Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010

12 April 2010 hingga 14 April 2010

108) PRESTASI KEWANGAN NEGERI SELANGOR

Tahun: 2010

Sesi: 1

Isu: Kewangan & Ekonomi

Adun: Y.B. Tuan Ng Suee Lim

Kategori: Bertulis

Sub Soalan

  1. Sila nyatakan apakah kedudukan sebenar prestasi kewangan Negeri Selangor dalam tempoh masa 3 bulan yang pertama tahun 2010 berbanding tempoh yang sama pada tahun 2009 ?

    Pencapaian perbelanjaan mengurus sehingga 31 Mac 2010 berbanding Bajet 2010
    adalah sebanyak 22.20%. Manakala perbelanjaan pembangunan berbanding Bajet
    2010 pula mencapai 14.21%. Jumlah perbelanjaan sebenar Kerajaan Negeri Selangor
    bagi tempoh 01 Januari 2010 hingga 31 Mac 2010 adalah sebanyak RM243.64 juta.
    Manakala perbelanjaan sebenar bagi tempoh yang sama pada 31 Mac 2009 adalah
    sebanyak RM237.06 juta. Keseluruhan perbelanjaan bagi Mengurus dan Pembangunan
    menunjukkan peningkatan sebanyak 2.8% (RM6.58 juta).
    Prestasi jumlah kutipan hasil sebenar Kerajaan Negeri Selangor sehingga 31 Mac 2010
    berbanding anggaran Hasil 2010 adalah sebanyak 22.07% (RM286.97 juta). Prestasi
    jumlah kutipan hasil sebenar Kerajaan Negeri Selangor sehingga 31 Mac 2010
    berbanding tahun 2009 bagi tempoh yang sama adalah meningkat sebanyak 3.32%
    (RM9.21 juta) iaitu daripada RM277.76 juta kepada RM286.97 juta.

  2. Sila nyatakan apakah pendekatan yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri untuk memperkukuhkan lagi kedudukan kewangan bagi menghadapi sebarang kemungkinan khususnya faktor kemelesetan ekonomi global yang tidak menentu ?

    Pendekatan yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri untuk memperkukuhkan lagi
    kedudukan kewangan termasuklah:
    i) Mewujudkan Jawatankuasa Pengurusan Tunai Kerajaan Negeri. Pewujudan
    Jawatankuasa Pengurusan Tunai Kerajaan Negeri telah berjaya membantu
    Kerajaan Negeri dalam menguruskan lebihan tunai dengan lebih efisien di
    samping memberi pulangan faedah yang optimum. Bagi tahun 2008 dan 2009,
    Kerajaan Negeri telah berjaya mengutip sebanyak RM20 juta berbanding RM14
    juta pada tahun 2007 hasil daripada faedah ke atas pelaburan;
    ii) Memastikan kedudukan rizab kerajaan Negeri berada pada kedudukan yang
    optimum dengan mengambil kira keadaan ekonomi semasa;
    iii) Kerajaan Negeri dalam mengawal perbelanjaan telah mengambil pendekatan
    soft approach dimana Kerajaan Negeri tidak memotong peruntukan Jabatan
    yang telah diluluskan. Walaubagaimanapun, Kerajaan Negeri akan memantau
    perbelanjaan yang dibuat oleh Jabatan-Jabatan dari semasa ke semasa;
    iv) Melancarkan dasar meningkatkan hasil bukan cukai melalui premium perlanjutan
    tempoh pajakan di Negeri Selangor (perkara ini masih diperingkat penyediaan
    dasar dan dijangka dilaksanakan pertengahan tahun ini);
    v) Meneruskan pelaksanaan Operasi Bersepadu Mengutip Hasil Tanah (Ops. Kutip)
    dengan kerjasama di antara Perbendaharaan Negeri Selangor, semua Pejabat
    Tanah dan Daerah, Pejabat Tanah dan Galian Selangor dan Pusat ICT Selangor
    sebagai satu pasukan. Di antara pendekatan yang dilaksanakan melalui Ops.
    Kutip adalah seperti berikut:-
    1) Polisi ‘Knock Door’ iaitu dengan menghantar notis tuntutan dan surat
    peringatan terus kepada penunggak-penunggak tegar;
    2) Mengadakan siri perbincangan bersama penunggak-penunggak tegar bagi
    menyelesaikan cukai tanah tertunggak;
    3) memberikan peluang kepada penunggak untuk membayar secara ansuran
    berjadual dengan syarat pembayaran dibuat secara konsisten; dan
    4) Sekiranya penunggak tegar tersebut masih tidak menjelaskan cukai tanah
    tertunggak, Pejabat Tanah dan Daerah tanpa teragak-agak akan terus
    menguatkuasakan Notis 6A, Notis Tuntutan Hasil Tertunggak dan
    sekiranya dalam tempoh 3 bulan ia masih tidak dijelaskan maka seterusnya
    Notis 8A, Rampasan Tanah akan dilaksanakan.
    vi) Kerajaan Negeri terutamanya melalui Pejabat Tanah dan Daerah sentiasa
    berusaha meningkatkan kutipan cukai tanah melalui beberapa kaedah iaitu:-
    1) Mengenal pasti serta mengasingkan semua hakmilik (tertunggak) yang
    bermasalah agar tindakan susulan dapat diambil;
    2) Membuka kaunter kutipan di luar pejabat bagi Pejabat Tanah Daerah di
    kawasan pedalaman;
    3) Membuka kaunter pada waktu rehat; dan
    4) Menambahkan saluran / kaedah pembayaran secara online dan pusat
    pembayaran di kaunter PBT.
    vii) Dalam menghadapi ketirisan hasil pasir, Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. (KSSB)
    berfungsi sebagai pengawal selia bagi mengelak ketirisan pendapatan daripada
    industri pasir akibat aktiviti kecurian pasir yang telah berleluasa sejak sekian
    lama. Modus operandi KSSB adalah tidak melibatkan orang tengah dan
    kontraktor lantikan KSSB tidak perlu membayar imbuhan kepada mana-mana
    pihak. Dahulunya, pengusaha-pengusaha pasir mencari jalan keluar yang tidak
    beretika di antaranya dengan tidak memperakukan (declare) kuantiti sebenar
    pasir yang dikeluarkan bagi menampung kos-kos imbuhan tersebut. Pada ketika
    ini, Perbendaharaan Negeri Selangor memantau kutipan royalti pasir setiap
    bulan melalui Pejabat Daerah / Tanah di seluruh Negeri Selangor dan setiap
    laporan yang diterima akan dirujuk kepada pihak KSSB bagi tujuan pengesahan.
    Selain itu, Kerajaan Negeri telah menubuhkan Jawatankuasa Pemantauan dan
    Penyeragaman Berkaitan Bahan Batuan dan Mineral yang dipengerusikan oleh
    Y.B. Dato’ Ramli bin Mahmud, Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor. Di bawah
    jawatankuasa ini diwujudkan sebuah jawatankuasa kecil yang dipanggil
    Jawatankuasa Merinyu yang diletakkan di bawah pengawasan Pejabat Pengarah
    Tanah & Galian Selangor. Fungsi utama Jawatankuasa Merinyu ini ialah bagi
    memantau operasi pengeluaran pasir yang telah diluluskan di bawah KSSB.
    Jawatankuasa ini akan dianggotai oleh Pejabat Tanah dan Galian Selangor
    (PTGS), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Lembaga Urus Air Selangor
    (LUAS) dan Jabatan Mineral dan Geosains Selangor / Wilayah Persekutuan
    Kuala Lumpur (JMG).

  3. Sila kemukakan butiran secara terperinci perbandingan prestasi kewangan Negeri Selangor bagi tahun 2008 dan 2009 memandangkan keadaan ekonomi global yang masih tenat ?

    Prestasi kewangan Kerajaan Negeri Selangor bagi tahun 2009 berakhir dengan
    kurangan sebanyak RM65.96 juta berbanding pada tahun 2008 iaitu lebihan sebanyak
    RM49.10 juta. Kurangan ini disebabkan oleh hasil yang dipungut sebanyak RM1,763.87
    juta adalah kurang berbanding dengan kos belanja mengurus sebanyak RM1,829.82
    juta.
    Hasil Kerajaan Negeri pada tahun 2009 adalah sebanyak RM1,763.87 juta berbanding
    pungutan tahun 2008 berjumlah RM1,516.34 juta iaitu peningkatan sebanyak 16.4%.
    Terimaan Bukan Hasil adalah merupakan penyumbang utama sumber hasil iaitu
    sebanyak 201.76% diikuti Hasil Cukai 101.85% dan Hasil Bukan Cukai sebanyak
    88.90%.
    Perbelanjaan Mengurus telah mencapai 92.49% bagi tahun 2009 berbanding jumlah
    yang disasarkan. Perbelanjaan Mengurus pada tahun 2009 berjumlah RM1,829.83 juta
    berbanding RM1,467.23 juta pada tahun 2008 iaitu peningkatan sebanyak 24.80%
    (RM362.60 juta). Pemberian dan Kenaikan Tetap merupakan belanja tertinggi bagi
    Kerajaan Negeri iaitu berjumlah RM1,283.09 juta iaitu peningkatan sebanyak 33.70%
    berbanding tahun 2008. Manakala perkhidmatan dan bekalan merupakan perbelanjaan
    kedua tertinggi iaitu sebanyak RM291.48 juta, diikuti Emolumen sebanyak RM242.94
    juta, Aset dan lain-lain sebanyak RM1.20 juta dan RM11.12 juta.

Lampiran

Tiada Lampiran.