Mesyuarat Kedua Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2008

21 Mei hingga 22 Mei 2008, 24 Mei dan 26 Mei 2008

56) PROJEK RUMAH TERBENGKALAI

Tahun: 2008

Sesi: 2

Isu: Perumahan

Adun: Y.B. Tuan Mat Shuhaimi Bin Shafiei

Kategori: Bertulis

Sub Soalan

  1. Berapa banyak projek perumahan yang masih terbengkalai dalam Negeri Selangor hasil peninggalan bekas kerajaan terdahulu dan nyatakan di manakah taburan projek terbengkalai ini berlaku?

    Jumlah projek perumahan yang masih terbengkalai di seluruh Negeri Selangor
    hasil peninggalan bekas kerajaan terdahulu berjumlah 109 projek. Taburan
    projek terbengkalai ini adalah seperti dilampiran.

  2. Berapa banyak unit yang terlibat serta apakah status pembinaan dan pembayaran pembeli di setiap projek?

    Jumlah unit yang terlibat adalah sebanyak 37,344 unit manakala status
    pembinaan adalah seperti dilampiran. Pembayaran pembeli adalah mengikut
    peratusan kemajuan pembinaan, walau bagaimanapun terdapat pembeli yang
    telah membayar lebih daripada peratusan kemajuan projek oleh kerana
    kemungkinan ada pemaju mengemukakan laporan kemajuan kerja yang kurang
    tepat kepada Bank.

  3. Apakah punca atau sebab ia terbengkalai dan adakah tindakan sudah diambil atau bakal diambil ke atas pemaju yang melanggar peraturan serta apakah rancangan pemulihan bagi meringankan beban pembeli yang menjadi mangsa?

    Untuk makluman Yang Berhormat, berikut tiga faktor utama yang dikenal pasti
    sebagai punca atau sebab sesebuah projek perumahanterbengkalai :
    i) Tiada Kaiian Kemunakinan(FeasibilitvStudv)
    Projek yang tidak ‘viable’ mengakibatkan sesebuah projek terbengkalai.
    Keadaan ini berlaku disebabkan sesetengah pemaju tidak menjalankan kajian
    kemungkinan (FeasibilityStudy)yang menyeluruh atau kesilapanterhadap kajian
    kemungkinan yang dijalankan ke atas suatu projek sebelum pelaburan dibuat.
    Kesan kesilapan kajian kemungkinan menyebabkan kos infrastruktur meningkat
    tinggi dan seterusnya peningkatankos pembinaansecara mendadak.
    Pemaju juga tidak menjalankan kajian pasaran yang menyeluruh sebelum
    sesebuah projek perumahandimulakan. Ini memberi kesan terhadap penentuan
    lokasi sesebuah projek perumahan. Lokasi yang tidak bersesuaian
    – —
    — ——
    menyebabkan kurang permintaan ke atas projek yang dijalankan dan seterusnya
    projek tidak dapat dijual.
    Di samping itu, kesilapan dalam pengiraan kos projek akan membebankan dan
    merugikan pihak pemaju. Contohnya, kos sebenar projek berlipat ganda
    daripada apa yang dianggarkan. Selain itu, harga jualan unit rumah yang tidak
    sesuai atau terlalu tinggi akan menyebabkan unit-unit rumah tidak te~ual kerana
    jurang kuasa beli pembeliyang besar.
    Selain itu, strategi pemasaran yang lemah juga antara faktor projek perumahan
    terbengkalai. Keadaan ini disebabkan sumber kewangan yang terhad daripada
    sejumlah kecil pembeli rumah serta pembiayaan projek melalui ‘bridging loan’
    akan membebankan pemaju dan mereka akan mengalami kesulitan untuk
    meneruskan projek. Bagi sesetengah projek perumahan, pemilihan kontraktor
    dijalankan secara tender. Kesilapan proses pemilihan tender juga akan
    menyebabkanprojek tersebut terbengkalai.
    ii) Kurana Penaalaman
    Terdapat pemaju yang kurang pengalaman dalam mengendalikan sesebuah
    projek perumahan menyebabkan pemaju gagal dalam merangka jadual
    pelaksanaan kerja yang teratur dan kurang kemahirandalam menghadapifaktorfaktor luar jangka seperti pertambahan kos semasa projek dijalankan. Ada
    pemaju yang tidak mengambil pembiayaan titian kerana merasakan mampu
    menampung kos projek melalui ‘progressivepayment’ yang diperolehi dari bank
    pembiaya pembeli. Sekiranyaberlaku masalah ke atas projek yang dibangunkan
    seperti kenaikan harga simen dan besi, pembiayaan tidak akan mencukupi
    kerana unjuran awal bagi kos pembangunan telah ditetapkan tanpa mengambil
    kira kos-kos tambahan tersebut. Faktor ini akan mengganggu aliran tunai
    pemaju dalam menyiapkan projek mengikutwaktu yang telah ditetapkan.
    iii) KelemahamPenaurusanKewanaan
    Pengurusan yang lemah terutamanya pengurusan kewangan turut menyumbang
    kepada faktor terbengkalainya sesebuah projek perumahan. Berdasarkan keskes terbengkalai di Selangor, terdapat pemaju yang menyalah guna wang hasil
    jualan projek di mana wang tersebut digunakan untuk perkara-perkaralain yang
    tidak berkaitan dengan projek yang dilaksanakan. Ini bertentangan peruntukan
    dalam seksyen 7A Akta Pemajuan Perumahan 1966 di mana setiap pemaju
    disyaratkan untuk membuka satu akaun khas bagi setiap projek yang
    dibangunkan dan wang dalam akaun tersebut hanya boleh digunakan bagi
    membiayai projek yang dilaksanakansahaja.
    Sebagaimana Yang Berhormat sedia maklum pembelian sesebuah rumah atau
    hartanah adalah melalui perjanjian jual beli di antara pemaju dan pembeli.
    Dalam erti kata lain satu kontrak telah ditandatangani oleh kedua-dua belah
    pihak dan sekiranya berlaku “breach of contract’ maka pihak terlibat perlu
    membawa kes mereka ke mahkamah. Begitujuga keadaannyaapabila pembelipembeli rumah mereka terbengkalai. Kerajaan Negeri tidak mempunyai IIlocus
    standr untuk mengambil apa-apa tindakan terhadap mana-mana pihak yang
    — – – – — –
    terlibat. Walau bagaimanapun pembeli boleh merujuk kes mereka ke
    Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di bawah Akta
    Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan
    Pemaju Perumahan (Kawaian dan Pelesenan) 1989.
    Akta ini telah memperuntukkan kuasa kepada KPKT untuk mengambil tindakan
    ke atas pemaju-pemaju yang gagal menjalankantanggungjawab di mana boleh
    dikompaun RM50,OOO,OOatau didakwa dan jika disabit kesalahan boleh
    dikenakan penalti minima RM250,OOO.OOdan maksima RM500,OO.OOatau
    dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya dan boleh dikenakan
    denda tambahan tidak melebihi RM500.00 bagi tiap-tiap hari yang kesalahan itu
    diteruskan selepas sabitan. Pihak KPKTjuga telah menyenaraihitamkansyarikat
    dan pengarah-pengarah syarikat yang terlibat daripada memperoleh lesen
    pemajuan perumahanyang baru.
    Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri memandang serius terhadap banyak
    kes-kes projek terbengkalai yang berlaku. Oleh itu Kerajaan Negeri akan
    mengambillangkah drastik dengan mengenal pasti pengarah-pengarahsyarikat,
    ahli-ahli lembaga pengarah jika melibatkan koperasi serta konsultan yang
    terbabit (sekiranya gagal dalam menjalankan tanggungjawabnya) yang terlibat
    dengan projek terbengkalai dengan menyenaraihitamkan mereka dan tidak
    diberikan sebarang projek di Negeri Selangor. Ini boleh dilaksanakan dengan
    pengwujudan sistem data seperti CCRIS yang mana pihak agensi terbabit untuk
    kelulusan pelan dapat melihat “track recorei’ sesebuah syarikat sebelum
    memberi kelulusan ke atas pelan yang dipohon.
    Untuk makluman Yang Berhormat juga, beberapa langkah telah dilaksanakan
    oleh Kerajaan Negeri melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor
    (LPHS) bagi membantu mereka ke arah memahami situasi yang berlaku dan
    dalam kes-kes tertentu bertindak sebagai pemudah cara dalm menasihati
    mereka bagi mengatasi masalahyang dihadapi.
    Langkah-Iangkah tersebut adalah seperti berikut :
    1) PerbincanaanPemulihanProiek
    Perbincangan bagi setiap projek terbengkalai perlu dilakukan melalui
    perbincangan dengan Pihak Berkuasa Tempatan yang berkaitan, Jawatankuasa
    Pembeli, Jabatan Teknikal, KPKT dan pihak yang terlibat secara langsung.
    Sekiranya melibatkan masalah keperluan jabatan teknikal maka perbincangan
    dengan jabatan-jabatan terbabit dibuat bagi membantu mempercepatkan
    pemulihan projek di samping mengenakan syarat minima bagi membolehkan
    projek disambung semulatanpa mengabaikanisu-isu keselamatan.

    2) SvarikatYana Telah Diaulunakan
    Bagi pemaju-pemaju yang sedang dalam proses atau telah digulung,
    perbincangan dengan pihak Jabatan Insolvensi Malaysia akan diaturkan dari
    masa ke semasa untuk menyemak sama ada Lembaga Perumahan dan
    Hartanah Selangor (LPHS) boleh mencadangkan mana-mana
    ‘liquidator/Pegawai Penerima yang berwibawa bagi mempercepatkan pemulihan
    semula projek terbengkalai. Bagi projek-projek yang telah diletakkan di bawah
    ‘liquidator’/Pegawai Penerima pula perbincangan akan dijalankan bersama
    ‘liquidator’/Pegawai Penerima terbabit bagi mencari kaedah terbaik dalam
    memulihkan projek yang terbengkalai.
    3) Masalah Kewanaan
    LPHS akan mengatur pertemuan dengan pembiaya-pembiaya bagi melihat
    pendekatan yang sesuai dalam membantu pemaju-pemaju menstruktur semula
    pembiayaan titian (bridging loan) supaya projek boleh diteruskan. Sekiranya
    masih gagal dan terdapat pemaju/kontraktor berwibawa yang berminat
    memulihkan projek berkenaan LPHS akan mengemukakancadangan pemulihan
    tersebut kepada KPKT untuk membuat keputusan.
    4) PemulihanOleh Pembeli
    Sekiranya pembeli bersetuju untuk memulihkan sendiri projek dan meneruskan
    projek sehingga siap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) diminta membantu
    sehingga Sijil Layak Menduduki (CF) diperoleh dan pengeluaran baki wang
    pinjaman boleh dikeluarkan kepada pembeli. Bagi kaedah-kaedah di atas
    persetujuan perlu diperoleh daripada sekurang-kurangnya 85% daripada
    pembeli.
    5) PenaeluaranSurat PenaesahanProiek Terbenakalai
    Pengeluaran surat pengesahan projek terbengkalai yang melibatkan projek yang
    tidak berdaftar di bawah KPKT bagi tujuan membantu pembeli untuk menstruktur
    semula pinjaman mereka dengan pembiaya (bank) supaya dapat mengurangkan
    beban sedia ada.
    6) Melantik Juru ukur BahanBaai Menilai Kos PemulihanProiek
    Melantik juru ukur bahan untuk mendapatkan baki nilai sebenar kos untuk
    menyiapkan projek terbengkalai terbabit bagi menentukan kos tambahan yang
    perlu ditanggung oleh pembeli untuk menyiapkan projektersebut.

Lampiran

Tiada Lampiran.