Mesyuarat Ketiga Penggal Kedua Dewan Negeri Selangor Tahun 2014

24 November - 28 November 2014 dan 01 Disember - 05 Disember 2014

183) ADUAN PENGURUSAN SAMPAH DAN PERSEKITARAN

Tahun: 2014

Sesi: 3

Isu: Kerajaan Tempatan

Adun: Y.B. Datuk Mat Nadzari Bin Ahmad Dahlan

Kategori: Bertulis

Sub Soalan

  1. Adakah tahap penilaian kepuasan khidmat berdasarkan aduan awam sahaja?

    Penilaian Kepuasan Perkhidmatan tidak hanya berdasarkan kepada aduan awam sahaja tetapi termasuk kajian kepuasan pelanggan terhadap perkhidmatan jabatan di PBT melalui kajian seperti:

     

    • Kajian kepuasan pelanggan di Kaunter-kaunter perkhidmatan di Majlis (seperti kaunter helpdesk, kaunter bayaran, permohonan lesen)
    • Menilai tahap prestasi kerja penjawat awam di PBT; dan
    • Menjalankan Kajian Pendapat Pengguna
  2. Apakah penalti kesalahan atas kecuaian kerja kontraktor menunjukkan perubahan mutu kerja mereka?

    Secara keseluruhan setelah tindakan penalti dikenakan seperti NTC, surat amaran dan pemotongan prestasi telah menampakkan peningkatan prestasi kontraktor.

  3. Adakah rancangan memastikan pekerja kontraktor sentiasa meningkatkan mutu kerjanya?

    PBT memastikan pekerja kontraktor sentiasa meningkatkan mutu kerjanya seperti :-

    • Mengadakan lawatan di lapangan bersama kontraktor setiap minggu;
    • Menyediakan laporan bertulis dan bergambar dua (2) kali sebulan pada minggu pertama dan ketiga;
    • Pasukan audit dalam Jabatan akan membuat lawatan mengejut bagi empat (4) buah syarikat setiap bulan bagi kontraktor-kontraktor yang bermasalah;
    • Mengadakan mesyuarat bersama kontraktor setiap awal bulan; dan
    • Menyediakan kumpulan ‘whatsapp’ bagi setiap zon diantara kontraktor dan Ketua Pemantau untuk memudahkan penyampaian

     

Lampiran

Tiada Lampiran.