaitan khusus dengan perkhidmatan air sahaja (water
related activities only).
Penilaian yang telah dibuat oleh Kerajaan Negeri adalah dibuat berdasarkan Audited
Account Pemegang Konsesi dan anggaran setakat 30 Jun 2009. Dalam membuat
penilaian ini, Kerajaan Negeri Selangor telah menggunakan kaedah 1 x Nett Book
Value sebagai mana kaedah penilaian yang dipersetujui oleh PAAB. Dalam
menentukan nilai yang ditawarkan kepada Pemegang Konsesi, Kerajaan Negeri
telah mengambil kira elemen-elemen mengenai jumlah pelaburan yang telah dibuat
oleh pemegang saham di dalam Syarikat Konsesi Air, tempoh pelaburan yang telah
dibuat, jumlah hutang yang ditanggung, dan pulangan keuntungan sebanyak 12%
atas pelaburan yang telah dibuat oleh Pemegang Saham. Kerajaan Negeri Selangor
amat menitikberatkan harga berpatutan yang tidak membebankan pengguna di
samping tidak merugikan mana-mana pihak.
Nilai RM9.218 bilion tersebut adalah anggaran sahaja. Nilai sebenar yang akan
dibayar kepada Pemegang Konsesi akan ditentukan selepas proses due diligence
disempurnakan oleh Kerajaan Negeri Selangor dan juru perunding yang dilantik.
Sekiranya wujud perbezaan dan/atau ketidaktepatan ke atas nilai yang dianggarkan
selepas proses due diligence disempurnakan, maka nilai sebenar yang akan dibayar
kepada Pemegang Konsesi akan diselaraskan sebagaimana patut.
Tawaran pengambilalihan syarikat konsesi air menggunakan Model holistik Kerajaan
Negeri Selangor pada anggaran nilai RM9.218 bilion tersebut diterima oleh SPLASH
dan ABASS, manakala SYABAS dan Puncak Niaga (M) Sdn Bhd menolak tawaran
tersebut.
Lanjutan tidak mendapat persetujuan dari kesemua syarikat pemegang konsesi ke
atas Model holistik Kerajaan Negeri Selangor, pihak Kementerian Tenaga, Teknologi
Hijau dan Air (KTTHA) telah bersetuju supaya Model Pengurusan Aset Air Berhad
(PAAB) digunakan untuk proses penstrukturan semula di Selangor.
Di bawah Model PAAB ini, SYABAS akan dilesenkan oleh Suruhanjaya
Perkhidmatan Air Negara (SPAN) sebagai operator agihan manakala ABASS,
SPLASH dan Puncak Niaga dikekalkan sebagai operator rawatan dan diberikan
authorisation oleh SPAN. Di bawah Model PAAB ini juga, pegangan ekuiti Kerajaan
Negeri Selangor di dalam SYABAS akan ditingkatkan dari 30% kepada 49%
manakala pegangan ekuiti Puncak Niaga di dalam SYABAS akan dikurangkan dari
70% kepada 51% dan saham emas akan kekal dipegang oleh Kerajaan
Persekutuan.
Penerimaan Kerajaan Negeri Selangor terhadap Model PAAB adalah tertakluk
kepada beberapa syarat seperti berikut:-
a) Terma-terma dan syarat-syarat yang mengehendaki pengurusan SYABAS
yang profesional, berkebolehan dan efisien akan dimuktamadkan di dalam
Perjanjian Pemegang Saham yang akan ditandatangani di antara pemegang
ekuiti SYABAS dan Kerajaan Negeri Selangor; dan
b) Model PAAB dipersetujui untuk diterima oleh keempat-empat syarikat
pemegang konsesi air negeri Selangor.
Antara 16 Mac 2010 hingga 23 Mac 2010, pihak KTTHA telah membuat rundingan
bersama kesemua syarikat konsesi air bagi memaklumkan nilai untuk
pengambilalihan oleh PAAB. Kesemua syarikat konsesi air diberi tempoh sehingga
06 April 2010 untuk memberikan maklum balas ke atas tawaran tersebut.
Walau bagaimanapun, dalam mesyuarat Jawatan Kuasa Penstrukturan pada 22 April
2010, SPLASH dan ABASS memaklumkan bahawa mereka menolak tawaran oleh
KTTHA tersebut, manakala SYABAS dan Puncak Niaga mengemukakan cadangan
balas. Memandangkan Model PAAB juga tidak diterima oleh kesemua Pemegang
Konsesi Air, Kerajaan Negeri berpandangan, maka Model yang dicadangkan oleh
Kerajaan Persekutuan menerusi PAAB adalah gagal.
Lanjutan dari kegagalan semua Model yang dicadangkan tersebut, Jawatan Kuasa
Induk Penstrukturan semula telah memutuskan untuk bekerjasama dengan Kerajaan
Negeri bagi mengenal pasti Model baru yang akan mengambil kira semua
pandangan dari Pemegang Konsesi. Kerajaan Negeri Selangor ketika itu diminta
untuk berbincang dengan PAAB mengenai Model yang dicadangkan. Model baru
yang dipersetujui di dalam perbincangan bersama PAAB adalah Model Holistik di
mana PAAB akan menyediakan nilai untuk mengambil alih aset dari Pemegang
Konsesi dan Kerajaan Negeri akan bertanggungan menyediakan dana bagi
membayar nilai ekuiti bagi mengambil alih perniagaan Pemegang Konsesi.
Sekiranya Model ini berjaya dilaksanakan, maka kesemua perjanjian konsesi dengan
Pemegang Konsesi akan ditamatkan dan operasi rawatan dan pembekalan air akan
dilaksanakan oleh satu operator yang merupakan syarikat SPV yang akan dimiliki
oleh Kerajaan Negeri Selangor.
Namun demikian, sehingga hari ini tiada sebarang perkembangan baru sama ada
Model yang telah dipersetujui oleh Kerajaan Negeri Selangor dan PAAB akan
dipersetujui untuk dilaksanakan. Apa jua keputusan akhir sama ada Model holistik
negeri Selangor akan diterima pakai adalah tertakluk kepada keputusan Jemaah
Menteri. Ini adalah kerana melalui Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655)
telah diperuntukkan bahawa Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa eksekutif
berkenaan dengan segala perkara berhubungan dengan sistem bekalan air dan
perkhidmatan air di seluruh Semenanjung Malaysia dan Wilayah-wilayah
Persekutuan Putrajaya dan Labuan. -
Kerajaan Persekutuan sedang membina paip air untuk menyalur air dari Pahang ke Selangor dan menuduh Kerajaan Selangor sengaja melengahkan projek ini. Apakah penjelasan kerajaan Selangor?
Kerajaan Negeri Selangor tidak pernah menghalang pelaksanaan projek penyaluran
air dari Pahang ke Selangor. Pada ketika ini Kerajaan Negeri Selangor hanya
menangguhkan untuk sementara semua kelulusan yang berkaitan dengan
penggunaan tanah bagi projek tersebut. Keputusan ini di buat berdasarkan kepada
justifikasi bahawa “site possession” belum diperlukan ketika ini. Pihak Kementerian
Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KTTHA) dan Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB)
masih boleh membuat kerja-kerja ukur atau menyediakan semua dokumentasi yang
berkaitan dengan pelantikan tender bagi kerja-kerja penyaluran tanah sementara
menunggu “site possession” diserahkan oleh Kerajaan Negeri Selangor. Pada masa
yang sama, kelulusan ke atas tanah-tanah tersebut akan diberikan sebaik sahaja
penstrukturan semula industri perkhidmatan air sebagaimana yang dicadangkan oleh
Kerajaan Negeri Selangor dipersetujui untuk dilaksanakan