Mesyuarat Kedua Penggal Kelima Dewan Negeri Selangor Tahun 2017

24 Julai 2017 hingga 25 Julai 2017

106) PENGGUNAAN APPS WAZE DALAM PENYELESAIAN ADUAN RAKYAT TENTANG LUBANG JALAN

Tahun: 2017

Sesi: 2

Isu: Sains, Teknologi & ICT

Adun: Y.B. Puan Gan Pei Nei

Kategori: Mulut

Sub Soalan

  1. Senaraikan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang menggunakan waze untuk rakyat mengadu tentang lubang jalan.

    Berikut merupakan senarai Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang telah menggunakan Aplikasi Waze sebagai satu saluran alternatif kepada rakyat untuk membuat pelaporan keadaan jalan berlubang di negeri Selangor:

    1. Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)
    2. Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ)
    3. Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ)
    4. Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ)
    5. Majlis Perbandaran Klang (MPK)
    6. Majlis Perbandaran Kajang (MPKJ)
    7. Majlis Perbandaran Selayang (MPS)
  2. Senaraikan jumlah aduan yang diterima melalui waze mengikut pecahan PBT

    Sehingga kini sebanyak 7861 pelaporan berkaitan keadaan jalan berlubang di negeri Selangor telah diterima. Perincian adalah seperti berikut:-

    MBSA : 1016

    MBPJ  : 1787

    MPSJ : 1062

    MPAJ : 215

    MPK  : 1366

    MPKJ  : 1809

    MPS : 606

     

  3. Sejauh manakah keberkesanan waze ini dalam menyelesaikan aduan rakyat dengan cepat berbanding SOP PBT sedia ada?

    Aplikasi Waze ini berperanan sebagai satu saluran alternatif kepada rakyat untuk membuat pelaporan keadaan jalan berlubang di negeri Selangor. Berdasarkan analisa yang dilakukan bagi sukuan kedua (April – Jun 2017), kami dapat menterjemahkan keberkesanan Aplikasi Waze seperti berikut

      1. 65% telah berjaya diselesaikan oleh Pihak Berkuasa Tempatan
      2. 93% masih di dalam tindakan pelaksanaan oleh Pihak Berkuasa Tempatan
      3. 6.63% merupakan penyelesaian jangka panjang yang tertakluk kepada arahan atau kepatuhan audit atau pelaksanaan secara projek. Contoh projek MARRIS
      4. 64% bukan di bawah bidang kuasa Pihak Berkuasa Tempatan. Contoh jalan di bawah bidang kuasa JKR, Lembaga Lebuhraya, dan lain-lain
      5. 91% merupakan pelaporan palsu ataupun tidak tepat
      6. 22% merupakan pelaporan bertindih

       

Lampiran

Tiada Lampiran.