Mesyuarat Ketiga Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor Tahun 2013
19 November - 22 November 2013 dan 25 November - 29 November 2013
85) PEJABAT EXCO
Tahun: 2013
Sesi: 3
Isu: Pentadbiran
Adun: Y.B. Datuk Abdul Shukur Bin Idrus
Kategori: Bertulis
Sub Soalan
-
Nyatakan struktur kakitangan dan perjawatan dalam setiap pejabat EXCO?
- Struktur kepegawaian di Pejabat YB AMMKN adalah seperti berikut:
Bil. Unit Jawatan Jumlah 1.
Pentadbiran Portfolio
Pegawai Penasihat Dasar 1 Pegawai Penyelaras Pegawai di Jabatan berkenaan 2.
Pentadbiran Politik
Setiausaha Kanan 1 Pembantu Tadbir kepada Setiausaha Kanan 1 3. Pentadbiran Pejabat Setiausaha Kerja 1 Pembantu Tadbir kepada Setiausaha Kerja 1 Carta organisasi bagi setiap Pejabat YB AMMKN adalah seperti berikut:
-
Apakah fungsi dan skop kerja setiap pegawai EXCO?
- Fungsi dan skop kerja bagi setiap pegawai yang bertugas di Pejabat YB AMMKN adalah seperti berikut:
Bil. Jawatan Deskripsi tugas 1. Pegawai Penasihat Dasar 1. Pengurusan kajian semula dan kemas kini dasar: a. Mengumpul, menganalisa, mengkaji dan menyediakan laporan kajian yang berkaitan bagi memastikan YB AMMKN mendapat maklumat perkembangan terkini.
b. Menggubal dan mengemas kini serta menambah baik dasar, polisi, garis panduan dan prosedur yang berkaitan portfolio YB AMMKN.
c. Berhubung secara terus dengan jabatan / agensi di bawah Jawatankuasa Tetap portfolio untuk mendapatkan maklumat dan maklum balas.
Bil. Jawatan Deskripsi tugas 2. Kajian Kemungkinan terkini berkaitan dengan dasar dan polisi:
a. Mengkaji / menganalisa serta mendapatkan usaha sama agensi terhadap dasar tersebut dan menyediakan laporan Kajian Kemungkinan untuk membantu YB AMMKN membuat pertimbangan yang tepat berhubung dengan pelaksanaan dasar berkenaan.
b. Berhubung secara terus dengan jabatan / agensi di bawah Jawatankuasa Tetap portfolio untuk mendapatkan maklumat dan maklum balas.
3. Khidmat pakar rujuk berkaitan dasar dan polisi di bawah portfolio YB AMMKN:
a. Memantau perkembangan terkini, memberi informasi dan khidmat
nasihat, cadangan penyelesaian dan penambahbaikan kepada portfolio di bawah bidang kuasa YB AMMKN dengan tepat dalam tempoh yang diperlukan.
b. Melaporkan semua program / aktiviti yang dalam perancangan, sedang dilaksanakan dan yang akan dilaksanakan kepada YB AMMKN.
4. Mengenal pasti dan mengesyorkan Kumpulan Think Tanker:
a. Mengenal pasti kumpulan pakar (individu / organisasi) dan mengesyorkan kepada YB AMMKN bagi memikirkan dasar / polisi yang terbaik berkaitan portfolio YB AMMKN.
Bil. Jawatan Deskripsi tugas 5. Penyediaan Kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN). 6. Penyelarasan input jawapan soalan Dewan Negeri:
Mendapatkan dan mengumpulkan input jawapan soalan-soalan (berkaitan dasar) Dewan Negeri daripada pihak yang
berkaitan serta memastikan input berkenaan tepat dan sahih.
Bil. Jawatan Deskripsi tugas 2. Kajian Kemungkinan terkini berkaitan dengan dasar dan polisi: a. Mengkaji / menganalisa serta mendapatkan usaha sama agensi terhadap dasar tersebut dan menyediakan laporan Kajian Kemungkinan untuk membantu YB AMMKN membuat pertimbangan yang tepat berhubung dengan pelaksanaan dasar berkenaan.
b. Berhubung secara terus dengan jabatan / agensi di bawah Jawatankuasa Tetap portfolio untuk mendapatkan maklumat dan maklum balas.
3. Khidmat pakar rujuk berkaitan dasar dan polisi di bawah portfolio YB AMMKN:
a. Memantau perkembangan terkini, memberi informasi dan khidmat
nasihat, cadangan penyelesaian dan penambahbaikan kepada portfolio di bawah bidang kuasa YB AMMKN dengan tepat dalam tempoh yang diperlukan.
b. Melaporkan semua program / aktiviti yang dalam perancangan, sedang dilaksanakan dan yang akan dilaksanakan kepada YB AMMKN.
4. Mengenal pasti dan mengesyorkan Kumpulan Think Tanker:
a. Mengenal pasti kumpulan pakar (individu / organisasi) dan mengesyorkan kepada YB AMMKN bagi memikirkan dasar / polisi yang terbaik berkaitan portfolio YB AMMKN.
5. Penyediaan Kertas Majlis Mesyuarat
Bil. Jawatan Deskripsi tugas Kerajaan Negeri (MMKN). 6. Penyelarasan input jawapan soalan Dewan Negeri:
Mendapatkan dan mengumpulkan input jawapan soalan-soalan (berkaitan dasar) Dewan Negeri daripada pihak yang
berkaitan serta memastikan input berkenaan tepat dan sahih.
2. Pegawai Penyelaras 1. Perancangan dan pelaksanaan program STANCO: a. Mengetuai urus setia pelaksanaan program-program STANCO dan menyediakan keperluan yang bersesuaian bagi memastikan ia berjalan lancar dan memenuhi objektif program termasuklah mengendalikan mesyuarat penyelarasan dan pemantauan program.
b. Memastikan setiap agensi memahami dasar / polisi STANCO yang berkaitan jelas, mendapatkan input maklum balas daripada agensi yang berkenaan dengan menggunakan kaedah lain yang bersesuaian untuk membuat perancangan bagi menepati objektif yang dikehendaki oleh YB AMMKN.
2. Penyediaan dan penyelarasan input kertas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN):
a. Menyediakan dokumentasi kertas MMKN untuk kelulusan program yang dirancang memenuhi objektif STANCO.
3. Penyelarasan input dan draf jawapan soalan Dewan Negeri.
Bil. Jawatan Deskripsi tugas a. Mendapatkan dan mengumpulkan input jawapan soalan-soalan Dewan Negeri daripada agensi yang berkaitan serta memastikan input berkenaan tepat dan sahih 3. Setiausaha Kanan 1. Menyediakan isi kandungan media massa dan perhubungan awam a. Membantu YB AMMKN dalam mengendalikan aduan-aduan serta memberikan maklum balas.
b. Mengkaji dan menyediakan draf teks ucapan YB AMMKN dan kenyataan akhbar.
c. Menyediakan dan mendapatkan maklumat terkini untuk dimuat naik di dalam laman sesawang atau blog.
2. Memberikan nasihat berkaitan perkembangan prestasi YB AMMKN.
a. Memberikan nasihat berkenaan pengurusan Portfolio dan isu-isu semasa.
b. Memberikan nasihat dari aspek komunikasi dan perhubungan awam.
3. Menguruskan urusan peribadi YB AMMKN.
a. Menguruskan perihal hal ehwal peribadi YB AMMKN.
b. Menentukan pihak atau individu yang perlu berjumpa dengan YB AMMKN.
c. Mengiringi atau mewakili YB AMMKN menghadiri dan mempengerusikan mesyuarat / melawat tapak.
4. Setiausaha Kerja 1. Pengurusan aduan (surat, emel, telefon atau walk in) Bil. Jawatan Deskripsi tugas a. Memastikan rekod / fail surat / dokumen / e-mel berkaitan aduan yang diterima dipanjangkan kepada YB AMMKN untuk diambil maklum dan memberikan arahan tindakan selanjutnya. b. Memastikan arahan tindakan yang diarahkan oleh YB AMMKN diterima oleh agensi berkaitan dalam tempoh yang singkat.
2. Pengurusan komunikasi dan khidmat pelanggan (surat, emel , telefon atau walk in)
a. Memastikan maklumat disampaikan kepada pihak yang berkaitan melalui medium yang bersesuaian.
b. Memastikan tetamu yang berkunjung ke pejabat diberikan layanan dan keperluan yang diperlukan selagi ianya tidak melanggar undang-undang serta bidang kuasa.
c. Menjadi penyambut tetamu dan petugas khidmat pelanggan bagi Pejabat YB AMMKN.
3. Menguruskan sistem fail dan dokumentasi Pejabat.
a. Mengemas kini fail-fail dan dokumen pejabat agar teratur dan mudah dicapai.
4. Mengurus kelengkapan dan kebersihan Pejabat.
a. Keperluan pejabat seperti alat tulis, peralatan dan perabot serta aset pejabat diselenggara dan ditadbir dengan teratur serta keselamatannya terjamin.
Bil. Jawatan Deskripsi tugas b. Memastikan kebersihan dan keselesaan ruang Pejabat. 5. Menguruskan hal ehwal kewangan pejabat YB AMMKN.
a. Memastikan dokumen tuntutan kewangan YB AMMKN lengkap dan mengikut prosedur serta memastikan tuntutan berkenaan dibayar dalam tempoh yang ditetapkan.
b. Menguruskan akaun tunai pejabat.
6. Memastikan persiapan logistik dan jamuan
Menguruskan tempahan serta keperluan jamuan dan majlis dari aspek logistik yang dianjurkan oleh pejabat YB AMMKN.
5. Pembantu Tadbir 1. Mengemas kini sistem rekod (surat dan fail) a. Menerima dan merekodkan surat yang diterima supaya mudah dirujuk dan dicapai.
b. Menyediakan salinan dokumen / surat menyurat yang mencukupi untuk rujukan YB AMMKN dan Setiausaha Kanan / Kerja.
2. Pengurusan aduan (surat, emel, telefon atau walk in)
a. Merekodkan surat / dokumen / e-mel berkaitan aduan yang diterima di dalam fail.
b. Mengedarkan surat/dokumen/emel berkaitan aduan kepada agensi yang berkenaan dengan arahan Setiausaha Kerja.
Bil. Jawatan Deskripsi tugas c. Menerima dan mengedarkan dokumen maklum balas kepada pihak / agensi yang berkaitan.
3. Menaip surat atau dokumen yang berkaitan dengan pentadbiran Pejabat.
4. Dokumentasi tuntutan kewangan Pejabat YB AMMKN
a. Mengumpulkan dokumen tuntutan kewangan YB AMMKN yang lengkap dan mengikut prosedur.
b. Merekod aliran tunai di Pejabat YB AMMKN.
5. Pengurusan Kebersihan, persekitaran dan peralatan Pejabat
a. Menjaga dan memastikan persekitaran pejabat dalam keadaan bersih, kemas dan teratur.
-
Adakah kakitangan ini kontrak atau tetap dan berapakah kadar gaji atau elaun mereka?
- Pegawai-pegawai di Pejabat Exco adalah berstatus lantikan kontrak. Perincian penetapan gaji pegawai-pegawai tersebut adalah seperti berikut:-
Jawatan
Status Perkhidmatan
Gaji Pokok Sebulan (Jadual Gaji Minimum- Maksimum)
Elaun ITP
ITKA
BSH
Setiausaha Kanan Contract Of Service
RM1,910.02 – RM6,799.30
RM250 RM300 RM300 Pegawai Penasihat Dasar
Contract For Service
RM5000.00 – – – Jawatan
Status Perkhidmatan
Gaji Pokok Sebulan (Jadual Gaji Minimum- Maksimum)
Elaun ITP
ITKA
BSH
Pegawai Penyelaras
Contract Of Service
RM1,910.02 – RM6,799.30
RM250 RM300 RM300 Setiausaha Kerja Contract Of Service
RM1,361.14 – RM 4,427.94
RM180 RM160 RM300 Pembantu Tadbir Contract Of Service
RM927.03 – RM 3,089.68
RM180 RM115 RM300 Pemandu Contract Of Service
RM792.60 – RM 2,007.76
RM180 RM95 RM300