Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010
12 April 2010 hingga 14 April 2010
135) PANGSAPURI KOS RENDAH
Tahun: 2010
Sesi: 1
Isu: Perumahan
Adun: Y.B. Tuan Lee Kim Sin
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Berapakah bilangan pangsapuri kos rendah menghadapi masalah pengurusan di setiap PBT?
Berdasarkan rekod Pesuruhjaya Bangunan di semua peringkat Pihak Berkuasa
Tempatan negeri Selangor, didapati 331 pangsapuri kos rendah bermasalah daripada
753 kawasan pemajuan kos rendah. Bilangan pangsapuri kos rendah menghadapi
masalah pengurusan mengikut kawasan Pihak Berkuasa Tempatan seperti berikut:
BIL. PIHAK BERKUASA TEMPATAN JUMLAH
1. Majlis Bandaraya Petaling Jaya 52
2. Majlis Bandaraya Shah Alam 49
3. Majlis Perbandaran Subang Jaya 74
4. Majlis Perbandaran Ampang Jaya 8
5. Majlis Perbandaran Klang 16
6. Majlis Perbandaran Kajang 52
7. Majlis Perbandaran Selayang 46
8. Majlis Perbandaran Sepang 8
9. Majlis Daerah Hulu Selangor 17
10. Majlis Daerah Kuala Langat 7
11. Majlis Daerah Kuala Selangor 2
12. Majlis Daerah Sabak Bernam –
JUMLAH 331 -
Adakah kerajaan negeri bersedia untuk menubuhkan sebuah badan/ syarikat untuk mengambil alih pengurusan pangsapuri kos rendah di seluruh Negeri Selangor?
Kerajaan Negeri telah mempunyai perancangan untuk mewujudkan sistem pengurusan
berpusat melalui pendaftaran dan pelantikan ejen pengurusan yang terpilih di peringkat
Kerajaan Negeri. Antara syarat kelayakan yang ditetapkan adalah seperti berikut:
i) Berdaftar dengan Kementerian Kewangan Malaysia. Kod Bidang : 220188,
220288, 220401, 220402, 220403
ii) Mempunyai tempoh pengalaman sekurang-kurangnya 1 tahun atau
mengendalikan 3 projek.
iii) Mempunyai modal berbayar sekurang-kurangnya RM30,000.00.
iv) Keutamaan kepada yang telah berdaftar dengan
o Pusat Khidmat Kontraktor.
o Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia.
o Unit Perancang Ekonomi Negeri.
Melalui sistem pengurusan berpusat, Kerajaan Negeri dapat membuat pemantauan
secara langsung terutama dalam menentukan keutamaan atau klasifikasi kerja
penyenggaraan yang kritikal berdasarkan sumber kewangan yang sedia ada. Oleh itu,
kos operasi penyenggaraan bangunan dapat dibelanjakan dengan lebih efektif
berdasarkan sumber kewangan yang terhad dengan mengambil kira keperluan utama
pembeli. Penentuan keutamaan penyenggaraan adalah berasaskan 3 aspek berikut:-
i) Penyenggaraan berjadual yang bersifat preventif
ii) Penyenggaraan pembaikan (corrective maintenance)
iii) Penyenggaraan menaiktaraf/ubahsuai (predictive maintenance)
Melalui sistem ini juga, isu kadar caj penyenggaraan yang terlalu mahal yang dikenakan
oleh ejen pengurusan dapat dikurangkan. Ini kerana Kerajaan Negeri akan menetapkan
harga siling bagi fi dan caj penyenggaraan yang boleh dikenakan oleh ejen pengurusan.
Selain itu, untuk memastikan ejen pengurusan terbabit tidak mengalami kerugian, ejen
pengurusan berkenaan akan diberi peluang untuk mengurus lebih daripada satu
kawasan pemajuan strata supaya ianya dapat mengimbangi (offset) kadar fi dan caj
penyenggaraan yang rendah seperti ditetapkan Kerajaan Negeri. Namun ejen
pengurusan yang dipilih oleh Kerajaan Negeri akan dinilai prestasinya pada setiap
tahun. Oleh demikian, hanya ejen pengurusan yang mempunyai prestasi yang
memuaskan sahaja akan diteruskan perkhidmatannya bagi tahun berikutnya.JAWAPAN TAMBAHAN
Sebab-sebab pangsapuri kos rendah bermasalah seperti berikut:
i) Isu peruntukan kewangan untuk menyenggara dan mengurus bangunan tidak
mencukupi akibat daripada peratusan kutipan caj yang rendah di kalangan pembeli.
ii) Punca peratusan kutipan caj yang rendah di kalangan pembeli implikasi daripada rasa
tidak puas hati mereka ke atas pemaju di samping sebahagian lagi pembeli yang
sememangnya enggan untuk membayar caj.
iii) Antara faktor pembeli tidak berpuas hati dengan pemaju kerana pemaju gagal
menyelesaikan isu kerosakan bangunan semenjak dari tempoh liabiliti kecacatan, tidak
mengamalkan ketelusan dalam pentadbiran kewangan, pengurusan penyenggaraan
bangunan yang dilaksanakan pemaju tidak mematuhi Akta sedia ada serta wujud
masalah komunikasi dan unsur “tidak percaya” antara kedua-dua belah pihak.
iv) Pangsapuri RKR mempunyai masalah penyenggaraan bangunan yang teruk seperti
bumbung bocor, cat bangunan lusuh, tong sampah rosak atau hilang dan sebagainya
disebabkan hasil kutipan caj yang dikutip di kalangan pembeli tidak mencukupi untuk
membiayai perbelanjaan penyenggaraan dan pengurusan bangunan.
v) Badan Pengurusan Bersama/Perbadanan Pengurusan gagal ditubuhkan kerana pembeli
tidak sanggup, tidak bersedia dan takut untuk menjadi ahli jawatankuasa kerana
permasalahan-permasalahan sedia ada di pangsapuri kos rendah.
vi) Pesuruhjaya Bangunan sukar melantik ejen pengurusan untuk mengurus dan
menyenggara pangsapuri kos rendah kerana ianya tidak mendatangkan keuntungan,
bangunan yang teruk di mana memerlukan perbelanjaan tinggi untuk disenggarakan
dengan sempurna semula serta komitmen pembeli dalam membayar caj yang tidak
memuaskan.
vii) Sikap pembeli RKR yang tidak mahu mengambil berat mengenai tanggungjawab untuk
membayar caj penyenggaraan serta menjaga harta bersama.
viii) Pembeli RKR mempunyai kurang pengetahuan mengenai budaya, hak dan
tanggungjawab dalam mendiami perumahan bertingkat.
ix) Sebahagian pembeli RKR tidak mempunyai pendapatan lebihan untuk membayar caj
penyenggaraan kerana kos sara hidup berdasarkan gaji sedia ada sangat terhad.