Mesyuarat Kedua Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2008
21 Mei hingga 22 Mei 2008, 24 Mei dan 26 Mei 2008
42) PERKEMBANGAN PERDAGANGAN DI NEGERI SELANGOR
Tahun: 2008
Sesi: 2
Isu: Pelaburan
Adun: Y.B. Dato' Subahan Bin Kamal
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Sila nyatakan jumlah perdagangan Negeri Selangor di luar negara bagi tahun 2007. Sila nyatakan butiran
Jumlah perdagangan Malaysia pada tahun 2007 bernilai sebanyak RM1.11
trilion, meningkat 3.7% daripada tahun 2006 yang hanya mencatatkan sebanyak
RM1.07 trilion. Nilai eksport meningkat 2.7% kepada RM605.1 bilion pada tahun
2007 berbanding RM589 bilion pada tahun 2006. Nilai import pula meningkat
4.9% kepada RM504.6 bilion pada tahun 2007 berbanding RM480.8 bilion pada
tahun 2006.
Butiran ini adalah jumlah perdagangan bagi Malaysia dan tiada pecahan butiran
mengikut negeri-negeri. -
Sila nyatakan 10 negara terbesar yang menjadi rakan dagang Negeri Selangor
Antara 10 negaraterbesar yang menjadirakan daganganadalah seperti berikut;-
Sumber : Matrade
– – —
Bil. Negara
2007
(RM Billion)
1. United States Of America 149.21
2. Simapore 146.46
3. Japan 120.78
4. People’s Republic Of China 117.94
5. Thailand 56.99
6. Republic Of Korea 47.97
7. Taiwan 45.17
8. HonQ KonQ 42.65
9. Indonesia 39.13
10. Germanv 38.25
11. Others 305.42
Jumlah Daaanaan 1109.97Butiran ini adalah jumlah perdaganganbagi Malaysia dan tiada pecahan butiran
mengikut negeri-neger -
Sila nyatakan strategi kerajaan untuk meningkatkan jumlah perdagangan di Negeri Selangor bagi tahun 2008. Apakah jumlah kos perbelanjaan yang terpaksa digunakan untuk meningkatkan dan mempromosikan perdagangan di Negeri Selangor bagi tahun 2008?
Beberapastrategi yang telah dan akan dilaksanakanadalah seperti berikut;-
i) Mempromosikan kawasan-kawasantertentu seperti Pulau Indah sebagai
kawasan aktiviti perdaganganatau trading hub.
ii) Program yang berorientasikan “Business networking” atau program temu
suai perniagaan akan terus dilaksanakan dari masa ke semasa.
iii) Menganjurkanmisi lawatan penggalakan pelaburan dan perdagangan ke
luar negara yang berpotensi.
iv) Penyertaan syarikat-syarikat dari Selangor dalam pameran-pameran
yang dianjurkan di dalam dan luar negara.
Kerajaan Negeri melalui SSIC Berhad menganggarkan sebanyak RM 1,764,200
kos perbelanjaan bagi meningkatkan dan mempromosikan perdagangan di
Negeri Selangor bagi tahun 2008. Walau bagaimanapun, kos ini termasuk juga
kos bagi penganjuran program-program promosi penggalakan pelaburan dan
perindustrian