Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2015

17 Ogos - 20 Ogos 2015

238) EKVE

Tahun: 2015

Sesi: 2

Isu: Pengangkutan

Adun: Y.B. Tuan Lau Weng San

Kategori: Mulut

Sub Soalan

  1. Apakah pendirian kerajaan terhadap cadangan pembinaan lebuhraya EKVE?

    MMKN Ke 45/2014 yang bermesyuarat pada 19 November 2014 secara dasarnya telah bersetuju dengan jajaran jalan Fasa I Projek EKVE dan diwartakan sebagai Rizab Jalan (lebuhraya) serta hasil rumusan mesyuarat penyelarasan antara agensi yang diselaraskan oleh pihak JPBD Selangor pada 22 September 2014 perlu dipatuhi dalam melaksanakan projek ini iaitu:

     

    • Setiap perancangan pembangunan masa depan perlu dilaksana lebih teliti dan proses perbincangan dengan penduduk adalah
    • Bagi cadangan EKVE, proses penglibatan awam telah dijalankan pada 5 peringkat. Bagaimanapun tatacara proses penglibatan orang  awam perlu di tambah baik dengan maklumbalas dan perbincangan lebih terbuka:
      • “Public Opinion Survey” (POS) merupakan syarat kerajaan persekutuan yang perlu dijalankan selepas perjanjian
      • Penyediaan atau pengubahan Rancangan Tempatan melibatkan proses publisiti dan penyertaan awam (Seksyen 13 Akta 172).
      • Laporan DEIA dipamerkan untuk ulasan dan pandangan orang awam dan penduduk yang terlibat selaras dengan prosedur penyediaan pewartaan Pengambilan Tanah (Seksyen 8) Akta Pengambilan
      • Proses Pemansuhan Hutan Simpanan Kekal mengikut Enakmen (Pemakaian) Akta Perhutanan Negara 1985 adalah melalui bantahan awam berdasarkan Kaedah-kaedah Penyiasatan Awam (Selangor)
    • Pendekatan “Intergrated Urban Development” diambilkira dalam penyediaan Rancangan Struktur Negeri Selangor (RSN) untuk keseimbangan pembangunan perbandaran, aspek sosial, ekonomi, alam sekitar, keperluan sistem perhubungan lebuhraya/jalanraya dan sistem pengangkutan awam yang
    • Ke arah menggalakkan pengunaan pengangkutan awam, RSN Selangor 2035 mensasarkan penggunaan pengangkutan awam sebanyak 50%. Sasaran ini berdasarkan komitmen SPAD yang hanya mensasarkan 40% penggunaan pengangkutan kawasan bandar pada tahun

     

    • Kerajaan Negeri Selangor memberi penekanan kepada pengangkutan awam dan menyokong pelaksanaan LRT, MRT dan BRT yang di kawalselia oleh Majlis Pengangkutan Awam Negeri
    • Laporan Penuh Jawatankuasa Penyiasatan Awam Mengenai Cadangan Pemansuhan Hutan Simpanan Kekal yang terlibat yang telah di kemukakan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Selangor (JPNS) juga sebagai asas untuk pertimbangan Kerajaan Negeri untuk membuat keputusan.
    • Hutan Simpanan Kekal dibenarkan untuk digunakan bagi pembangunan, selaras dengan Seksyen 11(b), Enakmen (Pemakaian) Akta Perhutanan Negara 1985, membenarkan ianya digunakan untuk kegunaan ekonomi yang lebih tinggi daripada kegunaan sekarang dengan syarat hendaklah diganti.
    • Jabatan-jabatan teknikal dan agensi berkaitan diminta meningkatkan dan memperketat tindakan pemantauan dan memastikan penguatkuasaan menjadi keutamaan mereka sepanjang pelaksanaan Projek EKVE
    • Bersetuju mewujudkan Jawatankuasa Pemantauan Peringkat Negeri yang dipengerusikan oleh Y.B. Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan dianggotai oleh LLM, Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Negeri Selangor (JPBD), JPNS, Jabatan Alam Sekitar Negeri Selangor (JAS), LUAS dan PBT berkaitan. JPBD Selangor akan menjadi urus setia kepada Jawatankuasa
    • JAS diminta menjalankan pemantauan terperinci ke atas kawasan sepanjang 6 km yang melibatkan kawasan Hutan Simpan Kekal dan kawasan tadahan air dan juga ke atas keseluruhan jajaran EKVE sepanjang 24km;
    • Kerja-kerja di tapak hendaklah diberhentikan serta-merta sekiranya didapati menjejaskan alam sekitar dan kualiti air di Ampang Water Intake; dan
    • LLM diminta menaiktaraf susur di Ukay Perdana sebelum Projek EKVE Fasa I dimulakan bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas di kawasan tersebut.

     

  2. Bagaimana isu dan masalah tentang pencerobohan kawasan hutan dan kerosakan alam sekitar akan diatasi?

    Dalam memelihara kepentingan hutan serta alam sekitar, Kajian Terperinci Impak Alam Sekitar (DEIA) telah dibuat dan dinilai oleh panel-panel pengulas yang dilantik oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS). Laporan ini merangkumi kesan terhadap flora, fauna, hakisan, kualiti air, udara, bunyi, getaran, hidrologi, geologi, ekonomi, sosial dan lain-lain semasa pembinaan dan operasi kelak. Hasil penemuan daripada kajian ini, segala langkah mitigasi yang perlu dilaksanakan telah dinilai oleh Agensi Kerajaan Negeri dan panel-panel pengulas (Jawatankuasa Penilai) yang

    Antara Agensi Kerajaan Negeri / panel-panel pengulas yang terlibat adalah seperti berikut:-

     

    Agensi Kerajaan Negeri :-

     

    • Jabatan Alam Sekitar Selangor
    • Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD)
    • Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN)
    • Jabatan Perhutanan Selangor
    • Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS)
    • Jabatan Mineral & Geosains (JMG)
    • Jabatan Kerja Raya (JKR), Cawangan Cerun
    • Jabatan Kerja Raya (JKR), Cawangan Alam Sekitar
    • Puncak Niaga Sdn. Bhd. (PNSB)
    • Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ)
    • Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Panel-Panel Pengulas :-
    • Malaysian Nature Society (MNS)
    • Forest Research Institute Malaysia (FRIM)
    • Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
    1. Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
    2. G&P Professionals Sdn.
    3. Eco Factor Consulting Sdn.

     

    Hasilnya, kelulusan bersyarat telah diperolehi daripada Jabatan Alam Sekitar pada 25 April 2013.

Lampiran

Tiada Lampiran.