Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Dewan Negeri Selangor Tahun 2017
24 Julai 2017 hingga 28 Julai 2017 dan 31 Julai 2017 hingga 04 Ogos 2017
135) PERUNTUKAN MARRIS
Tahun: 2017
Sesi: 1
Isu: Kewangan & Ekonomi
Adun: Y.B. Datuk Seri Dr. Wan Azizah Binti Wan Ismail
Kategori: Mulut
Sub Soalan
-
Apakah keutamaan penggunaan peruntukan MARRIS dan penilaian prestasi di PBT?
Kerajaan Negeri ingin memaklumkan bahawa keutamaan Kerajaan Negeri pada ketika ini berhubung penggunaan peruntukan MARRIS adalah matlamat untuk memastikan kualiti turapan jalan-jalan Negeri serta mutu penyelenggaraan semua elemen yang bersangkutan dengannya adalah sentiasa pada tahap yang baik dan memuaskan. Dalam usaha mencapai matlamat ini, kesemua agensi pelaksana termasuk Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) telah diberikan Key Performance Indikator (KPI) iaitu mencapai prestasi perbelanjaan sekurang-kurangnya 85% daripada Siling Peruntukan Tahunan yang telah diluluskan pada tanggal 30 September setiap
-
Adakah terdapat tunggakan peruntukan MARRIS daripada Persekutuan?
Berdasarkan rekod Perbendaharaan Negeri Selangor, tiada rekod tunggakan bayaran peruntukan Geran MARRIS daripada Kerajaan Persekutuan setelah mengambil kira fakta bahawa pemberian Geran MARRIS ini adalah satu pemberian yang perlu dibuat oleh Kerajaan Persekutuan kepada Negeri selaras dengan Perkara 109 (1) (b), Perlembagaan
-
Adakah terdapat peruntukan MARRIS untuk setiap DUN dan PBT bagi tahun 2016 yang tidak habis digunakan?
Berdasarkan rekod Perbendaharaan Negeri pada tahun 2016, terdapat beberapa Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Pejabat Daerah/Tanah (PDT) yang tidak dapat membelanjakan sepenuhnya peruntukan MARRIS tahun semasa berikutan wujud penjimatan selepas proses perolehan secara sebut harga dan tender. Senarai PBT dan PDT tersebut adalah seperti di Lampiran A dan B
LAMPIRAN A
Prestasi Perbelanjaan MARRIS Di Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Negeri Selangor Bagi Tahun 2016.
BIL
Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)
Siling Asal (RM) Siling Tambahan (RM)
Siling Kemaskini (RM)
Perbelanjaan (RM) (d)
Baki (RM) Peratus Baki (%) (a) (b) c=(a+b) e=(c-d) 1 Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) 41,245,381.79 8,039,829.35 49,285,211.14 49,285,211.14 0.00 0% 2 Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) 39,823,089.50 6,232,284.21 46,055,373.71 46,744,290.61 -688,916.90 -1% 3 Majlis Perbandaran Klang (MPK) 72,884,838.40 8,227,891.28 81,112,729.68 81,109,774.73 2,954.95 0% 4 Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) 31,710,671.74 11,536,278.02 43,246,949.76 41,935,500.55 1,311,449.21 3% 5 Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) 55,932,270.39 12,398,328.68 68,330,599.07 68,218,998.67 111,600.40 0% 6 Majlis Perbandaran Selayang (MPS) 29,788,579.62 23,169,786.41 52,958,366.03 46,412,202.83 6,546,163.20 12% 7 Majlis Perbandaran Sepang (MPSp) 29,781,219.87 2,082,830.71 31,864,050.58 30,209,138.63 1,654,911.95 5% 8 Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) 30,316,733.93 6,975,056.75 37,291,790.68 36,937,096.42 354,694.26 1% 9 Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL) 12,064,969.47 1,921,829.08 13,986,798.55 11,499,334.37 2,487,464.18 18% 10 Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) 17,257,035.31 3,817,054.26 21,074,089.57 18,490,141.66 2,583,947.91 12% 11 Majlis Daerah Sabak Bernam (MDSB) 14,410,813.89 1,077,521.49 15,488,335.38 13,903,853.63 1,584,481.75 10% 12 Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) 16,784,396.09 1,151,312.55 17,935,708.64 17,813,917.58 121,791.06 1% Jumlah Keseluruhan 392,000,000.00 86,630,002.79 478,630,002.79 462,559,460.82 16,070,541.97 3% Nota :
- Lebihan perbelanjaan di MBSA ditampung menggunakan Siling Peruntukan Tahun 2017
Prestasi Perbelanjaan MARRIS Di Pejabat Daerah dan Tanah (PDT) Negeri Selangor Bagi Tahun 2016.
Pejabat Daerah dan Tanah (PDT)
Siling Asal (RM) Siling Tambahan (RM)
Perbelanjaan (RM)
Baki (RM) Peratus (%) Gombak 1,111,111.11 0.00 1,030,751.13 80,359.98 7% Sabak Bernam 1,111,111.11 980,566.60 1,763,246.21 328,431.50 16% Kuala Selangor 1,111,111.11 0.00 922,334.76 188,776.35 17% Sepang 1,111,111.11 0.00 1,018,063.31 93,047.80 8% Klang 1,111,111.11 0.00 1,044,574.25 66,536.86 6% Hulu Langat 1,111,111.11 0.00 1,057,828.31 53,282.80 5% Petaling 1,111,111.11 0.00 832,734.81 278,376.30 25% Kuala Langat 1,111,111.11 0.00 1,008,922.02 102,189.00 9% Hulu Selangor 1,111,111.11 0.00 834,817.33 276,293.78 25% Jumlah Keseluruhan 10,000,000.00 980,566.60 9,513,272.13 1,467,294.46 13% LAMPIRAN C
SKOP PENYELENGGARAAN YANGDIBENARKAN DALAMGARIS PANDUAN MARRIS
- KATEGORIPENYENGGARAAN JALAN NEGERI
Penyenggaraan jalan negeri terbahagikepada empat (4) kategori utama seperti berikut:
- Ponyonggaran Rutin (Borjadual)
- Kea-kea penyenggaraan rutin adalah kerja penyenggaraan yang dijalankan rrengikut tempoh masa yang telahditetapkan, contohnya:
- Penyanggaraan pavemen (tampa! jalan). ( i) Penyenggaraan bahu jalan.
- Kerja-kerja pemotongan rumpuVIanskap.
- Penyenggaraan perabot jalan.
- Penyenggaraan pembetung dan jambatan.
- Pembersihan longkang tepijalan.
- Penyenggaraan cerun (semula jadidan buatan manusia).
- Penyenggaraan jejambaVjejantas.
- Penyenggaraan ter
- Penyenggaraan Berkala
Kerja-kerja yang memerlukan pemeriksaan dan penilaian sebelum dilaksanakan, oontohnya:
- Menyenggara pavemen (menurap semula jalan) (ii) Menggantiperabot jal
- Mengecat jalan.
- Mengganti salir
- Membaikicerun (alas dan bawah).
- Membaiki jambatan dan pembetung yang menghubungkan jalan.
- Menyenggara pokok-pokok di bahu jalan.
- Menyenggara persimpangan jalan.
- Ujian ketahanan jal
- Menyenggara lampu jalan dan lampuisyara
- Penyenggaraan Kecemasan
- Ke-kea luar jangka yang memerlukan tindakan segera, contohnya: (i) Pokok tumbang.
- Tanahlcerunltembok penahan runtuh.
- Jalan menc!ap.
- Kegagalan bent
- Pembelung dan perparitan runtuh.
- Banji
- Tumpahan bahan-bahan kimia, foksik, bahan konkrit atau lain-lain kerja yang melibatkan keselamatan pengguna jalan rata yang lerancam secara
Bags Ombaikan yang melibatkan ksruntuhan struktur selain keruntuhan
cerun, pembaikan hanya menyediakan laluan sementara 11,4 Penyenggaraan Pence9ahan Tpreventive)
Ke#a-k=.qa tindakan awal yang perlu dilaksanakan bagi mengekalkan fungsi asal elemen jalan sedia ada yang mana kelewatan rnengambil tindakan tersebut boleh menyebabkan implikasi kewangan yang tinggi dan boleh membahayakan keselama\an pengguna jalan raya.
- Kajian
- Wji8n K61ahanan
( iii} Wjiarj Lalu Lintas.