Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010

12 Julai 2010 hingga 15 Julai 2010

30) PENGANGKUTAN

Tahun: 2010

Sesi: 2

Isu: Pengangkutan

Adun: Y.B. Tuan Manoharan A/l Malayalam

Kategori: Mulut

Sub Soalan

  1. Apakah masalah-masalah pengangkutan yang sering kali dihadapi oleh para penduduk di Negeri Selangor?

    Masalah-masalah pengangkutan yang sering kali dihadapi oleh penduduk di Negeri
    Selangor antaranya seperti berikut:
    1. Kesesakan lalu lintas di jalan-jalan utama disebabkan penumpuan bilangan
    kenderaan yang sangat tinggi pada satu-satu masa. Kesesakan lebih ketara di
    pusat bandar terutamanya pada waktu puncak semasa pergi dan balik kerja.
    Dianggarkan pertambahan bilangan kenderaan di Negeri Selangor dan Kuala
    Lumpur adalah 100,000 unit/setahun boleh menjana kesesakan lalu lintas yang
    lebih serius.
    2. Tempat letak kenderaan tidak mencukupi terutama di pusat bandar yang
    menjadi tumpuan utama yang tidak dapat menampung keperluan pengguna.
    Oleh itu, pengguna akan meletakkan kenderaan mereka secara tidak sah di bahu
    jalan yang akan menganggu lalu lintas di kawasan tersebut.
    3. Jalan perkhidmatan (service road) tidak disediakan di kawasan perniagaan
    akan menyebabkan berlakunya konflik dalam aliran lalu lintas dan laluan pejalan
    kaki.
    4. Perkhidmatan bas dan teksi tidak menyeluruh dan kawasan laluan ditahap
    yang rendah terutamanya di kawasan pendalaman. Kurangnya perkhidmatan bas
    terus dari suatu tempat ke pusat bandar menyebabkan pengguna terpaksa transit
    untuk sampai ke kawasan pusat bandar. Bagi perkhidmatan teksi, pengusaha
    hanya menunggu pengguna di stesen teksi dan pusat tumpuan sahaja dan
    kurang bergerak untuk mendapatkan pelanggan.
    5. Tiada terminal pengangkutan awam bersepadu di bandar-bandar utama yang
    boleh mengintegrasikan semua mod pengangkutan awam supaya tahap
    kebolehsampaian pengguna lebih cepat dan mudah ke destinasi yang dituju.
    6. Pengurusan lalu lintas yang tidak efisyen menyebabkan kenderaan
    terperangkap di dalam bandar terutama di waktu puncak dan tiada pandu arah
    jalan yang jelas untuk memudahkan pengguna.
    7. Kurang kemudahan sokongan golongan OKU terutama di pusat bandar.
    Penyediaan kemudahan OKU seperti di kawasan tempat letak kenderaan,
    perhentian bas, stesen komuter atau LRT menyulitkan golongan istimewa ini
    untuk mendapatkan perkhidmatan tersebut.

  2. Di manakah jalanraya-jalanraya yang paling sesak sepanjang masa di dalam Negeri Selangor pada masa kini?

    Mengikut data daripada Bahagian Perancangan Jalan, Kementerian Kerja Raya bagi
    tahun 2008, jalan paling sesak sepanjang masa mengikut yang tertinggi adalah seperti
    berikut:-
    i- Lebuhraya Persekutuan FT 02, Kuala Lumpur – Klang dengan jumlah
    kenderaan sebanyak 394,821 kenderaan/ hari. Jalan ini adalah piawaian U5/
    Dual-three sepanjang 21 km.
    ii- Jalan Negeri B 22, Jalan Batu Caves sebanyak 192,982 kenderaan/ hari.
    Jalan ini adalah sepanjang 2.3 km.
    iii- Jalan Persekutuan FT 3215, Jalan Putra Permai sebanyak 189,045
    kenderaan/ hari. Jalan ini adalah sepanjang 9.5 km.
    iv- Jalan Negeri B 11, Jalan Kajang – Puchong sebanyak 165,406
    kenderaan/hari. Jalan ini adalah sepanjang 23 km.
    v- Jalan Persekutuan FT 54, Jalan Kuala Selangor – Kepong sebanyak 131,808
    kenderaan/ hari. Jalan ini adalah sepanjang 47.3 km.

  3. Apakah langkah-langkah yang telah diambil dan sedang diambil oleh Kerajaan Negeri Selangor bagi mengatasi masalah kesesakan jalanraya-jalanraya di Negeri Selangor pada masa kini?

    Antara langkah-langkah yang telah diambil untuk mengatasi masalah kesesakan jalan
    raya di bandar terutamanya di Shah Alam, Petaling Jaya, Subang Jaya, Klang,
    Ampang Jaya, Selayang dan Kajang dengan melaksanakan dasar sistem
    pengangkutan awam yang lebih menyeluruh di Negeri Selangor.
    Perluasan Sistem Pengangkutan Awam dengan menghubungkan Negeri Selangor
    dalam tempoh satu (1) jam perjalanan merupakan salah satu perkara penting yang
    diberi tumpuan khusus di dalam Pakej Ransangan Ekonomi 2009 Kerajaan Negeri
    Selangor. Antara program penting yang menjadi teras adalah seperti berikut :
    i. Memastikan pengukuhan sistem pengangkutan awam di Negeri Selangor dapat
    meningkatkan kualiti hidup masyarakat.
    ii. Modal Split dari 90:10 ke 50:50.
    iii. ‘One Hour Public Transport Model’
    iv. Cadangan sambungan LRT Laluan Ampang dan LRT Laluan Kelana Jaya.
    v. Menyambung Laluan LRT dari Kelana Jaya ke Klang dan Laluan Kota
    Damansara ke Kajang.
    vi. Terminal pengangkutan Awam Bersepadu (Bas, Teksi, LRT diintegrasikan
    dalam terminal pengangkutan awam seperti di Bandar Tasik Selatan, Taman
    Melati dan Sungai Buloh).
    vii. Menambah penyediaan sistem pengangkutan ke seluruh kawasan dalam
    Negeri Selangor.
    viii. Menambah perkhidmatan ‘bas henti-henti’ antara bandar dalam Negeri
    Selangor Kerajaan Negeri juga telah menyediakan Pelan Pembangunan untuk jaringan
    pengangkutan. Ini berdasarkan kepada Rancangan Struktur Negeri Selangor 2020
    (RSN Selangor 2020) yang diwartakan pada 14 Jun 2007 No Warta 1541. RSN
    Selangor 2020 memberi penekanan kepada konsep pembangunan berorientasikan
    transit. Konsep tersebut untuk mewujudkan rangkaian pengangkutan awam yang
    cekap dan pembangunan perbandaran yang tertumpu di kawasan pusat transit. Ia
    bertujuan untuk mengoptimumkan potensi pembangunan di pusat-pusat
    pengangkutan bersepadu di samping mengatasi masalah kesesakan dan konflik lalu
    lintas.
    Dasar-dasar tersebut adalah menjurus kepada mengadaptasikan konsep ’Transit
    Oriented Development’ (TOD) di dalam dasar pembangunan di Negeri Selangor.
    Konsep TOD juga telah diterapkan secara khusus di dalam Rancangan-Rancangan
    Tempatan dan Draf-Draf Rancangan Tempatan di Negeri Selangor. Cadangancadangan sistem pengangkutan bersepadu ini mengintegrasikan pengangkutan
    berasaskan komuter, LRT, priorty bus lane, jaringan jalan raya dan terminal
    pengangkutan awam bersepadu.
    Kerajaan Negeri juga telah memberi pandangan kepada Pelan Tempatan Bandaraya
    Kuala Lumpur 2020 supaya cadangan sistem pengangkutan awam diselaraskan
    dengan Kajian Pelan Integrasi Pengangkutan Awam dan Gunatanah Lembah Klang.
    Cadangan pengangkutan awam berasaskan rel di dalam Pelan Tempatan
    Bandaraya Kuala Lumpur 2020 perlu mengambilkira kedudukan Negeri Selangor
    terutama lima (5) Pihak Berkuasa Tempatan yang terlibat iaitu MBPJ, MPSJ, MPKj,
    MP Selayang dan MPAJ.
    Antara perancangan jangkamasa pendek yang dicadangkan untuk meningkatkan
    sistem pengangkutan awam di kawasan Subang Jaya dan Petaling Jaya adalah
    Projek Cadangan sambungan LRT Laluan Ampang (AMG) dan LRT Laluan Kelana
    Jaya (KLJ) oleh Syarikat Prasarana Negara Berhad (SPNB).
    Sambungan LRT Laluan Ampang sepanjang 17.7 km akan bermula dari Stesen Sri
    Petaling sedia ada dan berakhir di Puchong/USJ – Bandar Putra Heights. Bagi
    sambungan LRT Laluan Kelana Jaya sepanjang 17 km akan bermula dari Stesen
    Kelana Jaya dan berakhir di Puchong/USJ – Bandar Putra Heights. Daripada 26
    stesen, sebanyak 13 stesen akan disediakan kemudahan ‘Park & Ride’ dengan
    disediakan tempat letak kereta keseluruhan berjumlah 5,872.

Lampiran

Tiada Lampiran.