Mesyuarat Kedua Penggal Kedua Dewan Negeri Selangor Yang Kelima Belas Tahun 2024
04 Julai - 05 Julai 2024, 09 Julai - 12 Julai 2024 & 15 Julai - 18 Julai 2024 (Khamis - Jumaat, Selasa - Jumaat & Isnin - Khamis)
73) BANTUAN SIHAT SELANGOR
Tahun: 2024
Sesi: 2
Isu: Kesihatan
Adun: Y.B. Puan Lim Yi Wei
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Nyatakan bilangan pemohon Bantuan Sihat Selangor yang berjaya pada tahun 2024, mengikut DUN.
Permohonan Bantuan Sihat Selangor tahun 2024 yang berjaya mengikut DUN adalah seperti berikut:
No. Dun Pemohon yang berjaya
1. N04 Sekinchan 2
2. N09 Permatang 8
3. N10 Bukit Melawati 26
4. N11 Ijok 1
5. N14 Rawang 89
6. N16 Sungai Tua 15
7. N17 Gombak Setia 2
8. N20 Lembah Jaya 29
9. N22 Teratai 6
10. N23 Dusun Tua 14
11. N25 Kajang 3
12. N28 Seri Kembangan 4
13. N29 Seri Serdang 21
14. N30 Kinrara 37
15. N31 Subang Jaya 31
16. N32 Seri Setia 7
17. N33 Taman Medan 8
18. N34 Bukit Gasing 6
19. N35 Kampung Tunku 4
20. N36 Bandar Utama 2
21. N37 Bukit Lanjan 10
22. N38 Paya Jaras 1
23. N39 Kota Damansara 29
24. N40 Kota Anggerik 22
25. N41 Batu Tiga 22
26. N42 Meru 43
27. N43 Sementa 3
28. N44 Selat Klang 3
29. N45 Bandar Baru Klang 7
30. N46 Pelabuhan Klang 73
31. N47 Pandamaran 13
32. N48 Sentosa 123
33. N49 Sungai Kandis 22
34. N50 Kota Kemuning 26
35. N53 Morib 11
36. N54 Tanjung Sepat 14
37. N56 Sungai Pelek 23
Jumlah Keseluruhan 760
-
Nyatakan pecahan jenis bantuan dan jumlah peruntukan yang telah diluluskan.
Berikut adalah perincian pecahan jenis bantuan dan jumlah peruntukan yang telah diluluskan:
No. Bantuan Peruntukan (RM) 1. Dialisis Buah Pinggang 1,046,580.00 2. Fisioterapi 10,000.00 3. Katarak Mata 21,425.00 4. Pembedahan Kecil 25,774.00 5. Rawatan Kanser 63,019.00 6. Lain-Lain Permohonan 278,710.65 -
Apakah tindakan Kerajaan Negeri untuk memastikan golongan kurang celik digital tidak keciciran?
Untuk memastikan golongan kurang celik digital tidak tercicir, Kerajaan Negeri bersama pihak Selcare Management Sdn. Bhd. selaku Agensi Pelaksana program telah mengambil langkah seperti berikut:
- Program Latihan dan Bimbingan: Pihak Selcare telah mengadakan program-program latihan dan bimbingan serta pameran secara berterusan kepada pihak ADUN, Penyelaras, dan orang awam untuk memastikan golongan yang kurang celik digital dapat memohon menggunakan kaedah secara atas talian;
- Bantuan Teknikal: Penyediaan bantuan teknikal dan sokongan kepada golongan yang memerlukan untuk menangani masalah berkaitan dengan penggunaan teknologi digital. Pihak pembekal perubatan yang telah menjadi panel juga membantu pemohon membuat pendaftaran.