Mesyuarat Ketiga Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2018

23 – 30 November 2018 dan 3 – 5 Disember 2018

138) LAPORAN LUBANG JALAN MELALUI WAZE

Tahun: 2018

Sesi: 3

Isu: Sains, Teknologi & ICT

Adun: Y.B. Tuan Lai Wai Chong

Kategori: Mulut

Sub Soalan

  1. Mohon dilaporkan status terkini kejayaan (kelemahan) sistem laporan jalan rosak melalui Aplikasi Waze.

    Di antara kejayaan Sistem Laporan Jalan Rosak adalah seperti berikut:-

    • Integrasi di antara Aplikasi Waze dan Sistem Intelligent Respond (i-RS) Selangor yang membolehkan pelaporan disalurkan secara real-time kepada pihak-pihak bertanggungjawab dan pemantauan secara keseluruhan dapat dilaksanakan oleh pihak Smart Selangor Delivery

     

    • Digunakan oleh kesemua 12 Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Negeri Selangor; 9 Pejabat Daerah/Tanah Negeri Selangor dan Jabatan Kerja Raya (JKR) Negeri Selangor termasuk 9 JKR

     

    • Telah meningkatkan kecekapan penyelenggaraan jalan berlubang, sebagai contoh 80% oleh PBT dan 70% oleh

     

    Di antara kelemahan Sistem Laporan Jalan Rosak adalah seperti berikut:-

    • Masih belum mendapat penglibatan pihak Lembaga Lebuhraya Malaysia untuk penyaluran pelaporan melibatkan lebuh raya-lebuh raya di Negeri

     

    • Kesukaran untuk melibatkan pemaju-pemaju, “joint-management-body” (JMB), pihak syarikat utiliti dan pihak persendirian untuk penyaluran pelaporan melibatkan jalan-jalan di bawah penyeliaan pihak-pihak

     

    • Kekurangan maklumat inventori koordinat-koordinat jalan dan pihak penyelenggara yang menyeluruh menyebabkan berlakunya laporan-laporan yang tidak dapat disahkan oleh Pihak Berkuasa
  2. Nyatakan jumlah aduan diterima, jumlah aduan selesai dan tempoh masa penyelesaian mengikut PBT.

    Sepanjang tahun 2018 sehingga tarikh 9 November 2018, sebanyak lebih daripada 19,000 pelaporan disalurkan kepada Pihak Berkuasa Tempatan.

    Pecahan laporan adalah seperti berikut:-

    Secara puratanya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dapat menyelesaikan lebih dariada 60% pelaporan di dalam bulan yang diterima. Ini kerana terdapatnya beberapa situasi yang memerlukan penyelesaian jangka panjang. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa Pihak Berkuasa Tempatan yang Berjaya menyelesaikan lebih daripda 80% pelaporan di dalam bulan yang diterima.

     

Lampiran

Tiada Lampiran.