Mesyuarat Kedua Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2008
21 Mei hingga 22 Mei 2008, 24 Mei dan 26 Mei 2008
56) PROJEK RUMAH TERBENGKALAI
Tahun: 2008
Sesi: 2
Isu: Perumahan
Adun: Y.B. Tuan Mat Shuhaimi Bin Shafiei
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Berapa banyak projek perumahan yang masih terbengkalai dalam Negeri Selangor hasil peninggalan bekas kerajaan terdahulu dan nyatakan di manakah taburan projek terbengkalai ini berlaku?
Jumlah projek perumahan yang masih terbengkalai di seluruh Negeri Selangor
hasil peninggalan bekas kerajaan terdahulu berjumlah 109 projek. Taburan
projek terbengkalai ini adalah seperti dilampiran. -
Berapa banyak unit yang terlibat serta apakah status pembinaan dan pembayaran pembeli di setiap projek?
Jumlah unit yang terlibat adalah sebanyak 37,344 unit manakala status
pembinaan adalah seperti dilampiran. Pembayaran pembeli adalah mengikut
peratusan kemajuan pembinaan, walau bagaimanapun terdapat pembeli yang
telah membayar lebih daripada peratusan kemajuan projek oleh kerana
kemungkinan ada pemaju mengemukakan laporan kemajuan kerja yang kurang
tepat kepada Bank. -
Apakah punca atau sebab ia terbengkalai dan adakah tindakan sudah diambil atau bakal diambil ke atas pemaju yang melanggar peraturan serta apakah rancangan pemulihan bagi meringankan beban pembeli yang menjadi mangsa?
Untuk makluman Yang Berhormat, berikut tiga faktor utama yang dikenal pasti
sebagai punca atau sebab sesebuah projek perumahanterbengkalai :
i) Tiada Kaiian Kemunakinan(FeasibilitvStudv)
Projek yang tidak ‘viable’ mengakibatkan sesebuah projek terbengkalai.
Keadaan ini berlaku disebabkan sesetengah pemaju tidak menjalankan kajian
kemungkinan (FeasibilityStudy)yang menyeluruh atau kesilapanterhadap kajian
kemungkinan yang dijalankan ke atas suatu projek sebelum pelaburan dibuat.
Kesan kesilapan kajian kemungkinan menyebabkan kos infrastruktur meningkat
tinggi dan seterusnya peningkatankos pembinaansecara mendadak.
Pemaju juga tidak menjalankan kajian pasaran yang menyeluruh sebelum
sesebuah projek perumahandimulakan. Ini memberi kesan terhadap penentuan
lokasi sesebuah projek perumahan. Lokasi yang tidak bersesuaian
– —
— ——
menyebabkan kurang permintaan ke atas projek yang dijalankan dan seterusnya
projek tidak dapat dijual.
Di samping itu, kesilapan dalam pengiraan kos projek akan membebankan dan
merugikan pihak pemaju. Contohnya, kos sebenar projek berlipat ganda
daripada apa yang dianggarkan. Selain itu, harga jualan unit rumah yang tidak
sesuai atau terlalu tinggi akan menyebabkan unit-unit rumah tidak te~ual kerana
jurang kuasa beli pembeliyang besar.
Selain itu, strategi pemasaran yang lemah juga antara faktor projek perumahan
terbengkalai. Keadaan ini disebabkan sumber kewangan yang terhad daripada
sejumlah kecil pembeli rumah serta pembiayaan projek melalui ‘bridging loan’
akan membebankan pemaju dan mereka akan mengalami kesulitan untuk
meneruskan projek. Bagi sesetengah projek perumahan, pemilihan kontraktor
dijalankan secara tender. Kesilapan proses pemilihan tender juga akan
menyebabkanprojek tersebut terbengkalai.
ii) Kurana Penaalaman
Terdapat pemaju yang kurang pengalaman dalam mengendalikan sesebuah
projek perumahan menyebabkan pemaju gagal dalam merangka jadual
pelaksanaan kerja yang teratur dan kurang kemahirandalam menghadapifaktorfaktor luar jangka seperti pertambahan kos semasa projek dijalankan. Ada
pemaju yang tidak mengambil pembiayaan titian kerana merasakan mampu
menampung kos projek melalui ‘progressivepayment’ yang diperolehi dari bank
pembiaya pembeli. Sekiranyaberlaku masalah ke atas projek yang dibangunkan
seperti kenaikan harga simen dan besi, pembiayaan tidak akan mencukupi
kerana unjuran awal bagi kos pembangunan telah ditetapkan tanpa mengambil
kira kos-kos tambahan tersebut. Faktor ini akan mengganggu aliran tunai
pemaju dalam menyiapkan projek mengikutwaktu yang telah ditetapkan.
iii) KelemahamPenaurusanKewanaan
Pengurusan yang lemah terutamanya pengurusan kewangan turut menyumbang
kepada faktor terbengkalainya sesebuah projek perumahan. Berdasarkan keskes terbengkalai di Selangor, terdapat pemaju yang menyalah guna wang hasil
jualan projek di mana wang tersebut digunakan untuk perkara-perkaralain yang
tidak berkaitan dengan projek yang dilaksanakan. Ini bertentangan peruntukan
dalam seksyen 7A Akta Pemajuan Perumahan 1966 di mana setiap pemaju
disyaratkan untuk membuka satu akaun khas bagi setiap projek yang
dibangunkan dan wang dalam akaun tersebut hanya boleh digunakan bagi
membiayai projek yang dilaksanakansahaja.
Sebagaimana Yang Berhormat sedia maklum pembelian sesebuah rumah atau
hartanah adalah melalui perjanjian jual beli di antara pemaju dan pembeli.
Dalam erti kata lain satu kontrak telah ditandatangani oleh kedua-dua belah
pihak dan sekiranya berlaku “breach of contract’ maka pihak terlibat perlu
membawa kes mereka ke mahkamah. Begitujuga keadaannyaapabila pembelipembeli rumah mereka terbengkalai. Kerajaan Negeri tidak mempunyai IIlocus
standr untuk mengambil apa-apa tindakan terhadap mana-mana pihak yang
— – – – — –
terlibat. Walau bagaimanapun pembeli boleh merujuk kes mereka ke
Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di bawah Akta
Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan
Pemaju Perumahan (Kawaian dan Pelesenan) 1989.
Akta ini telah memperuntukkan kuasa kepada KPKT untuk mengambil tindakan
ke atas pemaju-pemaju yang gagal menjalankantanggungjawab di mana boleh
dikompaun RM50,OOO,OOatau didakwa dan jika disabit kesalahan boleh
dikenakan penalti minima RM250,OOO.OOdan maksima RM500,OO.OOatau
dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya dan boleh dikenakan
denda tambahan tidak melebihi RM500.00 bagi tiap-tiap hari yang kesalahan itu
diteruskan selepas sabitan. Pihak KPKTjuga telah menyenaraihitamkansyarikat
dan pengarah-pengarah syarikat yang terlibat daripada memperoleh lesen
pemajuan perumahanyang baru.
Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri memandang serius terhadap banyak
kes-kes projek terbengkalai yang berlaku. Oleh itu Kerajaan Negeri akan
mengambillangkah drastik dengan mengenal pasti pengarah-pengarahsyarikat,
ahli-ahli lembaga pengarah jika melibatkan koperasi serta konsultan yang
terbabit (sekiranya gagal dalam menjalankan tanggungjawabnya) yang terlibat
dengan projek terbengkalai dengan menyenaraihitamkan mereka dan tidak
diberikan sebarang projek di Negeri Selangor. Ini boleh dilaksanakan dengan
pengwujudan sistem data seperti CCRIS yang mana pihak agensi terbabit untuk
kelulusan pelan dapat melihat “track recorei’ sesebuah syarikat sebelum
memberi kelulusan ke atas pelan yang dipohon.
Untuk makluman Yang Berhormat juga, beberapa langkah telah dilaksanakan
oleh Kerajaan Negeri melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor
(LPHS) bagi membantu mereka ke arah memahami situasi yang berlaku dan
dalam kes-kes tertentu bertindak sebagai pemudah cara dalm menasihati
mereka bagi mengatasi masalahyang dihadapi.
Langkah-Iangkah tersebut adalah seperti berikut :
1) PerbincanaanPemulihanProiek
Perbincangan bagi setiap projek terbengkalai perlu dilakukan melalui
perbincangan dengan Pihak Berkuasa Tempatan yang berkaitan, Jawatankuasa
Pembeli, Jabatan Teknikal, KPKT dan pihak yang terlibat secara langsung.
Sekiranya melibatkan masalah keperluan jabatan teknikal maka perbincangan
dengan jabatan-jabatan terbabit dibuat bagi membantu mempercepatkan
pemulihan projek di samping mengenakan syarat minima bagi membolehkan
projek disambung semulatanpa mengabaikanisu-isu keselamatan.2) SvarikatYana Telah Diaulunakan
Bagi pemaju-pemaju yang sedang dalam proses atau telah digulung,
perbincangan dengan pihak Jabatan Insolvensi Malaysia akan diaturkan dari
masa ke semasa untuk menyemak sama ada Lembaga Perumahan dan
Hartanah Selangor (LPHS) boleh mencadangkan mana-mana
‘liquidator/Pegawai Penerima yang berwibawa bagi mempercepatkan pemulihan
semula projek terbengkalai. Bagi projek-projek yang telah diletakkan di bawah
‘liquidator’/Pegawai Penerima pula perbincangan akan dijalankan bersama
‘liquidator’/Pegawai Penerima terbabit bagi mencari kaedah terbaik dalam
memulihkan projek yang terbengkalai.
3) Masalah Kewanaan
LPHS akan mengatur pertemuan dengan pembiaya-pembiaya bagi melihat
pendekatan yang sesuai dalam membantu pemaju-pemaju menstruktur semula
pembiayaan titian (bridging loan) supaya projek boleh diteruskan. Sekiranya
masih gagal dan terdapat pemaju/kontraktor berwibawa yang berminat
memulihkan projek berkenaan LPHS akan mengemukakancadangan pemulihan
tersebut kepada KPKT untuk membuat keputusan.
4) PemulihanOleh Pembeli
Sekiranya pembeli bersetuju untuk memulihkan sendiri projek dan meneruskan
projek sehingga siap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) diminta membantu
sehingga Sijil Layak Menduduki (CF) diperoleh dan pengeluaran baki wang
pinjaman boleh dikeluarkan kepada pembeli. Bagi kaedah-kaedah di atas
persetujuan perlu diperoleh daripada sekurang-kurangnya 85% daripada
pembeli.
5) PenaeluaranSurat PenaesahanProiek Terbenakalai
Pengeluaran surat pengesahan projek terbengkalai yang melibatkan projek yang
tidak berdaftar di bawah KPKT bagi tujuan membantu pembeli untuk menstruktur
semula pinjaman mereka dengan pembiaya (bank) supaya dapat mengurangkan
beban sedia ada.
6) Melantik Juru ukur BahanBaai Menilai Kos PemulihanProiek
Melantik juru ukur bahan untuk mendapatkan baki nilai sebenar kos untuk
menyiapkan projek terbengkalai terbabit bagi menentukan kos tambahan yang
perlu ditanggung oleh pembeli untuk menyiapkan projektersebut.