Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor Tahun 2010

12 April 2010 hingga 14 April 2010

4) MASALAH PENGAMBILAN SYARIKAT AIR DI SELANGOR

Tahun: 2010

Sesi: 1

Isu: Pentadbiran

Adun: Y.B. Tuan Dr Shafie Bin Abu Bakar

Kategori: Bertulis

Sub Soalan

  1. Hingga kini nampaknya usaha Kerajaan Negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat ingin mengambil alih syarikat air masih belum berselesai. Apakah masalah utama menghalang Kerajaan Negeri Selangor mengambil alih syarikat air?

    Pindaan Perlembagaan pada tahun 2005 telah meletakkan air di bawah Senarai 111-
    Senarai Bersama. Melalui Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655) telah
    diperuntukkan bahawa Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa eksekutif berkenaan
    dengan segala perkara berhubungan dengan sistem bekalan air dan perkhidmatan air di
    seluruh Semenanjung Malaysia dan Wilayah-wilayah Persekutuan Putrajaya dan
    Labuan.
    Selain dari itu, Kerajaan Negeri Selangor telah menswastakan perkhidmatan bekalan air
    semenjak tahun 1994 dan penswastaan sepenuhnya telah dilaksanakan pada tahun
    2004. Melalui penswastaan ini, Perjanjian Konsesi telah ditandatangani di antara
    Kerajaan Negeri dan Syarikat Konsesi Air.
    Dalam proses untuk mengambil alih semula perkhidmatan bekalan air dari Pemegang
    Konsesi untuk diuruskan oleh Kerajaan Negeri sepenuhnya, ia perlu melalui proses
    deprivatisation yang akan melibatkan banyak pihak. Deprivatisation akan menjurus
    kepada penamatan perjanjian konsesi sedia ada. Perlembagaan Malaysia
    memperuntukkan bahawa tiada seorang pun boleh dilucutkan hartanya kecuali mengikut
    undang-undang dan tiada undang-undang yang boleh memperuntukkan pengambilan
    atau penggunaan harta dengan paksa tanpa pampasan yang memadai.
    Oleh yang demikian, dalam melaksanakan pengambilalihan semula perkhidmatan
    bekalan air dari Pemegang Konsesi, Kerajaan Negeri adalah tertakluk kepada terma dan
    syarat perjanjian di mana sejumlah pampasan perlu untuk disediakan untuk dibayar
    kepada Pemegang Konsesi. Sekiranya Pemegang Konsesi tidak dibayar pampasan
    yang setimpal, perkara ini boleh mendedahkan Kerajaan Negeri kepada tindakan
    undang-undang dan pada masa yang sama Kerajaan Negeri boleh dianggap bertindak
    bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia.

  2. Apakah tuntutan Syarikat konsesi air yang dianggap tidak wajar?

    Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655) telah memperuntukkan bahawa
    Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa eksekutif berkenaan dengan segala perkara
    berhubungan dengan sistem bekalan air dan perkhidmatan air di seluruh Semenanjung
    Malaysia dan Wilayah-wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan. Di dalam
    menjayakan rundingan penstrukturan semula industri perkhidmatan air negeri Selangor,
    kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri perlu mencapai persefahaman
    bersama di dalam semua perkara yang berkaitan dengan nilai aset dan nilai liabiliti
    syarikat konsesi air.
    Di dalam menentukan nilai sebenar aset dan liabiliti yang akan diambil alih, faktor utama
    yang dititik beratkan oleh Kerajaan Negeri Selangor adalah nilai yang berpatutan dan
    tidak membebankan pengguna. Syarikat konsesi air mempunyai hak di bawah
    Perlembagaan Malaysia yang memperuntukkan bahawa tiada seorang pun boleh
    dilucutkan hartanya kecuali mengikut undang-undang dan tiada undang-undang yang
    boleh memperuntukkan pengambilan atau penggunaan harta dengan paksa tanpa
    pampasan yang memadai.
    Kerajaan Negeri Selangor masih memperhalusi nilai wajar untuk ditawarkan kepada
    syarikat konsesi air supaya nilai tersebut tidak merugikan mana-mana pihak.

  3. Apakah tindakan seterusnya bagi pengambilalihan?

    Kerajaan Negeri Selangor telah mengadakan rundingan bersama dengan keempatempat
    syarikat pemegang konsesi air antara 25 hingga 29 Mei 2009. Tawaran
    pengambilalihan syarikat konsesi air menggunakan Model holistik Negeri Selangor
    diterima oleh SPLASH dan ABASS, manakala SYABAS dan Puncak Niaga (M) Sdn Bhd
    menolak tawaran tersebut.
    Lanjutan tidak mendapat persetujuan dari kesemua syarikat pemegang konsesi ke atas
    Model holistik Kerajaan Negeri Selangor, pihak Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau
    dan Air (KTTHA) telah bersetuju supaya Model Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB)
    digunakan untuk proses penstrukturan semula di Selangor.
    Di bawah Model PAAB ini, SYABAS akan dilesenkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan
    Air Negara (SPAN) sebagai operator agihan manakala ABASS, SPLASH dan Puncak
    Niaga dikekalkan sebagai operator rawatan dan diberikan authorisation oleh SPAN. Di
    bawah Model PAAB ini juga, pegangan ekuiti Kerajaan Negeri Selangor di dalam
    SYABAS akan ditingkatkan dari 30% kepada 49% manakala pegangan ekuiti Puncak
    Niaga di dalam SYABAS akan dikurangkan dari 70% kepada 51% dan saham emas
    akan kekal dipegang oleh Kerajaan Persekutuan.
    Penerimaan Kerajaan Negeri Selangor terhadap Model PAAB adalah tertakluk kepada
    beberapa syarat seperti berikut:-
    i) Terma-terma dan syarat-syarat yang mengkehendaki pengurusan SYABAS
    yang profesional, berkebolehan dan efisien akan dimuktamadkan di dalam
    Perjanjian Pemegang Saham yang akan ditandatangani di antara pemegang
    ekuiti SYABAS dan Kerajaan Negeri Selangor; dan
    ii) Model PAAB dipersetujui untuk diterima oleh keempat-empat syarikat pemegang
    konsesi air negeri Selangor.
    Antara 16 Mac 2010 hingga 23 Mac 2010, pihak KTTHA telah membuat rundingan
    bersama kesemua syarikat konsesi air bagi memaklumkan nilai untuk pengambilalihan
    oleh PAAB. Kesemua syarikat konsesi air diberi tempoh sehingga 06 April 2010 untuk
    memberikan maklum balas ke atas tawaran tersebut.
    Walau bagaimanapun, pihak SPLASH dan ABASS telah mengemukakan maklum balas
    menolak tawaran oleh KTTHA tersebut. Sekiranya Model PAAB ini tidak dapat diterima
    oleh kesemua syarikat pemegang konsesi air, maka Kerajaan Negeri Selangor akan
    mencadangkan supaya Model holistik Negeri Selangor diguna pakai semula dengan
    mengguna pakai nilai yang ditawarkan oleh KTTHA.
    Namun demikian, keputusan akhir sama ada Model holistik negeri Selangor akan
    diterima pakai adalah tertakluk kepada keputusan Jemaah Menteri. Ini adalah kerana
    melalui Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655) telah diperuntukkan bahawa
    Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa eksekutif berkenaan dengan segala perkara
    berhubungan dengan sistem bekalan air dan perkhidmatan air di seluruh Semenanjung
    Malaysia dan Wilayah-wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan.

Lampiran

Tiada Lampiran.