Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010

12 April 2010 hingga 14 April 2010

61) PROJEK RUMAH TERBENGKALAI

Tahun: 2010

Sesi: 1

Isu: Perumahan

Adun: Y.B. Tuan Badrul Hisham Bin Abdullah

Kategori: Bertulis

Sub Soalan

  1. Apakah usaha Kerajaan Negeri bagi membantu memulihkan projek perumahan yang terbengkalai?

    Kerajaan Negeri sememangnya amat prihatin ke atas nasib pembeli-pembeli
    rumah yang terlibat dengan projek terbengkalai. Walaupun begitu Kerajaan
    Negeri hanya boleh mengambil tindakan secara pentadbiran sahaja bagi
    membantu pembeli-pembeli tersebut. Beberapa langkah proaktif diambil ke arah
    membantu pembeli-pembeli projek terbengkalai tersebut bagi memahami situasi
    yang mereka hadapi dan bertindak sebagai pemudah cara dalam menasihati
    mereka bagi mengatasi masalah yang dihadapi dalam menyalurkan aduan
    tersebut kepada pihak yang berkaitan seperti Kementerian Perumahan dan
    Kerajaan Tempatan (KPKT), bank dan Pihak Berkuasa Tempatan.
    Langkah-langkah lain yang diambil oleh Kerajaan Negeri dalam membantu
    memulihkan projek terbengkalai adalah seperti berikut :
    1) Penubuhan Jawatankuasa Task Force Projek Terbengkalai yang
    dipengerusikan oleh Y.B. Saari Sungib ADUN Hulu Kelang di mana
    membantu untuk menilai semula sama ada projek terbengkalai tersebut
    berdaya maju dan boleh dipulihkan. Setakat ini terdapat 48 buah projek
    dalam proses kajian Task Force.
    2) Membantu pembeli menubuhkan jawatankuasa bertindak supaya tindakan
    yang diambil dapat diselaraskan dengan pihak berkuasa dan badan yang
    terlibat di mana persetujuan untuk memulihkan perlu diperoleh daripada
    sekurang-kurangnya 85% daripada pembeli.
    3) LPHS juga akan mengadakan perbincangan dengan pemaju terbabit
    bersama semua jabatan teknikal termasuk pihak bank sekiranya projek
    tersebut berdaya maju dan boleh dipulihkan dengan tujuan mempercepatkan
    kaedah pemulihan projek dengan mengenakan syarat minima bagi
    membolehkan projek disambung semula dengan kos tambahan yang minima
    tanpa mengabaikan isu-isu keselamatan.
    4) Bagi pemaju yang menghadapi masalah kewangan, LPHS akan mengatur
    pertemuan dengan pembiaya-pembiaya bagi melihat pendekatan yang
    sesuai dalam membantu pemaju-pemaju menstruktur semula pembiayaan
    titian (bridging loan) supaya projek boleh diteruskan. Sekiranya masih gagal
    dan terdapat pemaju/kontraktor berwibawa yang berminat memulihkan
    projek berkenaan LPHS akan mengemukakan cadangan pemulihan tersebut
    kepada KPKT untuk membuat keputusan.
    5) Bagi pemaju-pemaju yang sedang dalam proses atau telah digulung,
    perbincangan dengan pihak Jabatan Insolvensi Malaysia akan diaturkan dari
    masa ke semasa untuk menyemak sama ada LPHS boleh mencadangkan
    mana-mana ‘liquidator’/Pegawai Penerima yang berwibawa bagi
    mempercepatkan pemulihan semula projek terbengkalai. Bagi projek-projek
    yang telah diletakkan di bawah ‘liquidator’/Pegawai Penerima pula
    perbincangan akan dijalankan bersama ‘liquidator’/Pegawai Penerima
    terbabit bagi mencari kaedah terbaik dalam memulihkan projek yang
    terbengkalai.
    6) Bagi projek yang boleh dipulihkan di mana melibatkan kenaikan kos, LPHS
    akan melantik Juruukur Bahan untuk menilai semula kos pemulihan projek
    tersebut yang bertujuan untuk memaklumkan kos tambahan yang perlu
    ditanggung oleh pembeli sekiranya projek itu ingin diteruskan.
    7) LPHS juga memberi khidmat nasihat dan panduan mengenai tindakan yang
    boleh diambil oleh pembeli untuk membawa kes ke Kementerian
    Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di bawah Akta Pemaju
    Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan
    Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1989.

  2. Apakah bentuk bantuan yang boleh disalurkan kepada pembeli yang mengalami kerugian kerana terpaksa menanggung kos sampingan sebelum rumah tersebut siap sepenuhnya?

    Untuk makluman Yang Berhormat, bagi projek terbengkalai yang berdaftar di
    bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), pembeli yang
    terlibat boleh mendapatkan surat pengesahan projek terbengkalai daripada
    KPKT untuk meringankan kadar faedah bank. Manakala bagi projek terbengkalai
    yang tidak berdaftar di bawah KPKT, pembeli terlibat boleh mendapatkan surat
    pengesahan projek terbengkalai daripada Lembaga Perumahan dan Hartanah
    Selangor (LPHS) untuk dipanjangkan kepada pihak bank bagi tujuan
    penyusunan semula pembiayaan.

  3. Bagaimanakah bentuk tindakan yang dikenakan kepada pemaju yang gagal menyiapkan sesuatu projek dalam tempoh waktu yang ditetapkan selain menanggung kos kenaikan harga barang/faktor ekonomi merudum?

    Untuk makluman Yang Berhormat, Kerajaan Negeri dari semasa ke semasa
    telah mengambil tindakan ke atas pemaju-pemaju perumahan yang projek
    mereka terbengkalai dengan mendapatkan nama-nama Ahli Lembaga Pengarah
    tersebut daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk
    disenaraihitamkan dan diedarkan kepada semua Pihak Berkuasa Tempatan
    (PBT) dan turut dipaparkan dalam laman web Lembaga Perumahan Dan
    Hartanah Selangor (LPHS) (senarai pemaju seperti dilampirkan mengikut
    PBT/Daerah). Tujuannya ialah untuk membantu bakal pembeli memperolehi
    maklumat terkini mengenai kredibiliti pemaju bagi mana-mana projek
    perumahan yang ingin dibeli. Di samping itu nama-nama pemaju yang
    disenaraihitamkan tersebut tidak akan dibenarkan untuk melaksanakan apa-apa
    pembangunan di Negeri Selangor termasuk membuat permohonan untuk
    pembangunan tanah walaupun mereka hanya berperanan sebagai salah
    seorang pemilik syer sahaja di bawah syarikat pemaju lain. Kerajaan Negeri juga
    sebagai langkah terakhir akan mengambil tindakan perampasan tanah
    sekiranya wujud pelanggaran peruntukan di bawah Kanun Tanah Negara 1965
    seperti kegagalan membayar cukai tanah di bawah S.100 KTN dan pelanggaran
    syarat di bawah S.129 KTN bagi memastikan hak pembeli terhadap hartanah
    mereka terjamin.
    Selain dari itu, pembeli juga berhak menuntut Denda Penyerahan Lewat Rumah
    (LAD) daripada pemaju ekoran kegagalan pemaju menyiapkan rumah mengikut
    tempoh yang telah ditetapkan dalam Perjanjian Jual Beli. Sekiranya pemaju
    enggan membayar pampasan tersebut, pembeli boleh membawa kes mereka ke
    Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah, Kementerian Perumahan dan Kerajaan
    Tempatan bagi mendapatkan hak mereka.

Lampiran

Tiada Lampiran.