Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Dewan Negeri Selangor Tahun 2012

19 Mac - 23 Mac 2012 dan 26 Mac - 27 Mac 2012

46) ENAKMEN KEBEBASAN MAKLUMAT (FOIA)

Tahun: 2012

Sesi: 1

Isu: Pentadbiran

Adun: Y.B. Tuan Ismail Bin Sani

Kategori: Mulut

Sub Soalan

  1. Dewan Negeri telah meluluskan Enakmen Kebebasan Maklumat (FOIA) yang memberi ruang kepada rakyat untuk mengakses maklumat kerajaan. Apakah tindakan kerajaan negeri susulan kelulusan enakmen tersebut?

    Enakmen Kebebasan Maklumat (Negeri Selangor) 2011 telah diwartakan pada 25 Ogos 2011. Berikutan itu, Kerajaan Negeri telah dan sedang mengambil beberapa tindakan yang perlu sebelum Enakmen tersebut dapat dikuatkuasakan sepenuhnya.Antara tindakan-tindakan yang terlibat adalah seperti berikut:

    Mengemukakan Permohonan perjawatan tambahan di setiap jabatan / agensi negeri khusus bagi pengisian Pegawai Maklumat kepada Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia(JPA).Walau bagaimanapun permohonan jawatan baru tidak dapat dipertimbangkan oleh JPA ekoran dari pembekuan pengambilan dan pengwujudan perjawatan baru dalam tempoh kajian struktur organisasi perkhidmatan awam ke arah mewujudkan perkhidmatan awam yang kejat dan merangka sistem saraan perkhidmatan awam yang baru (Saraan Baru Perkhidmatan Awam) sehingga31 Disember 2011 yang lalu dan kemudiannya telah dilanjutkan sehingga April 2012.

    Memandangkan proses kelulusan pewujudan perjawatan baru mengambil masa yang lama dan menyedari akan kepentingan pelantikan Pegawai Maklumat ini disegerakan maka kerajaan Negeri telah mengambil inisiatif untuk membincangkan perkara ini di dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN). Keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) Ke-6 / 2012 pada 15 Februari 2012 yang telah disahkan oleh MMKN Ke-7 / 2012 pada 22

    Februari 2012 adalah seperti berikut:-

    1. Pegawai Maklumat hendaklah dilantik di kalangan pegawai berstatus tetap daripada perjawatan sedia ada di setiap Jabatan / Agensi kerajaan negeri;
    2. Semua pegawai yang dilantik akan diwartakan melalui Warta kerajaan; dan
    • Semua pegawai yang dilantik perlu menjalani kursus pemahaman Enakmen yang akan dilaksanakan oleh Pejabat Penasihat Undangundang Negeri Selangor.

    Kerajaan Negeri juga sedang dalam peringkat akhir melaksanakan langkahlangkah yang perlu sebelum menguatkuasakan Enakmen ini seperti berikut:-

    1. Menyediakan Standard Operating Procedure (SOP) yang lengkap berhubung pelaksanaan Enakmen ini;
    2. Penyediaan format Borang-Borang standard yang diperlukan sebagaimana peruntukan Enakmen;
    3. Penetapan kadar fi yang bersesuaian sebagaimana yang diperuntukkan oleh Enakmen;
    4. Pelantikan Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan maksimum enam (6) orang ahli tambahan yang menganggotai Lembaga Rayuan yang dikenali sebagai Badan Maklumat Negeri;
    5. Penetapan kaedah-kaedah berhubung tatacara rayuan kepada Badan Maklumat Negeri dan kawal selia prosiding Badan Maklumat Negeri;
    6. Penetapan elaun yang bersesuaian bagi Ahli-Ahli Badan Maklumat Negeri; dan
    7. Melaksanakan kursus pemahaman Enakmen kepada semua Pegawai Maklumat
  2. Adakah kerajaan negeri sudah melantik mereka yang terlibat dalam soal pengurusan maklumat di peringkat jabatan dan PBT?

    Kerajaan negeri telah mengenal pasti pegawai maklumat yang akan dilantik bagi setiap jabatan dan dalam proses mewartakan nama-nama mereka selaras dengan keputusan MMKN Ke-6 / 2012 pada 15 Februari 2012 yang telah disahkan oleh MMKN Ke-7 / 2012 pada 22 Februari 2012, iaitu Pegawai Maklumat hendaklah dilantik daripada kalangan pegawai awam berstatus tetap daripada perjawatan sedia ada di setiap Jabatan / Agensi kerajaan negeri mengikut perincian seperti jadual berikut:-

          GRED PERJAWATAN UNTUK
    NO.   JABATAN PELANTIKAN PEGAWAI
        MAKLUMAT
    1. Pejabat DYMM Sultan Selangor M41

    Pejabat DYMM Sultan Selangor

    2. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri M48

    Bahagian Korporat

    3. Perbendaharaan Negeri Selangor M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    4. Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri Selangor M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

     

          GRED PERJAWATAN UNTUK
    NO.   JABATAN PELANTIKAN PEGAWAI
        MAKLUMAT
    5. Jabatan Pertanian Selangor M41

    Bahagian Perkhidmatan

    6. Pejabat Tanah dan Galian Selangor M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    7. Jabatan Perhutanan Selangor G41

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    8. Jabatan Mufti Selangor S41

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    9. Jabatan Kerja Raya Selangor M52

    Bahagian

    Pentadbiran/Kewangan

    10. Jabatan Pengairan dan Saliran Selangor M44

    Bahagian

    Pentadbiran/Kewangan

    11. Jabatan Agama Islam Selangor M52

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    12. Jabatan Kebajikan Masyarakat Selangor S41

    Bahagian

    Pentadbiran/Kewangan

    13. Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Selangor M41

    Bahagian

    Pentadbiran/Kewangan

    14. Jabatan Perkhidmatan Veterinar N27

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    15. Pejabat Daerah/Tanah Petaling M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    16. Pejabat Daerah/Tanah Gombak M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    17. Pejabat Daerah/Tanah Klang M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    18. Pejabat Daerah/Tanah Kuala Langat M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

          GRED PERJAWATAN UNTUK
    NO.   JABATAN PELANTIKAN PEGAWAI
        MAKLUMAT
    19. Pejabat Daerah/Tanah H ulu Langat M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    20. Pejabat Daerah/ Tanah Sepang M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    21. Pejabat Daerah/Tanah Kuala Selangor M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    22. Pejabat Daerah/Tanah Hulu Selangor M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    23. Pejabat Daerah/Tanah Sabak Bernam M48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    24. Jabatan Kehakiman Syariah Selangor LS48

    Bahagian Khidmat Pengurusan

        PIHAK BERKUASA TEMPATAN /    
    NO. PELANTIKAN PEGAWAI
    BADAN BERKANUN
      MAKLUMAT
       
    25. Majlis Bandaraya Petaling Jaya N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    26. Majlis Perbandaran Klang N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    27. Majlis Bandaraya Shah Alam N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    28. Majlis Perbandaran Subang Jaya N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    29. Majlis Perbandaran Kajang N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    30. Majlis Daerah Kuala Langat N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

        PIHAK BERKUASA TEMPATAN /    
    NO. PELANTIKAN PEGAWAI
    BADAN BERKANUN
      MAKLUMAT
       
    31. Majlis Daerah Kuala Selangor N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    32. Majlis Daerah Sabak Bernam N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    33. Majlis Perbandaran Sepang N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    34. Majlis Daerah Hulu Selangor N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    35. Majlis Perbandaran Ampang Jaya N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    36. Majlis Perbandaran Selayang N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    37. Lembaga Urus Air Selangor N48

    Jabatan Khidmat Pengurusan

    38. Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor 48 (Terbuka) Khidmat Pengurusan
    39. Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor N41

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    40. Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor N41

    Bahagian Khidmat Pengurusan

    41. Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor N48 Perumahan
    42. Perbadanan Adat-adat Melayu Dan Warisan Negeri Selangor N44 Sedia Ada Bahagian Khidmat Pengurusan

    GRED PERJAWATAN UNTUK GRED PERJAWATAN UNTUK

    Memandangkan terdapat beberapa keperluan teknikal yang perlu disiapkan sebelum Enakmen Kebebasan Maklumat ini dikuatkuasakan maka nama-nama mereka hanya akan diwartakan sebagai Pegawai Maklumat serentak dengan tarikh berkuatkuasanya Enakmen ini .

  3. Berapakah jumlah peruntukan yang akan digunakan untuk pelaksanaan FOIA?

    Pelaksanaan Enakmen Kebebasan Maklumat (Negeri Selangor) 2011 ini

    melibatkan kos-kos perbelanjaan seperti berikut:-

    • Elaun khas bulanan sebanyak RM 500.00 (Ringgit Malaysia: Lima Ratus Sahaja) dibayar kepada semua Pegawai Maklumat sebagaimana kelulusan MMKN Ke 6/2012.

    Jumlah keseluruhan pembayaran elaun selama setahun bagi 42 Pegawai Maklumat (termasuk Pihak Berkuasa Tempatan dan Badan Berkanun) adalah seperti berikut:-

    RM 500.00 x 42 x 12 = RM 252,000.00

    • Elaun-elaun yang perlu dibayar kepada Pengerusi / Timbalan Pengerusi, Ahli-ahli dan Pendaftar Badan Maklumat Negeri seperti perincian berikut

    (kadar elaun masih dalam peringkat cadangan):-

        PENGERUSI /   AHLI LEMBAGA (Yang
    JENIS ELAUN TIMBALAN terlibat dalam panel
      PENGERUSI perbicaraan sahaja)
    (RM) (RM)
    1. Elaun persidangan 3,000.00 setiap persidangan atau sebahagiannya 1,000.00 setiap persidangan atau sebahagiannya
    2. Elaun Kes 1,000.00 setiap kes yang didengar dalam persidangan 500.00 setiap kes
    3. Elaun Tetap Perkeranian 400.00 setiap kes -tiada-
    4.Elaun Perjalanan / Penginapan Mengikut pegawai

    Gred JUSA ‘A’  atau seumpama

    Mengikut pegawai Gred 54  atau seumpama
        PENDAFTAR
    JENIS ELAUN (RM)
    1. Elaun kes 500.00 setiap kes
    2. Elaun perbatuan Mengikut gred jawatan awamnya atau gred 54 mengikut mana yang

    lebih tinggi

    3. Elaun pakaian 1,000.00 sekali setiap 3 tahun

    Berikut adalah anggaran jumlah perbelanjaan elaun selama setahun :-

        PENGERUSI /   AHLI   PENDAFTAR   JUMLAH
    JENIS TIMBALAN LEMBAGA (RM) (RM)
    ELAUN PENGERUSI (RM)    
      (RM)  
    1. Elaun persidangan RM 3,000.00 x 6 persidangan =

    RM18,000.00

    RM1,000.00 x

    6 persidangan x 2 ahli =

    RM12,000.00

    RM 30,000.00
    2. Elaun Kes RM1,000.00 x 50 kes = RM

    50,000.00

    RM500.00 x

    50 kes x 2 ahli

    = RM

    50,000.00

    RM500.00 x

    50 kes = RM

    25,000.00

    RM 125,000.00
      JUMLAH BESAR   RM155,000.00
    • Kos penerbitan bagi cetakan Standard Operating Procedure (SOP) dan cetakan Borang-Borang yang dianggarkan seperti berikut (untuk setahun):-

    SOP:                       RM10.00 x 500 jilid = RM 5,000.00

    7 jenis Borang:        RM0.10 x 7 x 5000 naskhah = RM 3,500.00

    iv- Kos pelaksanaan kursus pemahaman Enakmen kepada semua Pegawai Maklumat yang dianggarkan seperti berikut (RM500.00 / peserta dan sekali setahun):-

    RM500.00 x 42 = RM 21,000.00

    Secara keseluruhannya, anggaran perbelanjaan keseluruhan untuk tempoh setahun bagi pelaksanaan Enakmen ini (hasil campur item i,ii,iii dan iv di atas) adalah sebanyak RM436,500 (Ringgit Malaysia: Empat Ratus Tiga Puluh Enam Ribu Lima Ratus).

     

Lampiran

Tiada Lampiran.